گروه بین‌الملل - کمیسیون انتخابات افغانستان اعلام کرد که پس از پایان انتخابات پارلمانی روز شنبه ۴ هزار شکایت درباره نحوه برگزاری انتخابات دریافت کرده است، انتخاباتی که با اتهام تقلب و همچنین تهدید های امنیتی طالبان با مشکلات مهمی مواجه بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه مقامات انتخاباتی اعلام کردند ۳/۴ میلیون نفر- ۴۰ درصد واجدین شرایط- در انتخابات روز شنبه شرکت کرده اند. این در شرایطی است که شورشیان طالبان تهدید کرده بودند که شرکت کنندگان در انتخابات را مور هدف قرار خواهند داد. این دومین انتخابات پارلمانی در افغانستان بود که پس از حمله آمریکا به افغانستان در سال ۲۰۰۱ میلادی و سقوط طالبان در این کشور برگزار می‌شود.

شمارش آرا در بیشتر ۳۴ استان افغانستان در حال انجام است و قرار است تا آرای وکالتی برای تعیین اصالت آنها به کابل ارسال شود.براساس اعلام کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان، نتایج اولیه انتخابات قرار است روز نهم اکتبر و نتایج نهایی روز ۳۰ اکتبر اعلام شود. کمیسیون مستقل انتخابات وقوع تقلب را ناگزیر توصیف کرده، اما وعده داده است که با کمیسیون شکایات انتخاباتی برای اعلام نتایج صحیح انتخابات تا حد ممکن همکاری خواهد کرد.

کمیسیون شایعات انتخاباتی دیروز اعلام کرد که ۲ هزار و ۶۴ شکایت مرتبط با بی‌نظمی‌های روز رای گیری را تا پایان مهلت تسلیم شکایات یعنی روز شنبه دریافت کرده است.

احمد ضیا رفعت، سخنگوی کمیسیون شکایات انتخابات همچنین به خبرگزاری فرانسه گفت که هزاروهفتصد شکایت رسمی مرتبط با روند پیش از انتخابات که از ماه آوریل آغاز شده بود، دریافت کرده است و به این ترتیب در مجموع سه‌هزارو هفتصدوشصت‌وچهار شکایت به این کمیسیون تسلیم شده است. افغانی‌ها می‌توانند هرگونه شکایتی را در مورد روند انتخابات تا حداکثر سه روز پس از وقوع تخلف تسلیم مقامات کمیسیون انتخاباتی کنند. با این همه به نظر می رسد که بسیاری از شکایت‌ها مرتبط با روند پس از انتخابات از جمله نحوه شمارش آرا است.

احمد ضیا رفعت در همین باره گفت: «ما هر روز در حال دریافت شکایات انتخابات هستیم.»

انتخابات پارلمانی افغانستان در شرایطی برگزار شد که انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری که به پیروزی حامد کرزی منجر شد با اتهام تقلب و فساد همراه بود و حدود یک میلیون رای تقلبی در جریان این انتخابات کشف شد.

انتخابات پارلمانی افغانستان با حضور ۲۵۰۰ کاندیدا که برای به دست آوردن ۲۴۹ کرسی مجلس سفلای افغانستان یا همان ولسی جرگه تلاش می‌کردند، برگزار شد. این در حالی بود که ۱۳۰۰ حوزه رای گیری به دلیل مسائل امنیتی بسته ماند.