گروه بین‌الملل- همزمان با عملیات سنگین نیروهای دولتی علیه مخالفان حکومت لیبی، سران اتحادیه اروپا خواستار کناره‌گیری معمر قذافی شدند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، در نشست روز جمعه سران اتحادیه اروپا، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، با محکوم کردن اقدامات خشونت‌آمیز نیروهای قذافی علیه مخالفان، گفت که حکومت کنونی لیبی مشروعیت خود را به عنوان نماینده مردم این کشور از دست داده‌است. تحریم گسترده‌تر اقتصادی حکومت لیبی از جمله مسدود کردن دارایی‌های شرکت های نفتی این کشور از جمله اقداماتی است که اتحادیه اروپا در دست بررسی دارد.

نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه هم از کشورهای عضو اتحادیه خواست تا به تبعیت از تصمیم دولت او، روابط سیاسی خود را با حکومت معمر قذافی قطع کنند و شورای ملی لیبی را که توسط مخالفان این حکومت تاسیس شده‌است به عنوان نمایندگان واقعی مردم لیبی به رسمیت بشناسند.

اگرچه اقدام دولت فرانسه در به رسمیت شناختن شورای ملی لیبی به عنوان گامی در تقویت روحیه مخالفان حکومت قذافی تلقی شده، اما انتقادهایی را هم در پی داشته است و برخی کشورهای اروپایی این اقدام را شتابزده دانسته‌اند و گفته‌اند فرانسه نباید قبل از کسب موافقت سایر کشورهای اروپایی چنین تصمیمی اتخاذ می‌کرد.

در همین حال، دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم گفت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید «اراده سیاسی، تمایل جدی و وحدت نظر خود را در این مورد به نمایش بگذارند که رژیم حاکم بر لیبی را دارای مشروعیت نمی‌دانند و تاکید می‌کنند که سرهنگ قذافی باید برود.» در نشست روز جمعه توافقی برای اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی به دست نیامد.

دولت‌های فرانسه و بریتانیا از آمادگی برای برقراری وضعیت پرواز ممنوع در حریم هوایی لیبی حمایت می‌کنند؛ اما اکثر کشورهای عضو اتحادیه چنین اقدامی را به تایید شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای عرب موکول کرده‌اند.

همزمان و به گزارش خبرگزاری دولتی لیبی، معمر قذافی دیکتاتور لیبی با تهدید کشورهای اروپایی گفت: «اگر کشورهای اروپایی نقش فعال لیبی را در مبارزه با مهاجرت و به عنوان عامل تضمین کننده ثبات و امنیت در شمال آفریقا و همه آفریقا نادیده بگیرد، لیبی ناچار می‌شود از تلاش در مبارزه علیه تروریسم دست بردارد و موضع خود نسبت به شبکه القاعده را تغییر دهد.»

او افزود که دولت او همچنین «تلاش علیه مهاجرت غیرقانونی به اروپا را قطع می کند و در نتیجه، میلیون ها آفریقایی سیاهپوست راهی کشورهای اروپایی خواهند شد.» همزمان نیروهای دولت لیبی به حملات سنگین علیه مواضع مخالفان مسلح در شهر راس لانوف ادامه می‌دهند.

گزارش‌هایی از تلفات سنگین مخالفان نیز منتشر شده است و شاهدان عینی گفته‌اند که نیروهای ضد دولتی بخشی از نقاطی را که در اختیار داشتند از دست داده‌اند و به سوی سواحل مدیترانه در شرق عقب‌نشینی کرده‌اند.