گروه بین‌الملل- دیروز، سه‌شنبه، ۱۶ کشور عضو حوزه یورو ضمن تاکید بر اینکه اصرار چین برای پایین نگهداشتن ارزش یوآن در حال تضعیف رشد اقتصاد جهان است چون موجب ایجاد کسری تجاری در آمریکا و اروپا می‌شود، از این کشور خواستند تا اجازه دهد ارزش یوآن افزایش یابد. ژان کلود یانکر، رییس حوزه یورو، اولی رهن، کمیسیونر امور پولی اتحادیه اروپا و ژان کلود تریشه، رییس بانک مرکزی این اتحادیه خطاب به نخست‌وزیر چین، ون جیابائو گفتند که «نرخ موثر یوآن هنوز پایین نگه داشته شده است.»

این درخواست اروپا که متعاقب تنش‌های اخیر بین آمریکا و چین بر سر نرخ یوآن مطرح شده است، فشار مضاعفی است بر دولت چین تا مجبور شود از شدت سیاست سختگیرانه خود برای پایین نگه داشتن ارزش پول این کشور کمی بکاهد و اجازه دهد نرخ یوآن افزایش یابد. ارزش پول چین در برابر دلار و سایر ارزهای جهان مدت‌هاست که با مداخله دولت این کشور به‌طور مصنوعی پایین نگه داشته شده است و این موضوع موجب شده است شرکای تجاری چین نگران کسری تجاری خود در برابر این بزرگترین صادر‌کننده و دومین اقتصاد بزرگ جهان شوند.

یانکر در این باره گفت: «با توجه به نقش مهم چین، ما بر این باوریم که یک افزایش قابل توجه و جامع در نرخ یوآن می‌تواند موجب ایجاد رشد اقتصادی متوازن‌تری شود که هم به‌نفع اقتصاد چین خواهد بود و هم به‌نفع اقتصاد جهان.»

این سه مقام اروپایی که نگرانی‌هایی از جنس نگرانی‌های آمریکا را در سخنانشان منعکس می‌کردند از چین خواستند تا تقاضای داخلی خود را افزایش دهد و افزودند که ارزش بیشتر نرخ ارز این کشور به خانوارهای چینی قدرت خرید بیشتری می‌دهد و متعاقب آن قدرت خرید کالاهای وارداتی افزایش خواهد یافت.

یانکر گفت که اروپا از تصمیم ۱۹ ژوئن چین برای انعطاف‌پذیری نرخ ارز خود استقبال کرده بود اما این تصمیم تا کنون به‌اندازه کافی اجرایی نشده است.

رهبران اروپایی در بیانیه دیروز خود خطاب به مقامات چین گفتند که نرخ تبادل یورو و یوآن «در حدی نیست که انتظارش می‌رفت.»

یانکر در واکنش به پیش‌بینی‌های اخیر بازار در مورد احتمال وقوع جنگ ارزی گفت: «هر شکلی از حمایت‌گرایی در تجارت، مخرب‌ترین اقدام ممکن خواهد بود.» این نظر رییس حوزه یورو پس از آن مطرح شده است که تولیدکنندگان آمریکایی اعلام کردند ارزش یوآن در برابر دلار تا ۴۰ درصد کمتر از ارزش واقعی آن تعیین شده است و همین مساله باعث شده است که محصولات چینی در آمریکا ارزان‌تر و رقابتی‌تر عرضه شوند و کالاهای آمریکایی در چین گران‌تر باشند.