احتمال مخالفت پترائوس با برنامه خروج از افغانستان

ژنرال پترائوس فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان / عکس: GETTYI MAGES

گروه بین‌الملل‌- فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان تاکید کرد که در صورت لزوم نظر صریح خود در مورد ضرب‌الاجل خروج از افغانستان را ابراز خواهد کرد. ژنرال دیوید پترائوس که اخیرا به فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان منصوب شده، در مصاحبه‌ای با بی.‌بی.‌سی تاکید کرده‌ است که اگر احساس کند ضرب‌الاجل تعیین شده توسط باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده برای خروج نظامی آمریکاییان از افغانستان «بیش از اندازه مخاطره‌آمیز است» این موضوع را با او در میان خواهد گذاشت.

اوباما پیش از این اعلام کرده بود که نیروهای آمریکایی از ماه ژوئیه سال آینده خروج از افغانستان را آغاز خواهند کرد. در این مصاحبه از ژنرال پترائوس پرسیده‌شد که آیا فشار دولت آمریکا برای آغاز خروج نیروهای نظامی از افغانستان به معنی دشوار شدن برنامه‌ریزی و اجرای عملیات نظامی نیست؟

ژنرال پترائوس در پاسخ گفت که اگرچه قرار است روند خروج نیروهای نظامی در ماه ژوئیه سال آینده آغاز شود، اما تعیین این تاریخ به معنی آن نیست که نیروهای آمریکایی به طور دسته‌جمعی افغانستان را ترک خواهند کرد. از فرمانده ناتو در افغانستان پرسیده‌‌شد که اگر ضرب‌الاجل تعیین شده برای آغاز خروج نظامی را غیر واقع‌بینانه یا خطرناک بداند چه خواهد کرد؟ ژنرال پترائوس پاسخ داد که در چنین شرایطی، به عنوان یک نظامی، نظر کارشناسی خود را با رییس‌جمهوری آمریکا در میان خواهد گذاشت.

ژنرال پترائوس پس از به دست گرفتن فرماندهی نیروهای ناتو در افغانستان کم‌وبیش همان روشی را برای پیروزی بر شورشیان در پیش گرفته است که قبلا در عراق به اجرا گذاشته بود و در عین تلاش برای ایجاد اعتماد به نفس بیشتر، کوشیده است مانع از آن شود که دامنه انتظارات بیش از حد گسترش یابد. در مورد عراق، روش ژنرال پترائوس پیروزی قطعی را به همراه نیاورد، اما باعث شد تا شرایط امنیتی آن کشور به گونه‌ای چشمگیر بهبود یابد.

سوال دیگری که از ژنرال پترائوس پرسیده شد این بود که به نظر می‌رسد که بسیاری از مردم افغانستان معتقدند که طالبان در این جنگ پیروز می‌شوند در حالی که حدود شصت درصد از آمریکاییان و هفتاد درصد از بریتانیایی‌ها با ادامه حضور نظامیان خود در افغانستان مخالفند. ژنرال پترائوس تاکید کرد که لازم است این نوع تفکر تغییر یابد و افزود: «ناتو تا‌کنون توانسته است ابتکار عمل چند سال گذشته طالبان در استان‌های هلمند و قندهار و اطراف کابل را خنثی کند و شورشیان با شرایط مشابهی در مناطق دیگر هم مواجه خواهند شد.» به گفته فرمانده ناتو در افغانستان، برای این منظور، عملیاتی برای تصرف و پاکسازی مواضعی که طالبان در اشغال دارند لازم است و البته دشمن نیز در برابر این‌گونه عملیات مقاومت خواهد کرد و در نتیجه، پیش از اینکه به طور کلی اوضاع به نفع ناتو تغییر یابد، دوره‌ای دشوار در پیش خواهد بود.

درک نگرانی کرزی

در این مصاحبه، ژنرال پترائوس تاکید کرد که نگرانی حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان را در مورد تلفات غیرنظامی در عملیات علیه شورشیان طالبان درک می‌کند و افزود که سیاست ژنرال مک کریستال، فرمانده پیشین نیروهای ناتو در تعهد به کاهش تلفات نظامی را دنبال خواهد کرد.در این روش، نیروهای ناتو عملیات خود در مناطق سکونت غیرنظامیان را تا حد امکان محدود می‌کنند. ژنرال پترائوس تاکید کرد که تلفات غیرنظامی می‌تواند آثار پیروزی کسب شده در یک عملیات نظامی را خنثی کند و افزود که کم‌وبیش هر روز با حامد کرزی تماس دارد و با او گفت‌وگو می‌کند. فرمانده ناتو در افغانستان ناکامی در یافتن

اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده را «یک شکست واقعی اطلاعاتی» توصیف کرد، اما تاکید ورزید همان‌گونه که تجربه کسب شده در یوگوسلاوی سابق نشان داد، جست‌وجو برای یافتن یک فرد تحت تعقیب آسان نیست. ژنرال پترائوس در پاسخ به پرسشی در این مورد که آیا ورود آمریکا به جنگ عراق باعث شد تا جنگ در افغانستان به نتیجه سریع نرسد، یک چنین نتیجه‌گیری را حاصل «ساده‌اندیشی» خواند.

فرمانده ناتو در افغانستان یادآور شد که در سال ۲۰۰۵ برای بررسی شرایط افغانستان به این کشور اعزام شد و پس از بازگشت، در گزارشی به دونالد رامسفلد، وزیر دفاع وقت آمریکا، گفت که جنگ افغانستان بیش از جنگ عراق به طول خواهد انجامید.

به گفته ژنرال پترائوس، اگرچه این نظر مطابق انتظار رامسفلد نبود، اما او خود را ملزم می‌دانست تا ارزیابی بی‌طرفانه‌ای از شرایط نظامی در افغانستان را همان‌گونه که مشاهده می‌کرد در اختیار وزیر دفاع قرار دهد.

خبرنگار بی‌.بی‌.سی در مصاحبه با ژنرال پترائوس گفت که گاه این نظر مطرح شده است که نیروهای بریتانیایی در افغانستان انتظاراتی را که از آنها می‌رفت برآورده نکرده‌اند. ژنرال پترائوس که به طرفداری از بریتانیایی‌ها شهرت دارد، گفت که عملکرد نیروهای بریتانیایی «عالی» بوده‌است. در عین حال، او اضافه کرد که تحقق کامل انتظاراتی که از نیروهای بریتانیایی می‌رفت مستلزم به کارگیری نفرات و تجهیزات به مراتب بیشتری بوده که ارتش بریتانیا در اختیار نداشته است.