جشن شبانه در خیابان‌های مصر

عکس: AFP شادی مردم مصر

با استعفای مبارک، جشن و پایکوبی در مصر همراهی سایر کشورهای جهان را درپی داشت

شادی آذری

دیروز، شنبه، با گذشت یک شب از استعفای حسنی مبارک پس از سی‌سال حکومت بر مصر، جشن و پایکوبی مردم این کشور همچنان ادامه داشت. معترضانی که ۱۸ شبانه روز برای برکناری مبارک در میدان تحریر - آزادی - زندگی کردند، دیروز همچنان آزادی خویش را جشن گرفتند. به تدریج اما زندگی در مصر به حال عادی بر می‌گردد و بخشی از میدان تحریر برای عبور و مرور خودروها باز شده است. هنوز در سطح شهر قاهره تانک‌های ارتش به چشم می‌خورند. در تمام طول شب تا صبح شنبه این پایکوبی‌ها ادامه داشت و صدای بوق ماشین‌ها به گوش می‌رسید. مردم در سطح شهر قاهره آتش‌بازی می‌کردند و سربازان را به آغوش می‌کشیدند. پس از استعفای مبارک، شورای عالی نیروهای مسلح به رهبری فیلدمارشال محمد حسین طنطاوی، وزیر دفاع، اداره مصر را به عهده گرفته است. گروه‌های مخالف اما در انتظار مشاهده نشانه‌هایی از تغییرات اساسی در سیاست‌های کشور هستند و نمی‌خواهند طنطاوی به موقعیتی مشابه حسنی مبارک دست یابد.

در پی این تحولات، سفارت رژیم صهیونیستی در مصر تعطیل شد و تحلیلگران از نگرانی شدید این رژیم از آینده پیمان کمپ‌دیوید اول سخن به میان آورده‌اند. اوباما نیز در سخنان خود گفته است که مصر باید به پیمان صلح خود با اسرائیل احترام گذارد. این در شرایطی است که یک روز پیش از استعفای مبارک، او در تماسی تلفنی با یکی از قانونگذاران رژیم صهیونیستی ضمن به‌کار بردن الفاظی تند علیه آمریکا، گفت که آن‌ها دموکراسی در خاورمیانه را منحرف کردند. این مقام رژیم صهیونیستی به نام بنیامین بن الیزر که در گذشته وزیر بود، گفت که پس از این مکالمه ۲۰ دقیقه‌ای با مبارک در روز پنجشنبه دریافت که دوران زمامداری حسنی مبارک به سر رسیده است. کناره‌گیری حسنی مبارک ، تنها یک روز پس از اعلام رسمی وی مبنی بر اینکه قصد کناره‌گیری ندارد، واکنش‌های گسترده‌ای را در سرتاسر جهان برانگیخت و رهبران کشورهای جهان انتخاباتی آزاد و عادلانه در مصر را خواستار شدند. بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از مبارک به خاطر اتخاذ یک تصمیم سخت و کناره گیری از قدرت به خاطر منافع مصر تقدیر کرد و خواستار گذار سریع به سوی دموکراسی شد. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، با استقبال از خبر کناره‌گیری مبارک گفت که مردم مصر الهام‌بخش هستند و این تازه اول راه است. وی افزود که رفتن مبارک پایان انتقال قدرت در مصر نیست. دولت آمریکا یک مقام ارشد نظامی خود را به اردن و اسرائیل فرستاده است تا با متحدان کلیدی‌اش در منطقه درباره تاثیر تحولات مصر مذاکره کند. خبرگزاری رسمی کشور اردن در خبری اعلام کرده است که دولت این کشور به انتخاب مردم مصر احترام می‌گذارد و اطمینان دارد که نیروهای مسلح مصر باعث ایجاد ثبات در این کشور خواهند شد.در تونس، کشوری که ماه گذشته مردم رییس جمهوری خود را سرنگون کردند، مردم در خیابان ها به جشن و شادی پرداختند.دولت انتقالی تونس از مردم مصر برای برکناری حسنی مبارک و از ارتش این کشور به خاطر حس عمیق میهن پرستی آن تقدیر کرده است.براساس گزارش‌ها مردم غزه هم پس از شنیدن خبر استعفای حسنی مبارک به شادی پرداخته‌اند. حماس، که کنترل غزه را به عهده دارد، این واقعه را آغاز انقلاب مصر خوانده است.در لبنان، جنبش حزب‌الله، این «پیروزی بزرگ» را به مردم مصر تبریک گفت.

در پی استعفای حسنی مبارک، دیروز جنبش جوانان انقلاب ۲۵ ژانویه مصر با انتشار بیانیه‌ای از دکتر احمد‌الطیب، شیخ الازهر خواستند که از سمت خود کناره‌گیری کند. او از حامیان حسنی مبارک بوده است. در این بیانیه آمده است:«شما را به دین، آخرت، قرآن، دانش، شجاعت و به حق خون شهیدان، اشک یتیمان، آه مادران و پدرانی که فرزندان خود را از دست دادند قسم می‌دهیم که در اعتراض به سیاست‌های نظامی که فرزندان خود را بخاطر اینکه خواستار اصلاحات هستند، می‌کشد، از مقام خود کناره‌گیری کنید.»

در تحولی دیگر امور حقوقی نیروهای مسلح ارتش مصر از برکناری انس الفقی، وزیر اطلاع‌رسانی این کشور و به‌دست گرفتن کنترل تلویزیون رسمی کشور خبر داد و اعلام کرد که خود اداره این سازمان را بر عهده گرفته است. تلویزیون رسمی مصر به دلیل پوشش ناامیدکننده اخبار انقلاب مصر و تظاهرات گسترده مردم مورد انتقاد قرار گرفته بود. روزنامه الوفد مصر ضمن اعلام این خبر در گزارشی دیگر نوشت که حال جسمی رییس‌جمهوری برکنار شده مصر نامساعد است و او بر مصرف داروهای ضد سرطانی که مورد استفاده قرار می‌داده، افزوده است. بنا به این گزارش، مبارک دوبار هنگام ضبط آخرین سخنرانی‌اش دچار حمله شده و بیهوش شد و به همین دلیل کار مونتاژ این سخنرانی و تغییرات فنی ضبط آن باعث شد که این سخنرانی با یک‌ساعت و نیم تاخیر پخش شود.

با پیروزی قیام مردم مصر، نام زایشگاهی در خان یونس که به نام رییس‌جمهوری مخلوع این کشور، «مبارک» نامگذاری شده بود به «التحریر» -آزادی- تغییر یافت.در شرایطی که رسانه‌های مصری از احتمال مشارکت عمرو موسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر خبر داده‌اند، عمرو موسی، دبیر کل اتحادیه عرب، از عزم خود برای کناره‌گیری از ریاست این اتحادیه خبر داده است. او در واکنش به تحولات اخیر مصر گفت: «انقلاب مصر در تاریخ این کشور بی‌سابقه است و من خوشحالم که نسیم تحولات در سرتاسر جهان عرب وزیدن گرفته است.» او افزود:«نخستین گامی که برخواهم داشت این خواهد بود که اتحادیه عرب را ترک کنم و برای آن از پیش برنامه‌ریزی کرده‌ام و تا چند هفته آینده اتحادیه عرب را ترک خواهم کرد و این مسوولیت را در نشست آینده سران تحویل خواهم داد.»

عکس: AFP