چند صد زندانی طالبان با حفر تونل از زندانی در قندهار گریختند

زندان اصلی قندهار- عکس:AP

گروه بین‌الملل- والی قندهار گفت که چند صد زندانی توانسته‌اند با استفاده از تونلی به طول چندصد متر از زندان مرکزی شهر قندهار در جنوب افغانستان بگریزند. به گزارش‌بی‌بی‌سی، به گفته مقام‌های محلی قندهار، ۴۷۵ تن از محبوسان زندان مرکزی قندهار توانستند در بامداد دیروز، دوشنبه، به طور مخفیانه از این تونل به خارج از زندان راه یابند و به این ترتیب، فرار کنند.

توریالی ویسا، والی قندهار با شرکت در یک نشست خبری گفت که تمامی زندانیان فراری، به جز یک تن از آنان، اعضای گروه طالبان بوده‌اند.

والی قندهار گفت تونلی که این زندانیان از طریق آن فرار کردند، طی چهار ماه از داخل زندان به محوطه داخل یک خانه واقع در نزدیک زندان حفر شده بود.

ویسا نیروهای امنیتی را در محافظت از زندانیان مقصر دانست و گفت که آنها در این زمینه «سهل‌انگاری و غفلت» کرده‌اند و افزود که تحقیقات در این مورد آغاز شده است.

این مقام ولایت قندهار گفت که مشخصات همه زندانیان فراری در سیستم بیومتریک ثبت شده و دستگیری دوباره آنها امکانپذیر است و

تا کنون هم چند تن از آنان دستگیر شده‌اند.

در همان حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان گفته است که برای به اجرا درآمدن برنامه فرار زندانیان از زندان شهر قندهار، ۳۲۰ متر تونل حفر شد و حفر این تونل پنج ماه به طول انجامید.

سخنگوی طالبان گفته است که حدود یکصد تن از زندانیان فراری از فرماندهان طالبان و بقیه آنها هم ستیزه‌جویان وابسته به این گروه هستند. مجاهد در اعلامیه‌ای که به رسانه ها فرستاده، گفته است که مجموع زندانیان فراری به ۵۴۱ تن می‌رسد و همه آنها اعضای گروه طالبان هستند.

این دومین باری است که زندانیان زندان شهر قندهار به گونه گروهی موفق به فرار می‌شوند.

نخستین مورد از فرار گروهی زندانیان از زندان قندهار در سال ۲۰۰۸ میلادی روی داد که در جریان آن، نهصد زندانی در پی انفجاری در برابر در ورودی زندان، موفق به فرار شدند. اکثر زندانیان فراری در آن زمان نیز از اعضای گروه طالبان بودند.

در زندان قندهار حدود ۱۲۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند.

زندان قندهار در جنوب این شهر واقع شده است و نیروهای داخلی و خارجی تدابیر نسبتا شدید امنیتی را در اطراف آن به اجرا می‌گذارند.

او همچنین گفت که خانه‌های شماری از ساکنان شهر قندهار در نزدیکی این زندان واقع شده است و شاهراه کابل-هرات هم از نزدیک این محل می‌گذرد.

اگرچه پس از فرار گروهی زندانیان زندان قندهار در سال ۲۰۰۸ میلادی دولت افغانستان این زندان را بازسازی کرد و تدابیر ویژه‌ای را برای محافظت از زندانیان به اجرا گذاشت، ولی فرار صدها زندانی در بامداد دیروز، دوشنبه، نشان می‌دهد که این تدابیر کارآیی چندانی نداشته است. فرار زندانیان و به ویژه اعضای گروه طالبان از زندان قندهار احتمالا سوال‌های زیادی را در مورد کارآیی مقام‌های محلی و مسوولان اداره زندان ها و همچنین مقام‌های امنیتی مطرح خواهد کرد.

در سال ۲۰۰۸ میلادی و در پی فرار بیش از ۹۰۰ زندانی از این زندان هم انتقادهای زیادی علیه مقام‌های دولت افغانستان مطرح شد.