وضعیت برای قذافی بحرانی شد

صف مردم لیبی برای عبور از مرز مشترک کشورشان با تونس-عکس: رویترز

ارسال کمک‌های غربی به مردم معترض در شرق لیبی آغاز شد شادی آذری

یک روز پس از آنکه باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، در واکنشی صریح به تحولات خونبار لیبی گفت که قذافی باید از قدرت کنار برود، گروه‌های مخالف معمر قذافی، دیکتاتور لیبی نیز اعلام کردند که همچنان بر تلاش خود برای به دست‌گرفتن کنترل نقاط حساس کشور خواهند افزود. مقام‌های آمریکایی هم حمایت خود را از این گروه‌های مخالف رژیم قذافی اعلام کرده‌اند.

قرار است وزرای امور خارجه برخی از کشورهای جهان در ژنو تشکیل جلسه دهند تا در مورد بحران انسانی ایجاد شده در لیبی به بحث و گفت‌وگو بپردازند. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، اعلام کرده است که با وزرای امور خارجه اروپا، خاورمیانه‌ و شمال آفریقا درباره ابعاد سیاسی و حقوق بشری بحران لیبی به گفت‌وگو خواهد پرداخت.

به گزارش آسوشیتد‌پرس، با امید تقویت مخالفان و برکناری قذافی، دیروز کشورهای غربی نخستین محموله کمک‌های خود را برای معترضان در شرق لیبی فرستادند. این در شرایطی است که حکومت قذافی تلاش می‌کند تنها پایتخت را برای خود حفظ کند؛ جایی که مردم می‌گویند قیمت مواد غذایی سرسام‌آور شده است. کشتار مردم و گرانی و کمیابی مواد غذایی باعث شده است که بنا به اعلام سازمان ملل متحد در حدود ۱۰۰ هزار نفر از مردم لیبی از مرزهای کشورشان خارج شوند و این روند همچنان ادامه دارد. قرار است هواپیماها و کشتى‌هاى بیشترى به مرز تونس و لیبى فرستاده شوند تا به تسریع روند تخلیه هزاران کارگر مهاجر از این کشور کمک کنند. لیز ایستر، یکى از مسوولان آژانس پناهندگان سازمان ملل گفته است با وجود آنکه هواپیماها و کشتى‌هاى بیشترى براى خارج کردن کارگران مهاجر در مرز تونس با لیبى مستقر مى‌شوند، مقامات تونسى اکنون توانایى رسیدگى به وضعیت تعداد زیاد این افراد را ندارد.

با توجه به اینکه کنترل ترابلس، پایتخت لیبى همچنان در دست نیروهاى وفادار به معمر قذافى است، مخالفان حکومت پذیرفته‌اند که هنوز تا کنار گذاشتن حکومت این کشور راه نسبتا زیادى در پیش است. مقامات محلى صلیب سرخ از وقوع یک «بحران انسانى» در این منطقه خبر داده‌اند. یکی از شهروندان ترابلس به آسوشیتد‌پرس گفته است که قیمت برنج، که غذای اصلی مردم لیبی را تشکیل می‌دهد، به خاطر بحران ۵۰۰ درصد افزایش یافته است و قیمت هر پنج کیلوگرم برنج اکنون در ترابلس بالغ بر ۴۰ دلار است. نانوایی‌ها تنها مجازند به هر خانواده پنج قرص نان بفروشند و اغلب قصابی‌ها هم تعطیلند. به رغم دستور بازگشایی مدارس، کلاس‌های درس تا ظهر تشکیل می‌شوند و تعداد دانش‌آموزان حاضر بسیار کم است. خشونت‌ها در لیبی تاکنون به خونبارترین فاجعه انسانی در شورش‌های جهان عرب تبدیل شده است.

در پاریس، نخست‌وزیر فرانسه، فرانسوا فیون دیروز اعلام کرد که فرانسه دو هواپیمای حامل کمک‌های بشردوستانه خود را به بنغازی، دومین شهر بزرگ لیبی واقع در شرق این کشور که شورش‌ها از آنجا آغاز شد، می‌فرستد. پزشک، پرستار، دارو و تجهیزات پزشکی از جمله کمک‌های فرانسه از طریق ارسال این دو هواپیما هستند. دوتن از سناتورهای ایالات متحده نیز گفته‌اند که آمریکا باید استقلال آن نواحی از شرق لیبی را که به دست معترضان افتاده است، به رسمیت بشناسد و آنان را مسلح نماید و دولت موقت برای آن‌ها در نظرگرفته شود و آن مناطق توسط هواپیماهای جنگی آمریکا به مناطق پرواز ممنوع تبدیل شوند تا از حملات هواپیماهای رژیم قذافی جلوگیری شود. اما فیون می‌گوید اعلام منطقه پرواز ممنوع نیازمند حمایت سازمان ملل متحد است «که امروز دور از عمل به نظر می‌رسد.»