گروه بین‌الملل- باراک اوباما ضمن تاکید بر احیای اقتصاد آمریکا، یک برنامه ۵۰ میلیارد دلاری را برای توسعه ساختارهای زیربنایی کشورش اعلام کرده است. بنا به گزارش بی‌بی‌سی، اوباما روز دوشنبه از تعطیلی فدرال روز کارگر استفاده کرد و طی نطقی در جمع هزاران نفر از اعضای اتحادیه‌های کارگری و طرفدارانش در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین این برنامه شش ساله را تشریح کرد.

باراک اوباما گفت: «ما حداقل ۲۴۰ هزار کیلومتر جاده را بازسازی خواهیم کرد. این مسافتی معادل شش بار سفر به دور کره زمین است.»

تعمیر حدود ۶۴۰۰ کیلومتر خط آهن و مرمت حداقل ۲۴۰ کیلومتر باند فرودگاه از اهداف دیگر این برنامه است.

یک مقام ارشد کاخ سفید دوشنبه در مصاحبه با خبرنگاران گفت که این یک طرح فوری محرک اقتصادی برای ایجاد فرصت‌های شغلی در کوتاه مدت نیست.

به گفته این مقام، اگر کنگره بودجه ۵۰ میلیارد دلاری این برنامه را اختصاص دهد، اولین فرصت‌های شغلی مربوط به آن در سال میلادی ۲۰۱۱ ایجاد خواهد شد.

رییس‌جمهوری آمریکا در نطق خود گفت که این سرمایه‌گذاری زیربنایی، کسری بودجه دولت فدرال را افزایش نخواهد داد.

بر اساس برآورد کاخ سفید، کسری بودجه دولت فدرال تا پایان سال ۲۰۱۰ میلادی به یک تریلیون و ۴۷۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

منتقدان جمهوری‌خواه اوباما سیاست اقتصادی دولت او را پرهزینه و ناکارآمد می‌دانند.

سناتور جمهوری‌خواه جان مک کین، رقیب انتخاباتی اوباما، وی را متهم کرده است که در آستانه انتخابات میان دوره‌ای، این طرح را با هدف حمایت از دموکرات‌ها اعلام کرده است.

انتخابات میان دوره‌ای کنگره و فرمانداری ایالت‌ها کمتر از دو ماه دیگر در روز دوم نوامبر برگزار خواهد شد.

رییس‌جمهوری آمریکا درباره جمهوری‌خواهانی که تاکنون با اکثر طرح‌های اقتصادی او مخالفت کرده اند گفت: «شعار آنها این است: نه، ما نمی توانیم. نه، نه، نه.»

باراک اوباما گفت: آمریکا بدون یک طبقه متوسط قوی، اقتصاد قدرتمندی نخواهد داشت.

او تاکید کرد: «من هر روز، هر ساعت و هر دقیقه برای احیای اقتصاد مبارزه خواهم کرد.»میزان متوسط بیکاری در آمریکا هم اکنون به رقم میانگین ۶/ ۹ درصد رسیده است. این رقم در برخی ایالت‌ها بیشتر و در تعدادی از آنها کمتر است.

انتظار می‌رود که حتی در صورت بهبود وضع اقتصادی، میزان بیکاری در آمریکا حداقل تا سال ۲۰۱۵ بالای شش درصد باقی بماند.

برخی ناظران بر این باورند که میزان بیکاری بالا در انتخابات میان دوره ای امسال آمریکا احتمالا به ضرر حزب دموکرات اوباما که کنگره را در کنترل خود دارد تمام خواهد شد.

اجرای طرح‌های پرهزینه دولت فدرال در اواخر دوره ریاست‌جمهوری جورج بوش و سال اول ریاست‌جمهوری باراک اوباما برای نجات نظام بانکی و بازار مسکن، این بدهی سنگین را برای دولت آمریکا پدید آورده است.