«زوما» و «موراتینوس» گزینه‌های جانشینی عنان

جاکوب زوما (چپ) میگوئل آنخل موراتینوس (راست) / عکس: ایسنا

گروه بین‌الملل- احتمال جانشینی جاکوب زوما، رییس‌جمهوری پیشین آفریقای جنوبی به عنوان جانشین کوفی عنان،‌ فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب قوت گرفته است. به گزارش ایسنا، روزنامه البیان امارات با انتشار گزارشی اعلام کرد که جاکوب زومای ۷۰ ساله به احتمال زیاد به عنوان جانشین کوفی عنان انتخاب می‌شود.

زوما نیز در سخنانی پس از استعفای کوفی عنان با ابراز تاسف از این اقدام عنان از تمامی گروه‌های درگیر در سوریه خواست تا برای پایان دادن به رنج‌های ملت سوریه بر سر میز مذاکره بنشیند.

از سوی دیگر روزنامه عربستانی عکاظ به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه نوشت میگوئل آنخل موراتینوس، وزیر خارجه سابق اسپانیا از دیگر گزینه‌ها برای جانشینی کوفی عنان است.

این در شرایطی است که هیثم المالح، رییس شورای مخالفان موسوم به هیات امنای انقلاب سوریه با اعلام اینکه این شورا با هرگونه اعزام دوباره ناظران بین‌المللی به سوریه مخالف است، ادعا کرد: امروز حل و فصل نظامی مساله سوریه گزینه‌ای است که نمی‌توان آن را کنار گذاشت و باید نظام حاکم در سوریه نیز به سرنوشت نظام پیشین لیبی دچار شود!

چین بار دیگر با رد هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی سوریه اعلام کرد که نباید در رفتن به سوی گزینه نظامی درباره سوریه شتاب کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، وانگ کینگ‌یان‌، معاون رییس اداره غرب آسیا و شمال آفریقای وزارت امور خارجه چین در یک کنفرانس مطبوعاتی در پکن اعلام کرد که چین تمامی تلاش خود را برای حل و فصل سیاسی مساله سوریه به کار می‌گیرد و خواستار این است که برای در پیش کشیدن گزینه نظامی در قبال سوریه شتاب زده عمل نشود.

وی با اعلام اینکه پکن تمایل دارد مساله سوریه به سیاستمدارها واگذار شود تا نظامیان، گفت: پکن تمایل کشورهای عربی و اتحادیه عرب را برای پایان هرچه سریعتر مساله سوریه درک می‌کند و به خواسته‌های ملت سوریه در زمینه اصلاحات احترام می‌گذارد اما معتقد است که ملت سوریه خود باید سرنوشت خود را تعیین کند و در امور داخلی سوریه نباید دخالت کرد.

وی با اشاره به انتقادهای کشورهای غربی از مواضع چین در قبال موضوع سوریه گفت: کشورهایی که نسبت به مواضع ما درباره سوریه موضع‌گیری‌های شدید اتخاذ می‌کنند در واقع به دنبال منافع سیاسی خود در سوریه هستند و سعی دارند مذاکره سیاسی برای حل و فصل مساله سوریه را با شکست روبه‌رو سازند.

از سوی دیگر به دنبال صدور قطعنامه ضد سوری در مجمع عمومی سازمان ملل گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان با اعلام اینکه برلین از تصویب این قطعنامه استقبال می‌کند، مدعی شد: صدور این قطعنامه پیام روشنی به بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه و گروه‌های حامی او بود. وی ادامه داد: جامعه جهانی دیگر نباید درخصوص جنگی که در سوریه در حال جریان است ساکت بنشیند و باید هر چه زودتر علیه دولت بشار اسد وارد عمل شود. ژرار آرو، نماینده فرانسه در شورای امنیت نیز اعلام کرد که پاریس از موقعیت به دست آمده برای فرانسه به عنوان رییس دوره‌ای شورای امنیت جهت مقابله با نظام حاکم در سوریه استفاده خواهد کرد.

وی با هشدار به روسیه و چین به دلیل مواضعشان در قبال سوریه گفت: پیشرفت به منظور حل و فصل سیاسی سوریه بسیار سخت است و گمان نمی‌رود که در این خصوص پیشرفت‌های چشمگیری حاصل شود اما در مسائل انسانی و کمک‌رسانی می‌توان بر اینگونه مذاکرات متکی شد.

مخالفان داخلی سوریه نیز که قرار بود نشستی را تحت عنوان کنفرانس نجات ملی سوریه در داخل خاک این کشور برگزار کنند، اعلام کردند که به دلیل شرایط نامساعد امنیتی این کنفرانس به ۱۵ اوت موکول شده است.

در تحولات میدانی سوریه نیز، درگیری‌ها در دمشق و حلب میان ارتش سوریه و مخالفان همچنان ادامه دارد و دولت سوریه اعلام کرد که توانسته دمشق را از وجود مخالفان مسلح پاک کند و کنترل کامل مناطق حاشیه‌ای دمشق را نیز که چندی پیش گروه‌های مسلح در آن مستقر شده بودند، به دست بگیرد.

ترکیه مخالفان سوری را به موشک‌های پیشرفته مجهز می‌کند

روزنامه «ورلد تریبون» نوشت که ترکیه مجهز کردن مخالفان مسلح سوری به موشک‌های پیشرفته از نوع «سام» (اس‌ای -اس ۷۷) را آغاز کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از بوابه الشروق، ورلد تریبون به نقل ازبرخی دیپلمات‌های غربی نوشت که ترکیه انتقال موشک‌های سام به مخالفان مسلح سوری، موسوم به ارتش آزاد را آغاز کرد تا این گروه بتوانند با حملات هوایی ارتش سوریه مقابله کنند. این موشک‌ها قابلیت حمل روی کتف را دارند.

یک منبع دیگر نیز به این روزنامه آمریکایی گفت که دولت قطر هزینه خرید این موشک‌های ساخت روسیه را می‌پردازد.

این منبع تصریح کرد که یک محموله از این موشک‌ها طی روزهای آینده به دست مخالفان مسلح می‌رسد اما مشخص نکرد که آیا این محموله نخست است یا آن‌که محموله‌های دیگری پیش از این به دست مخالفان رسیده است.

پیش از این، رسانه‌های جمعی آمریکا از دستیابی مخالفان مسلح سوری به موشک‌های زمین به هوا از طریق ترکیه خبر داده بودند ولی «باسم الدادا» مشاور سیاسی ارتش آزاد سوریه این خبر را رد کرده و گفته بود که ارتش آزاد به موشک‌های زمین به هوا از طریق ترکیه دست نیافته است.