سریع‌ترین رشد اقتصادی هند از سال 2007 تاکنون

گروه بین‌الملل- پیش‌بینی‌ اقتصاددانانی که بلومبرگ از آنان نظرسنجی کرده است، نشان می‌دهد در سه ماه اخیر اقتصاد هندوستان سریعترین رشد را طی دو سال و نیم گذشته تاکنون از خود نشان داده است. این موضوع موجب می‌شود فشار بر بانک مرکزی این کشور برای افزایش نرخ بهره حتی با وجود کندی احیای اقتصادی، افزایش یابد. بر اساس میانگین نظرسنجی‌های انجام شده توسط بلومبرگ از ۲۷ اقتصاددان، تولید ناخالص داخلی هندوستان در سه ماهه منتهی به ۳۰ ژوئن، نسبت به یک سال پیش ۸/۸ درصد افزایش یافته است. قرار است دفتر آمار هندوستان آمار و ارقام مربوط به رشد اقتصادی این کشور را امروز منتشر سازد.

صادرات، کمتر از یک پنجم تولید ناخالص داخلی هندوستان را تشکیل می‌دهد و افزایش دستمزدها و هزینه مصرف‌کنندگان، این سومین اقتصاد بزرگ آسیا را در برابر کندی رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا، چین و ژاپن در امان نگه‌داشته است.

رزرو بانک هندوستان در هفته گذشته اعلام کرده بود که اولویت کاری خود را کاهش تورم می‌داند، حتی پس از آنکه شدیدترین سخت‌گیری‌ها در سیاست‌های پولی در منطقه اعمال شده است. سمیران چاکرابورتی، یک اقتصاددان مرکز استاندارد چارترد در بمبئی می‌گوید: «مشکل هندوستان تورم است.» وی افزود: «شکنندگی احیای اقتصادی در اغلب کشورهای توسعه یافته، بازارهای جهانی را نگران ساخته است، اما به نظر می‌رسد چنین هراس‌هایی در هندوستان بخاطر رشد قدرتمند اقتصاد داخلی کمتر باشد.»

بر اساس پیش‌بینی بانک مرکزی هند که در تاریخ ۲۷ جولای منتشر شد، اقتصاد ۳/۱ تریلیون دلاری هندوستان در سال منتهی به ۳۱ مارس، ۵/۸ درصد رشد داشته است که این میزان سریعترین رشد طی سه سال گذشته است. از ماه ژانویه تاکنون نرخ تورم در بخش عمده فروشی حدود ۱۰ درصد یا بالاتر از آن بوده است.

این در شرایطی است که رشد برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان در حال کند شدن است و این یکی از نشانه‌هایی است دال بر اینکه احیای اقتصادی جهان ممکن است توان خود را از دست بدهد. در فصل گذشته رشد اقتصادی ایالات متحده آمریکا به نرخ سالانه ۶/۱ درصد کاهش یافت، رشد اقتصادی چین به ۳/۱۰ درصد افت کرد و اقتصاد ژاپن نیز با سرعتی کمتر از یک پنجم پیش‌بینی اقتصاددانان رشد کرد.

صادرات کالاهای هندی در ماه جولای ۲/۱۳ درصد افزایش یافت و این کندترین افزایش ظرف شش ماه گذشته است. دویکا مهندیراتا، یک اقتصاددان در گروه کردیت سوییس سنگاپور می‌گوید: «اگرچه اقتصاد هندوستان نسبتا بیشتر به تقاضای داخلی وابسته است، اما هنوز نگرانی از کاهش رشد اقتصادی آن وجود دارد و علت آن ضعف کنونی است که در رشد اقتصاد جهان، آمریکا و چین وجود دارد.»

رییس بانک مرکزی هندوستان، دووری سوبارائو، نرخ بهره این بانک را در سال جاری به تعداد دفعاتی بیش از همه بانک‌های مرکزی آسیایی افزایش داده است. پس از هند، مالزی با سه بار افزایش نرخ بهره در رتبه دوم آسیا قرار گرفته است. معاون بانک مرکزی هندوستان به نام سوبیر گوکارن در روز ۲۵ اوت گفته بود، فشارهای تورمی در هندوستان «به‌شدت رو به فزونی‌اند» و این در شرایطی است که اقتصاد جهانی به سمت «راحتی کمتر» پیش‌رفته است و ایجاد تعادلی بین این دو خطر همزمان با تنظیم نرخ بهره یک چالش بزرگ محسوب می‌شود.

شرکت‌هایی چون تی‌وی‌ای‌موتور، سومین موتورسیکلت‌ساز بزرگ هندوستان، با این خوش‌بینی که باران‌های موسمی کافی در فصل ژوئن تا سپتامبر موجب افزایش تولیدات کشاورزی خواهد شد و تقاضای مصرف‌کنندگان را افزایش خواهد داد، ظرفیت‌های خود را افزایش می‌دهند. باران‌های سال گذشته کمترین میزان را از سال ۱۹۷۲ تاکنون به ثبت رساند.

تولیدات صنعتی که حدود یک چهارم اقتصاد هندوستان را تشکیل می‌دهد، در سه ماهه منتهی به ماه ژوئن ۶/۱۱ درصد افزایش یافت و این در شرایطی است که این افزایش در مدت مشابه سال گذشته میلادی تنها ۹/۳ درصد بوده است.