هفته‌ اقتصادی حساس برای اوباما

آمریکایی‌های بیکار در روز کارگر (دیروز) به مراکز کاریابی رفتند- عکس: Getty Images

رییس‌‌جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات ماه نوامبر از برنامه‌های اقتصادی خود دفاع می‌کند احسان ابطحی

اگر هفته گذشته برای باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، هفته دیپلماسی بود و او میزبانی نشست مذاکرات صلح خاورمیانه را بر‌عهده داشت، این هفته برای او، هفته‌ای اقتصادی است، هفته‌ای که او در آن تلاش خواهد کرد تا با اعلام برنامه‌هایی، وضعیت اشتغال در آمریکا را بهبود بخشد و نگرانی‌ها در مورد شکست دموکرات‌ها در انتخابات دوم نوامبر کنگره را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوباما در این هفته سعی خواهد کرد تا آمریکایی‌ها را قانع سازد که برنامه‌های اقتصادی‌اش در حال نتیجه دادن است. او همچنین در تلاش است لحن خود را برای مبارزات انتخاباتی فصل پاییز تغییر دهد.

رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در سفر به میلواکی و کلیولند به دفاع از برنامه‌های اقتصادی خود خواهد پرداخت. او همچنین قرار است در یک نشست خبری کم‌سابقه در کاخ سفید این گونه استدلال کند که سیاست‌های اقتصادی دموکرات‌ها منجر به قطع شدن خونریزی اقتصاد آمریکا شده‌است. او در این نشست اضافه می‌کند که اقدامات بیشتری باید انجام شود اما تاکید خواهد کرد که جمهوری‌‌خواهان ایده‌هایی را به ایالات‌متحده باز‌خواهند گرداند که منجر به شدید‌ترین رکود اقتصادی در این کشور طی ۷۰ سال گذشته شد. اوباما قرار بود دیروز در همایش روز کارگر در میلواکی سخنرانی کند. دیروز در ایالات‌متحده روز کارگر و تعطیل رسمی بود. همزمان با این روز به طور غیر‌رسمی مبارزات انتخاباتی روز دوم نوامبر -‌۱۱ آبان- آغاز شد. در این روز قرار است ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان ایالات‌متحده و همچنین ۳۳ سناتور از سنای ۱۰۰ عضوی این کشور برای یک دوره چهار ساله دیگر انتخاب شوند. دیدار اوباما از کلیولند فردا انجام خواهد شد و به نظر می‌رسد وعده‌های او در این روز وعده‌هایی عملی‌تر باشند. کلیولند همان شهری است که جان بونر، نماینده آن در مجلس نمایندگان آمریکا اخیرا از رییس‌‌جمهوری خواسته‌است تا تیم اقتصادی خود را اخراج کند. مقامات دولت ایالات‌متحده می‌گویند که که اوباما قصد دارد تا مالیات تخصیص‌یافته بر اعتبارات تحقیقاتی را دائمی سازد و کاخ سفید پیش‌بینی می‌کند با پایان یافتن برخی از معافیت‌های مالیاتی شرکت‌‌ها، این میزان بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار ظرف ۱۰ سال آینده خواهد بود. معافیت مالیاتی حقوق‌بگیران، تداوم کاهش مالیات‌ها برای طبقه متوسط و افزایش بودجه برای زیر‌ساخت‌ها و انرژی پاک از دیگر موضوعاتی هستند که رییس‌جمهوری ایالات‌متحده درباره آن سخن خواهد گفت. این همه در شرایطی است که اوباما به شدت در تلاش است تا نرخ بیکاری ۶/۹ درصدی را کاهش دهد و اقتصاد این کشور را که به تازگی از رکود خارج شده است و این خطر وجود دارد که دوباره وارد آن شود، تقویت کند. لورا تایسون، استاد اقتصاد دانشگاه کالیفرنیا و از اعضای تیم مشاوران رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، در همین‌باره گفت که سیاست‌های هدفمند اشتغال مانند معافیت مالیات بر در‌آمد و قطع مالیات برای بخش‌های تحقیق و توسعه باید در فضای کنونی در اولویت قرار بگیرند.

تایسون در گفت‌و‌گو با برنامه «Face The Nation» که یکشنبه‌ها از شبکه CBS پخش می‌شود، گفت: «‌‌همه ما موافقیم که به سیاست‌های هدفمند مرتبط با اشتغال نیازمندیم و کسری بودجه اکنون موضوع اصلی نیست.» این استاد دانشگاه اضافه کرد: «‌موضوع اصلی کندی رشد اقتصاد و اشتغال است. ما حقیقتا نیاز داریم تا اولویت‌هایمان را به درستی انتخاب کنیم و بر ایجاد اشتغال هدفمند تمرکز داشته باشیم.» این در حالی است که کاخ سفید تاکید می‌کند برای به نتیجه رسیدن برنامه‌های اقتصادی به شکیبایی نیاز است.

دن فیفر، مدیر ارتباطات کاخ سفید در همین‌باره گفت: «سال‌ها طول کشید تا مشکلات اقتصادی ما به وجود آمد و زمان بیشتری از آنچه که هرکدام از ما علاقه داریم طول خواهد کشید تا اقتصاد ما به طور کامل آسیب‌دیدگی‌های خود را ترمیم کند.»

در حالی که کمتر از دو ماه تا انتخابات کنگره باقی مانده است، دموکرات‌ها با بسیاری از رای‌دهندگان خشمگین مواجه هستند که ممکن است به حاکمیت تک‌حزبی آنان در واشنگتن پایان دهند. بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی آمریکا بر این باورند که دموکرات‌ها ممکن است اکثریت مجلس نمایندگان و حتی اکثریت مجلس سنا را در انتخابات آینده از دست بدهند، رخدادی که می‌تواند اوباما را برای پیشبرد بسیاری برنامه‌های داخلی‌اش از جمله قانون تغییرات آب و هوایی با دشواری‌های جدی مواجه کند.