گروه بین‌الملل- نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که اگر فلسطینی‌ها رسما رژیم صهیونستی را به عنوان کشوری «یهودی» به رسمیت بشناسند، این رژیم تعلیق شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن را بررسی خواهد کرد. در همین حال آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه افراط‌گرای رژیم صهیونیستی خطاب به اروپایی‌ها گفت که بهتر است به جای تحمیل سازش به اسرائیل، مشکلات خودشان را حل کنند.

به گزارش بی.‌بی.‌سی، بنیامین نتانیاهو در سخنانی در پارلمان اسرائیل گفت که «اگر مقام های ارشد فلسطینیان به طور صریح به مردم خود بگویند که اسرائیل را به عنوان کشور یهودیان به رسمیت می‌شناسند، من هم آماده خواهم بود که با تشکیل جلسه کابینه، از اعضای هیات دولت تعلیق شهرک‌سازی را درخواست کنم.» او افزود که این موضع اسرائیل پیشتر به طور محرمانه با تشکیلات خودگردان مطرح شده بود.این در حالی است که یک مقام ارشد تشکیلات خودگردان فلسطینی این پیشنهاد را رد کرده است.نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت که پذیرش «یهودی» بودن کشورش از سوی فلسطینی‌ها نشان‌دهنده آن خواهد بود که آنها «به راستی» آمادگی آن‌را دارند که در صلح و آرامش در کنار یهودیان زندگی کنند. رژیم صهیونیستی سال گذشته اعلام کرد که به مدت ۱۰ ماه شهرک سازی در کرانه باختری را به حالت تعلیق در می‌آورد، اما این ممنوعیت در اواخر ماه سپتامبر امسال به پایان رسید. در همین حال محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، تاکید دارد که در صورت تغییر نیافتن موضع اسرائیل از گفت‌وگوهای مستقیم صلح که کشورهای عربی و آمریکا میانجی آن هستند، خارج خواهد شد.در همین حال، صائب عریقات، از مقام‌های ارشد تشکیلات خودگردان، در واکنش به اظهارات نتانیاهو، اسرائیل را به «سیاسی کاری» متهم کرده و گفته است که موضوع ساخت و سازها در سرزمین‌های فلسطینی ارتباطی با مساله هویت اسرائیل ندارد. عریقات گفت: «من بین تعهدات (اسرائیل) بر اساس قوانین بین‌المللی و تلاش (نتانیاهو) برای تعریف هویت اسرائیل ارتباطی نمی‌بینم.» دولت رژیم صهیونیستی، کرانه باختری رود اردن از جمله بخش شرقی بیت‌المقدس را در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد و از آن پس با ساخت حدود ۱۰۰ شهرک حداقل ۵۰۰ هزار یهودی را در این اراضی مستقر کرده است. بر اساس قوانین بین‌المللی وجود این شهرک‌ها در سرزمین‌هایی که سازمان ملل متحد آنها را اشغال شده اعلام کرده، غیرقانونی است اما دولت رژیم صهیونیستی این استدلال را رد می‌کند. مقام‌های فلسطینی به ویژه نگرانند که پذیرش «یهودی» بودن کشور اسرائیل بر «حق بازگشت» صدها هزار فلسطینی که طی چند جنگ از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند، تاثیر منفی بگذارد. اعراب در حال حاضر حدود ۲۰ درصد جمعیت اسرائیل را تشکیل می‌دهند. دولت اسرائیل به تازگی با اصلاح قانون، اعطای شهروندی این کشور برای غیر یهودیان را به ادای سوگند وفاداری به اسرائیل به عنوان یک کشور «دموکراتیک و یهودی» وابسته ساخته است. منتقدان می‌گویند اصلاح این قانون متوجه فلسطینیانی است که پس از ازدواج با اعراب اسرائیلی، می‌خواهند شهروندی اسرائیل را به دست آورند. این لایحه برای اجرایی شدن باید در کنست (پارلمان) رژیم صهیونیستی تصویب شود.

لیبرمن: اروپایی‌ها مشکلات خودشان را حل کنند!

در همین حال آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه افراطی رژیم صهیونیستی، به اروپا توصیه کرده است که «پیش از تحمیل فرمول سازشی به اسرائیل، معضلات اروپا را حل کنند و هنگامی که موفق شدند، آنگاه برای اسرائیل هم نسخه‌پیچی کنند.»

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی همچنین خطاب به اروپایی‌ها گفت: «در سال ۱۹۳۸ چکسلواکی را قربانی کردید، این بلا را در سال ۲۰۱۰ سر اسرائیل تکرار نکنید». آویگدور لیبرمن این سخنان را شامگاه یکشنبه در ضیافت شامی در وزارت خارجه اسرائیل برای برنار کوشنر و میگل انخل موراتینوس، همتایان فرانسوی و اسپانیایی خود بیان کرده است. وزیرخارجه رژیم صهیونیستی اضافه کرد که «جامعه بین‌المللی می‌کوشد تا شکست‌های خود در افغانستان، سودان و کره‌شمالی را با تحمیل توافق صلح به اسرائیل در یک سال آینده جبران کند.» آویگدور لیبرمن به اتحادیه اروپا توصیه کرده است که «ابتدا با اتحادیه عرب در‌باره آنچه که قرار است در سال ۲۰۱۲ در عراق رخ دهد، گفت‌وگو کنید.» رهبر حزب افراط‌گرای «‌اسرائیل خانه ما» همچنین گفت که «فشار بیشتر بر اسرائیل نتیجه‌ای مانند انفجار سال ۲۰۰۰ (آغاز انتفاضه الاقصی) خواهد داشت.»

لیبرمن این را هم گفت که «انتظار نداریم که اتحادیه اروپا همه معضلات جهانی را حل کند اما حل معضلاتی در اروپا مانند پایان دادن به بحران کوزوو یا نزاع قبرس از سوی اتحادیه اروپا انتظار زیادی نیست.»وزیرخارجه رژیم صهیونیستی گفته است که در سال ۱۹۳۸ برای آشتی دادن هیتلر که حرص و آز تسلط بر اروپا را داشت، «اروپا به جای حمایت از چکسلواکی، آن کشور را قربانی کرد و حتی چیزی هم در برابر آن بدست نیاورد.» آویگدور لیبرمن افزود: «اسرائیل چکسلواکی دوم نخواهد شد و بر منافع حیاتی خود پافشاری خواهد کرد.» سخنان لیبرمن تنها شکایتی نیست که مقامات رژیم صهیونیستی از وزیران خارجه اروپایی در سفر آنها به اسرائیل مطرح کرده‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم روز یکشنبه در جریان دیدار با وزیران خارجه فرانسه و اسپانیا در بیت‌المقدس از اعلام آمادگی اروپا برای احتمال شناسایی استقلال کشور فلسطین در شورای امنیت ابراز ناخشنودی کرد.پیش از این برنارکوشنر در مصاحبه با روزنامه فلسطینی الایام گفته بود که درصورت ارائه درخواست فلسطینی‌ها یا اتحادیه عرب به شورای امنیت برای شناسایی استقلال کشور فلسطین، اروپا حامی آن خواهد بود.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وزیران خارجه فرانسه و اسپانیا گفت: «استقلال فلسطین تنها از راه مذاکرات مستقیم با اسرائیل بدست می‌آید نه از طریق شورای امنیت.»

به نوشته روزنامه هاآرتص، بنیامین نتانیاهو به وزیران خارجه فرانسه و اسپانیا گفت که چنین حمایت‌هایی از سوی اتحادیه اروپا فلسطینی‌ها را تنها از میز مذاکرات با اسرائیل دور می‌کند.

این در شرایطی است که وزیران خارجه فرانسه و اسپانیا دوشنبه در رام الله با سلام فیاض، نخست وزیر تشکیلات خود گردان فلسطینی دیدار و تاکید کردند که اروپا برای صلح خاورمیانه تلاش بیشتری خواهد کرد و نقش مهم‌تری را برای خود در این کوشش‌ها جست‌وجو می‌کند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، موراتینوس پس از این دیدار در جمع خبرنگاران به سخنان یکشنبه لیبرمن واکنش نشان داد و گفت: «اگر اروپا نقش و نفوذی نداشت و وزنه‌ای به حساب نمی‌آمد، دوستمان، لیبرمن آن اظهارات را نمی‌گفت.» برنارکوشنر نیز در پاسخ به اظهارات لیبرمن گفت: «درست است که ما در اروپا مشکلاتی داریم و نیز درست است که دخالت اروپا (در گفت‌و‌گوهای اسرائیلی- فلسطینی) به اندازه آمریکا نیست، اما اروپا قرن‌ها در حل معضلات موفقیت داشته است.» در همین حال، وزیر خارجه فرانسه نسبت به رسیدن به تفاهمی که از سرگیری گفت‌و‌گوهای مستقیم اسرائیلی- فلسطینی را امکان‌پذیر کند، ابراز خوش‌بینی کرد. وزیران خارجه فرانسه و اسپانیا پس از آن به سرزمین‌های اشغالی و فلسطین رفتند که نشست سران اتحادیه عرب در خلیج سرت لیبی در روزهای اخیر یک ماه دیگر به آمریکا فرصت داد تا رژیم صهیونیستی را متقاعد کند که خانه‌سازی‌ها در کرانه باختری را متوقف کند. تعلیق کامل ساخت‌وسازها، خواسته اکید فلسطینی‌ها برای ادامه دادن به مذاکرات مستقیم با اسرائیل است. بنیامین نتانیاهو برای تمدید توقف ساخت و سازهای یهودی‌نشین‌ها به حمایت وزیران وابسته به احزاب راست نیاز دارد. حزب افراط‌گرای «شاس» که هم‌پیمان مهمی در دولت رژیم صهیونیستی است، روز یکشنبه از احتمال موافقت با تمدید تعلیق در ساخت و سازها خبر داد. آریئل اطیاس، یک وزیر وابسته به حزب «شاس» گفت که هاراوعودیا یوسف، رهبر روحانی این حزب نمی‌خواهد که به عنوان عامل ناکامی مذاکرات صلح معرفی شود.

اما معضل اصلی نتانیاهو، کسب موافقت حزب اسرائیل خانه ما به رهبری آویگدور لیبرمن است. ناظران سیاسی اسرائیل می‌گویند که از دوشنبه با آغاز دوره زمستانی کنست، پارلمان رژیم صهیونیستی، تلاش‌های صحنه سیاسی این رژیم را برای تغییر ائتلاف دولت از سرگرفته می‌شود. تسیپی لیونی، رهبر اپوزیسیون دولت رژیم صهیونیستی، حمایت جناح اپوزیسیون از تعلیق ساخت و سازها را اعلام کرد. خانم لیونی، رهبر حزب «کادیما»، شنبه در مصاحبه با یک برنامه سیاسی شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفت باید به باراک اوباما «آری» بگوییم.