سفر هیلاری کلینتون به مصر برای دیدار با مرسی

تظاهرات مردم مصر برای لغو متمم قانون اساسی/ عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- تظاهرات‌کنندگان مصری از روز جمعه به سمت میدان «التحریر» در «قاهره» پایتخت این کشور حرکت کردند تا تظاهرات «میلیونی ایستادگی» را برگزار کنند. همزمان، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده برای دیدار با محمد مرسی، رییس‌جمهوری جدید مصر به این کشور سفر کرده‌است. به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه الاهرام، این تظاهرات به دعوت احزاب و جنبش‌های سیاسی و انقلابی برگزار می‌شود و برخی از جنبش‌ها و نیرو‌ها نیز با آن مخالفت کردند. در این تظاهرات تظاهرات‌کنندگان خواستار لغو متمم قانون اساسی هستند که شورای نظامی مصر ماه پیش به سود خود و برای محدود کردن رییس‌جمهوری این کشور تصویب کرد. تظاهرات‌کنندگان همچنین خواستار دور کردن نظامیان از فضای سیاسی، «سیاسی» نکردن قوه قضائیه مصر و رد حکم دادگاه عالی قانون اساسی مصر مبنی بر انحلال پارلمان هستند. در تظاهرات دیروز گروه‌های اخوان المسلمین، جماعت اسلامی، گروه ۶ آوریل، شورای امنای انقلاب، هواداران «شیخ حازم ابواسماعیل» نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، حزب «آزادی و عدالت»، حزب سلفی «الاصاله» و حزب «آبادانی و توسعه» شرکت داشتند. از سوی دیگر برخی از احزاب چپگرا و لیبرال در تظاهرات دیروز شرکت نکردند.

سفر هیلاری کلینتون به مصر

از سوی دیگر و به گزارش بی.‌بی.‌سی، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا برای دیدار و مذاکره با محمد مرسی، رییس‌جمهوری جدید مصر، عازم این کشور شده‌است. انتظار می‌رود خانم کلینتون در جریان این سفر به دنبال گرفتن تضمین‌هایی از مرسی در زمینه سیاست خارجی و داخلی مصر باشد. کلینتون ضمن حمایت از مرسی، گفته است: «مردم مصر باید به آنچه که رای داده‌اند و به آن چه که برایش دست به اعتصاب زده‌اند، برسند.»

محمد مرسی، کاندیدای اخوان المسلمین، توانست در اولین انتخابات آزادی که از زمان سرنگونی حسنی مبارک، رییس‌جمهوری سابق در آن کشور برگزار شده، به پیروزی برسد.

ناظران سیاسی یاد‌آوری می‌کنند از زمانی که یکی از وزرای خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش با اخوان‌المسلمین وارد مذاکره نشده و در آینده هم نخواهد شد، مدت زیادی نمی‌گذرد.

این ناظران در عین حال می‌افزایند اکنون دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده به سرعت با رییس‌جمهوری جدید مصر وارد مذاکره شده است. دولت باراک اوباما خواستار حفظ دموکراسی و حقوق بشر در مصر است. اخوان المسلمین مکررا تاکید کرده که نمی خواهد در صحنه بین‌المللی منزوی باشد. به گفته اخوان‌المسلمین، این سیاست ارتباطی به وابستگی مصر به سایر کشورها در صحنه تجارت بین‌‌المللی و جهانگردی ندارد. مرسی روز هشتم ژوئیه طی فرمانی خواهان بازگشایی مجلس شد و دستور داد که مجلس تا انتخابات بعدی و تشکیل مجلس جدید به کار خود ادامه دهد. شورای نظامی مصر ماه گذشته در پی رای دادگاه قانون اساسی، مجلس را منحل کرد. شورای نظامی مصر در بیانیه ای در واکنش به فرمان مرسی در بازگشایی مجلس گفت که حکم انحلال این مجلس همچنان لازم الاجراست. دادگاه قانون اساسی مصر هم رای به انحلال مجلس داد و در نهایت مرسی هم تاکید کرد که به قانون پایبند است و انحلال پارلمان را پذیرفت.