حضور مشکوک قذافی در انظار عمومی پس از غیبت طولانی

عکس:‌AFP برگرفته از تلویزیون دولتی لیبی

قذافی از چاپ پول بازمانده است حضور مشکوک قذافی در انظار عمومی پس از غیبتی طولانی

دبیرکل ناتو تاکید کرد که بحران لیبی راه حل نظامی ندارد

سایه ماندگار

تلویزیون دولتی لیبی روز نهم آوریل - ۲۰ فروردین- تصاویری از معمر قذافی، حاکم لیبی نشان داد که در یک مدرسه حضور یافته است. با این حال هیچ جزییاتی درباره اینکه این تصاویر متعلق به چه تاریخی و یا مکانی است، از سوی این تلویزیون ارائه نشد.

به گزارش شینهوا نت به نقل از سی‌ان‌تی‌وی، در تصاویر منتشر شده سرهنگ قذافی وارد چندین کلاس درس می‌شود و در حالی که دانش‌آموزان شادمان دور او حلقه زده‌اند، در کلاس‌ها قدم می‌زند. او دوبار به تاریخ نوشته شده بر روی تخته سفید اشاره می‌کند تا به بینندگان ثابت کند همچنان در لیبی است.

در همین حال، آندره فوگ راسموسن، دبیر‌کل پیمان آتلانتیک شمالی -ناتو- در گفت‌و‌گو با مجله آلمانی اشپیگل ضمن دفاع از حمله ناتو به لیبی از نبود راهبرد بلند‌مدت این سازمان درباره بحران لیبی خبر داد.

راسموسن در بخشی از این گفت‌و‌گو اعلام کرد: «‌گرچه از انجام عملیات نظامی علیه لیبی حمایت می‌کنم، اما انجام این عملیات برای ایجاد صلح و ثبات در این کشور کافی نیست.» دبیر‌کل ناتو در ادامه تاکید کرد که جنگ لیبی راه حل نظامی ندارد. راسموسن همچنین در موضع گیری درباره انتقاد‌های گروه‌های مخالف در لیبی مبنی بر اینکه ناتو به جنگ علیه رژیم لیبی خیانت کرده است، این انتقاد‌ها را غیرمنصفانه دانست. روابط ناتو و انقلابیون لیبیایی از زمانی که هواپیماهای جنگی ناتو به اشتباه اقدام به بمباران مواضع آنها کردند، با تنش همراه شده‌است. انقلابیون بر این باورند که ناتو به اندازه کافی در عملیات‌ هوایی خود برای حفاظت از جان غیرنظامیان درست عمل نمی‌کند. نخست‌وزیر پیشین دانمارک در این ارتباط هم گفت که شرایط جوی ناآرام مانع انجام بخشی از عملیات هوایی ناتو شد. او اقدام قذافی در استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر دفاعی را اقدامی وحشیانه دانست که قذافی باید برای آن در دیوان لاهه پاسخگو باشد. راسموسن در بخش دیگری از این مصاحبه تاکید کرد که به دلیل انتقاد‌های خود از دولت آلمان عذر‌خواهی نخواهد کرد. او پیشتر در شورای ناتو گفته بود مسخره است که آلمان با مخالفت با تصمیمات ناتو برای حمله به لیبی از در اختیار قراردادن ظرفیت‌های نظامی خود سر باز می‌زند.

در همین حال و در آخرین تحولات مربوط به لیبی، ۳۰ انقلابی در حمله عوامل قذافی به مصراته کشته‌شدند. از سوی دیگر گزارش‌ها حاکی از آن است که ۱۷ تانک وابسته به نیروهای سرهنگ قذافی در جریان حملات نیروهای ناتو منهدم شده‌اند.

سخنگوی انقلابیون نیز خبر کشته شدن ۳۰ تن از افراد خود را در حملات مزدوران قذافی تایید و اعلام کرد که به‌رغم این حملات، مخالفان توانستند مانع از پیشروی گردان‌های قذافی در مصراته شوند. نیروهای ناتو نیز اعلام کردند که در عملیات روز شنبه توانستند ۱۷ تانک نیروهای قذافی را منهدم کنند. این نیروها همچنین یک انبار سلاح در شرق طرابلس را هدف قرار دادند.

ژنرال «چارلز بوچارد» از فرماندهان ناتو در این‌باره گفت که عوامل قذافی از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند تا مانع از حملات نیروهای ناتو شوند. شبکه تلویزیونی الجزیره هم به نقل از ساکنان مصراته گزارش داد که مواد غذایی مورد نیاز مردم در این شهر رو به اتمام است، بیمارستان مملو از زخمی‌ها است و آب و برق نیز به طور مکرر قطع می‌شوند.

بنا بر اعلام کارشناسان، عوامل قذافی سعی دارند شهر مصراته و بندر آن در غرب لیبی را به تصرف کامل خود در بیاورند، چون کمک‌های انسانی از طریق این بندر در اختیار انقلابیون قرار می‌گیرد. این در شرایطی است که شهر مصراته بیش از شش هفته است که به دلیل کنترل انقلابیون بر آن تحت محاصره عوامل قذافی قرار دارد. همچنین شهر اجدابیا نیز روز گذشته شاهد درگیری شدید میان عوامل قذافی و انقلابیون بود.

از سوی دیگر ۵۰ نظامی گردان‌های قذافی نیز در منطقه زاویه به انقلابیون پیوستند.

در همین حال، یک مجله آلمانی نوشت که شواهدی در دست است که نشان‌ می‌دهند این کشور قصد دارد دیپلمات‌های لیبی را اخراج کند. مجله «فوکوس» در این‌باره نوشت که دولت آلمان برنامه اخراج «جمال علی عمر‌البراق» سفیر لیبی در آلمان و پنج دیپلمات دیگر را در دستور کار قرار داده است. براساس این گزارش، این افراد متهم هستند که با جاسوسی درباره اتباع لیبی که در آلمان به سر می‌برند، آنها را تحت فشار قرار داده‌اند و به همین دلیل اقدام دیپلماتیک توسط آلمان علیه این افراد که با عنوان «دفتر ملی لیبی» فعالیت می‌کنند، توسط وزارت امور خارجه آلمان در دست بررسی است.

در این رابطه «برند اشمیدباوئر» که پیش از این هماهنگی سرویس امنیتی آلمان را بر عهده داشت، پس از سفر به طرابلس و دیدار با تنی چند از مقامات لیبیایی گفت: «معمر قذافی» حاکم لیبی تحت هیچ شرایطی حاضر به ترک کشورش نیست. دفتر حمایت از قوانین و سرویس‌های خبری پلیس جنایی آلمان پیش از این پرونده‌ای در این زمینه ترتیب داده‌اند که پنجشنبه گذشته در دفتر صدراعظمی مورد بررسی قرار گرفت.

در همین حال، کره‌شمالی به‌ دلیل هراس از سرایت جریان خشم مردمی از لیبی به کره‌شمالی از اتباع خود که در این کشور به‌سر می‌برند خواست تا در لیبی باقی بمانند. به گزارش خبرگزاری یونهاپ، بر اساس این گزارش، پیونگ‌یانگ در نامه‌ای به سفارت خود در طرابلس، از حدود ۲۰۰ تن از شهروندان خود که در لیبی فعالیت می‌کنند خواست تا با توجه به شرایط ناآرام این کشور در همانجا باقی بمانند و بازنگردند.

از سوی دیگر برخی از گزارش‌ها از رایزنی‌های دیپلماتیک اتحادیه آفریقایی برای پایان دادن به بحران لیبی خبر می‌دهند. به گزارش شبکه العالم، میانجی‌گران اتحادیه آفریقا برای حل بحران لیبی، بامداد دیروز بر درخواست خود مبنی بر ترک فوری هرگونه درگیری تاکید و یک دوره انتقالی برای انجام اصلاحات در این کشور را پیشنهاد کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کارگروه پنج رهبر آفریقایی منتخب اتحادیه آفریقا برای میانجی‌گری در مورد لیبی در بیانیه‌ای اعلام کرد که ‌تصمیم به پیشبرد نقشه راهی گرفته است که در ماه مارس به تصویب رسید و خواستار ترک مخاصمه، تلاش برای ارسال کمک‌های بشردوستانه و گفت و گو بین طرف‌های لیبیایی شده بود.

ریاست این کار‌گروه را محمد ولد عبدالعزیز، رییس‌جمهوری موریتانی به عهده دارد.

جدیدترین تصاویر از قذافی در تلویزیون لیبی / عکس: AFP