بهترین اقتصادهای جهان

گروه بین‌الملل- صندوق بین المللی پول کشورهای لوکزامبورگ، ماداگاسکار، آمریکا، لیبی و مغولستان را برترین اقتصادهای جهان به ترتیب از نظر درآمد سرانه، میزان بدهی دولتی،حجم اقتصاد، رشد اقتصادی و سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی معرفی کرد.

به گزارش سی‌ان‌ان، در این فهرست لوکزامبورگ به دلیل دارا بودن بیشترین درآمد سرانه در بین پنج اقتصاد برتر جهان قرار گرفته است. این کشور کوچک اروپایی دست‌کم از یک جهت مقتدر است. این کشور بیشترین درآمد سرانه جهان را در اختیار دارد. لوکزامبورگ با تولید ناخالص داخلی ۹/۵۵ میلیارد دلار اقتصاد نسبتا کوچکی به شمار می‌رود، اما با توجه به جمعیت اندک این کشور درآمد سرانه به ازای هر نفر ۱۰۶۹۵۸ دلار است. تنها رقیب این کشور از نظر درآمد سرانه به ازای هر نفر قطر است.

لوکزامبورگ همچنین از رتبه اعتباری AAA، نرخ پایین بیکاری و تورم برخوردار است.

بخش عمده اقتصادی این کشور را بخش‌های مالی و صنعتی تشکیل می‌دهند و شهروندان این کشور از یکی از بالاترین استانداردهای زندگی در جهان برخوردارند. اما این کشور نقطه ضعف‌های اندکی هم دارد. حدود ۶۰ درصد از نیروی کاری این کشور را خارجی‌ها تشکیل می‌دهند و قوانین مالیاتی آسانگیرانه این کشور به شدت مورد انتقاد جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

ماداگاسکار کمترین بدهی دولتی به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی را دربین کشورهای جهان دارا است. براساس پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول، بدهی این کشور تا پایان سال جاری ۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد بود. این درشرایطی است که بدهی آمریکا ۱۰۷ درصد، هند ۶۸ درصد و ژاپن ۲۳۶ درصد خواهد بود. اما دیگر معیارهای اقتصادی نشان می‌دهد اقتصاد این کشور به طور کلی متزلزل است. درآمد سرانه این کشور تنها ۴۷۰ دلار است و پیش‌بینی می‌شود اقتصاد این کشور در سال جاری تنها ۳ درصد رشد خواهد کرد.

از نظر حجم اقتصادی آمریکا بزرگ‌ترین اقتصاد جهان به شمار می‌رود. پیش‌بینی می‌شود تولید ناخالص داخلی آمریکا در سال ۲۰۱۲ به ۶/۱۵ تریلیون دلار برسد و درنتیجه این کشور همچنان به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان باقی بماند.

چین با پشت‌سر گذاشتن ژاپن به دومین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شده است و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۲ تولید ناخالص داخلی این کشور به ۹/۷ تریلیون دلار خواهد رسید. اما این کشور حتی با رشدی سالانه ۷ تا ۱۰ درصدی به دهه‌ها زمان نیاز دارد تا بتواند به اقتصاد آمریکا نزدیک شود.

با این وجود اقتصاد آمریکا با چالش‌های قابل توجهی رو‌به‌رو است. احیای اقتصادی این کشور از بحران جهانی سال ۲۰۰۸ به کندی انجام شده است و بازار کار و بخش مسکن این کشور همچنان ضعیف باقی مانده است.

لیبی سریع‌ترین رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده است. این رشد سرسام‌آور به دلیل برنامه‌ریزی هوشمندانه، توسعه منابع یا مدیریت موثر نیست، بلکه رشد اقتصادی ۳/۷۶ درصدی این کشور واقع در شمال آفریقا به علت جنگ بوده است. در واقع، اکثر کشورهایی که در صدر فهرست اقتصادهای با رشد سریع صندوق بین‌المللی پول قرار گرفته‌اند، در مناطق مورد مناقشه قرار دارند. برای کشور سیرالئون که با جنگ داخلی دست به گریبان است، رشد اقتصادی ۸/۳۵ درصد در سال ۲۰۱۲ پیش‌بینی شده است. همچنین پیش‌بینی می‌شود عراق و افغانستان به ترتیب با ۱/۱۱ درصد و ۲/۷ درصد رشد رو به رو شوند. از دلایل رشد بالای لیبی تولید دوباره نفت است. تولید نفت این کشور در سال ۲۰۱۱ به دلیل درگیری بین مخالفان دولت و نیروهای وفادار به معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، متوقف شد.

پیش از سال ۲۰۱۱ تولید نفت بیش از ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی لیبی را تشکیل می‌داد. اما با پیشروی مخالفان به سمت ترابلس، تولید نفت از ۷۷/۱ میلیون بشکه در روز به ۲۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت. اما با توجه به بازگشت تولید به سطح قبلی، حتی با وجود آن که احیای کامل اقتصادی لیبی به سال‌ها زمان نیاز دارد، رشد سریع اقتصادی این کشور امکان‌پذیر است.

صندوق بین‌المللی پول افزود از نظر سهم سرمایه‌گذاری در تولید ناخالص داخلی مغولستان بهترین وضعیت را در بین اقتصادهای جهان در اختیار دارد. سهم سرمایه‌گذاری در اقتصاد این کشور بیش از ۶۴ درصد اعلام شده است . بخش زیادی از فعالیت‌های اقتصادی مغولستان مربوط به بخش معدن است. رشد اقتصادی این کشور سال گذشته به بیش از ۳/۱۷ درصد رسیده است.