گروه بین‌الملل- رییس صندوق بین‌المللی پول روز پنج‌شنبه اعلام کرد این صندوق مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار کمک فوری به سیل‌زدگان پاکستان اختصاص می‌دهد و در ماه سپتامبر مبالغی را برای کمک به این کشور به منظور غلبه بر ویرانی‌های ناشی از سیل پرداخت خواهد کرد. سیل شدید در پاکستان زمین‌های زراعی و دام را از بین برده و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است. دولت پاکستان خسارت ناشی از این سیل را ۴۳ میلیارد دلار یا حدود یک‌چهارم تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۹ برآورد کرده است.

دومنیک استراس کان رییس صندوق بین‌المللی پول پس از یک هفته مذاکره با مقامات پاکستان به خبرنگاران گفت: «صندوق بین‌المللی پول احتمالا اولین سازمانی است که به سرعت پول مورد نیاز را فراهم می‌کند. مهم‌ترین مساله حفظ اقتصاد پاکستان در مسیر درست است.»استراس کان گفت در مذاکرات با هیاتی به رهبری عبدل حافظ شیخ درمورد برنامه وام ۱۱ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول درمورد تعهد پاکستان به اصلاحات متقاعد شده است. تحت برنامه وام صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۰۸، اسلام‌آباد تعهد کرد اصلاحات مالیاتی و بخش انرژی را اجرا کند و به استیت بانک پاکستان استقلال کامل اعطا کند. رییس صندوق بین‌المللی پول گفت: «مساله مهم این است که دولت پاکستان تصمیم گرفته است وضعیت اقتصادی این کشور را بخصوص در بخش مالیات بهبود بخشد. آنچه از مقامات این کشور شنیده‌ام آن است که آنها واقعا قصد دارند براساس این برنامه پیش روند.»شیخ اعلام کرد اسلام‌آباد به شرایط اعطای وام ازجمله اختیارات مالی و اصلاحات مالیاتی پایبند است. حسین حقانی سفیر پاکستان در آمریکا گفت با وجود فاجعه سیل، اعتماد صندوق بین‌المللی پول به انجام اصلاحات در پاکستان اطمینان و اعتماد بین‌المللی را نسبت به چشم‌انداز اقتصادی این کشور افزایش می‌دهد.

او در مصاحبه با خبرگزاری رویترز گفت: «پیش‌بینی می‌کنیم بازارها واکنشی مثبت به این امر نشان دهند و همچنین انتظار داریم دیگر کمک‌کنندگان بدانند که پاکستان قصد دارد اصلاحات اقتصادی را ادامه دهد.»