انتقاد شدید بشار اسد از سیاست‌های ترکیه
عکس: AFP

سخنان شدید‌اللحن بشار اسد علیه اردوغان در مصاحبه با روزنامه جمهوریت چاپ ترکیه:
اردوغان ذهنیت فرقه‌گرا دارد
گروه بین‌الملل- رییس‌جمهوری سوریه با انتقاد شدید از موضع دولت آنکارا در قبال بحران سیاسی کشورش، نخست وزیر ترکیه را به فرقه‌گرایی مذهبی متهم کرده ‌است.
به گزارش خبرگزاری دولتی سوریه-سانا- بشار اسد، رییس‌جمهوری این کشور در مصاحبه‌ای با یک روزنامه ترکیه، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور را به داشتن «مواضع متناقض» نسبت به بحران‌های منطقه‌ای متهم کرد و در مورد علت آن گفت که اردوغان «ذهنیت فرقه‌گرای خود را نشان می‌دهد.»
براساس متنی از مصاحبه که توسط خبرگزاری دولتی سوریه انتشار یافته، خبرنگار جمهوریت از اسد سوال کرده‌است: «آیا همانطور که رهبران ترکیه گفته‌اند، سرنگونی هواپیمای ترکیه توسط پدافند هوایی سوریه می‌تواند به رویارویی بین دو کشور منجر شود؟»
اسد در پاسخ گفته است که در حال حاضر، وضعیت منطقه بسیار متشنج و متحول و «مشابه وقایع یکصد سال پیش است که در جریان آن، امپراتوری عثمانی تضعیف شد و سقوط کرد» و افزود که در آن زمان هم یکی از عوامل تضعیف امپراتوری عثمانی، اختلاف بین اعراب و ترک‌‌ها بود.
اسد این نظر دولت ترکیه را رد کرد که پدافند هوایی سوریه عمدا هواپیمای نظامی ترکیه را هدف قرار داد و گفت که سودی از این اقدام نصیب سوریه نمی‌شد.
در مورد تیراندازی به سوی این هواپیما بدون هشدار قبلی، رییس‌جمهوری سوریه گفت که سربازی که مامور تیراندازی به سوی هواپیماهای غیرخودی بود، در عرض چند ثانیه و بدون هماهنگی با فرماندهان بالاتر به سوی آن تیراندازی کرد و این عملی تصادفی بوده‌است.
رییس‌جمهوری سوریه با حمله لفظی مستقیم به نخست وزیر ترکیه گفت: «نمی خواهم در مورد شخصیت فردی صحبت کنم که در اظهارات خود، همه ارزش‌های اخلاقی و معنوی را زیر پا گذاشته‌است، ارزش‌هایی را که باید مشخصه هر سیاستمدار، بلکه هر انسانی در جهان باشد.»
در ادامه مصاحبه، این سوال مطرح شد که آیا از نظر رییس‌جمهوری سوریه، دولت ترکیه حامی گروه اسلام‌گرای اخوان المسلمین است؟ بشار اسد گفت که از سال‌ها پیش «اردوغان همیشه به اخوان‌المسلمین توجه داشت، حتی بیش از توجه به روابط ترکیه و سوریه و تردیدی نیست که می‌خواهد از آنها حمایت و به آنها کمک کند، اما ما چنین اجازه‌ای را به هیچ‌کس در جهان نمی‌دهیم.»
رییس‌جمهوری سوریه با متهم کردن تلویحی اردوغان به جهت‌گیری به نفع مسلمانان سنی در برابر سایر فرقه‌ها گفت: «وقتی اسرائیل در سال ٢٠٠٨ به فلسطینیان در غزه حمله کرد، اردوغان سرو صدای زیادی به راه انداخت اما دو سال و نیم پیش از آن، زمانی که اسرائیل به لبنان حمله کرده بود، چیزی از او شنیده نشد، در شرایطی که در هر دو مورد، حرکت مقاومت، هدف حمله اسرائیل قرار گرفته بود.»
اکثر فلسطینیان از جمله ساکنان غزه سنی هستند و جنبش حماس نیز یک گروه اسلام‌گرای سنی است در حالی‌که در جنگ سال ٢٠٠٦ اسرائیل با لبنان، هدف اصلی حملات اسرائیل گروه شیعه حزب الله لبنان بود.
اسد در پاسخ به این سوال که دلیل این تفاوت در برخورد رجب طیب اردوغان را در چه می‌داند، گفت: «زیرا او در این ماجرا ذهنیت فرقه‌گرای خود را به نمایش گذاشت، زیرا تفاوت بین این دو مورد فقط جنبه مذهبی آنها بود، او برای مردم سوریه اشک تمساح می‌ریزد اما چرا برای مردم برخی کشورهای خلیج فارس گریه نمی‌کند که مردمی بی گناه و غیر مسلح هستند؟» و به عنوان مثال، مردم بحرین را ذکر کرد.
نا‌آرامی‌ها در سوریه از 15 ماه پیش آغاز شده‌است، نا‌آرامی‌هایی که به تیرگی شدید روابط میان این کشور و ترکیه منجر شده است.
اولاند: اسد باید برود
همزمان سومین نشست گروه موسوم به دوستان مردم سوریه بامداد دیروز در پاریس، پایتخت فرانسه با حضور پنجاه تن از وزیران امورخارجه جهان از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده برگزار شد.
فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه نیز به عنوان میزبان در افتتاحیه این نشست گفت: «بشار اسد باید برود. یک دولت انتقالی باید شکل گیرد. این به سود همگان است. کسانی که از حکومت بشار اسد حمایت می‌کنند، باید بدانند که این راهی برای جلوگیری از هرج‌ومرج است.»
در میان مشارکت کنندگان در این نشست بین‌المللی، نمایندگان روسیه و چین حضور نداشتند.
لاوروف: اعطای پناهندگی به اسد شوخی است
در تحولی دیگر مرتبط با سوریه وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که مسکو با درخواست آلمان برای اعطای پناهندگی سیاسی به بشار اسد موافق نیست.
وزیر امور خارجه روسیه در مورد اعطای پناهندگی احتمالی به اسد از سوی روسیه گفت: «ما خیال کردیم این موضوع یک شوخی است.»
لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه آلمان تاکید کرد که درخواست اعطای پناهندگی به بشار اسد، نخستین بار در دیدار آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه، در برلین در اول ژوئن از سوی مقامات آلمانی مطرح شده بود.
لاوروف با لبخند افزود: « در این دیدار دوستان آلمانی‌ ما گفتند مناسب به نظر می‌رسد که روسیه به بشار اسد پناهندگی سیاسی اعطا کند.» به گفته لاوروف اما هیات روسی این درخواست را جدی نگرفته و در مقابل پاسخ داده است: «شما خودتان می‌توانید او را بپذیرید.»
وزیر امور خارجه روسیه در حالی‌که همتای آلمانی وی با ناباوری به سخنان او گوش می‌داد و فکر نمی‌کرد لاوروف جزئیات مذاکرات دیپلماتیک را فاش کند افزود: «این موضوع برای من عجیب به نظر می‌رسد که اعطای پناهندگی سیاسی به بشار اسد از سوی روسیه بار دیگر در کنفرانس ژنو در شنبه گذشته نیز مطرح شده است.»
یک ژنرال نزدیک به بشار اسد سوریه را ترک کرد
همزمان و براساس برخی گزارش‌ها، سرتیپ مناف طلاس، از فرماندهان گارد ریاست‌جمهوری سوریه و از افراد نزدیک به بشار اسد، رییس‌جمهوری، سوریه را ترک کرده و عازم پاریس شده‌است.
به گزارش برخی منابع خبری سرتیپ طلاس یکی از فرزندان مصطفی طلاس است که در دوران ریاست‌جمهوری حافظ اسد، پدر بشاراسد، سال‌ها سمت وزارت دفاع را برعهده داشت و از او به عنوان یکی از حامیان و دوستان نزدیک خانواده اسد نام برده شده‌است.
بشار اسد و اردوغان، ژوئن 2010 استانبول - ترکیه / عکس: www.presidentassad.net