گروه بین‌الملل- دیروز جمعه درمیان اخبار دلگرم‌کننده از اقتصاد آمریکا و نشانه‌هایی مبنی بر بی‌میلی سیاست‌گذاران چینی برای افزایش نرخ بهره، بورس‌های جهان وضع متفاوتی داشتند. گزارش‌های منتشر شده در آمریکا موجب شده است اقتصاددانان پیش‌بینی کنند در سال ۲۰۱۱ استخدام و بازار مسکن بهبود خواهد یافت. در این میان، چین تلاش می‌کند رشد اقتصادی سریع این کشور و افزایش تورم را کنترل کند. این کشور برای رسیدن به این هدف به تازگی ذخایر مورد نیاز بانک‌ها را افزایش داده است و برخی براین باورند که بانک مرکزی چین بار دیگر نرخ بهره را نیز افزایش خواهد داد.

دیروز روزنامه ساوت چاینا مورنیگ پست چاپ هنگ‌کنگ به نقل از جو شیائوچوان رییس بانک خلق چین نوشت« گرچه نمی‌توانم بگویم که افزایش میزان ذخایر مورد نیاز بانک‌ها به معنی عدم افزایش نرخ بهره است، اما بانک مرکزی به طور همزمان این دو ابزار را به کار نمی‌گیرد.» فرانسیس لون، مدیر کل مرکز فولبرایت سکیوریتیز در هنگ‌کنگ می‌گوید: «اخبار حاکی از آن است که بانک مرکزی چین نمی‌خواهد نرخ بهره را افزایش دهد.»اما این اظهارات برای تقویت شاخص‌ها در شانگهای کافی نبود و شاخص شانهای کامپوزیت ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۴/۲۸۹۳ واحد رسید. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲/۰ درصد رشد کرد و به ۸۵/۲۲۷۱۴ واحد رسید. شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۱/۰ درصد افت کرد و به ۸۳/۱۰۳۰۳ واحد رسید. در آغاز معاملات در اروپا، شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلستان ۱/۰ درصد، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه ۳/۰ درصد و شاخص داکس آلمان ۱/۰ درصد رشد کردند. اما روز پنج‌شنبه کاهش اندک در تعداد درخواست‌ها برای دریافت مزایای بیکاری و پیش‌بینی افزایش سود از طرف شرکت فدکس موجب شد شاخص‌ها در وال‌استریت به بالاترین سطح طی دو سال گذشته برسند. وزارت کار آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند برای سومین‌بار طی چهار هفته کاهش یافته و به ۴۲۰ هزار مورد رسیده است.

متوسط چهار ماهه تعداد تقاضاها نیز برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت و به کمترین سطح از ژوئیه سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید. در گزارش دیگری، وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد ساخت و ساز مسکن طی ماه گذشته اندکی افزایش یافته و روند کاهش دو ماهه معکوس شده است. شرکت فدکس نیز پیش‌بینی درآمدی خود را برای سال آتی افزایش داد. این مساله موجب شد ارزش سهام این شرکت ۹/۱ درصد رشد کند و به ۲۲/۹۴ دلار برسد. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۸/۴۱ واحد یا ۴/۰ درصد افزایش یافت و به ۲۵/۱۱۴۹۹ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۶۴/۷ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۸۷/۱۲۴۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۰۹/۲۰ واحد یا ۸/۰ درصد جهش کرد و به ۳۱/۲۶۳۷ واحد رسید.