رشد اقتصادی ژاپن کند شد

نائوتو کان، نخست‌وزیر ژاپن، عکس: رویترز

شادی آذری

رشد اقتصادی ژاپن در فصل دوم سال میلادی جاری بسیار کند شد و تحلیلگران کندی بیشتری را برای آن پیش‌بینی می‌کنند. این مساله بر مشکلات پیش‌روی قانونگذاران این کشور می‌افزاید، چون آنان از سوی دیگر با کاهش قیمت‌ها و افزایش ارزش ین مواجهند که تهدیدی برای احیای اقتصادی صادرات محور کشورشان محسوب می‌شود.

بنا به گزارش رویترز، کندی رشد اقتصادی کشورهایی که هدف اصلی صادرات ژاپن هستند از جمله ایالات متحده آمریکا و چین، این چشم‌انداز را بیش از پیش تیره‌‌و‌تار ساخته است. در عین حال پس از آنکه در هفته گذشته ارزش ین در برابر دلار به رکورد ۱۵ ساله خود رسید، اکنون سیاستگذاران ژاپن در تلاشند که ارزش آن را کاهش دهند. بر اساس آماری که دولت ژاپن دیروز منتشر کرد، رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در فصل گذشته به تنها ۴/۰ درصد رسید که نسبت به پیش‌بینی ۳/۲ درصدی بازار بسیار کمتر بود. رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در همین فصل به ۴/۲ درصد رسید. این در حالی است که رشد تولید ناخالص داخلی ژاپن در فصل نخست سال‌جاری میلادی به ۴/۴ درصد رسیده بود که البته دو عامل صادرات و احیای اقتصادی ناشی از محرک‌ها در این رشد موثر بود.

در فصل آوریل تا ژوئن، تاثیر محرک‌ها از اقتصاد ژاپن رخت بربست و صادرات به تنها موتور رشد اقتصادی کشور بدل شد. وقتی سهم صادرات در رشد اقتصادی نصف شد و به ۳/۰ درصد رسید، اقتصاد ژاپن به سختی توانست برای سومین فصل متوالی به رشد خود ادامه دهد. انتظار می‌رود نائوتو کان، نخست‌وزیر و ماساکی شیراکاوا، رییس بانک مرکزی ژاپن در این هفته برای بحث درباره ارزش ین و راهکارهای ممکن برای حل این معضل تشکیل جلسه دهند. البته تحلیلگران بر این باورند که آن‌ها کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند. تاکشی مینامی، اقتصاددان ارشد مرکز تحقیقاتی نورینچوکین در توکیو می‌گوید: «به عقیده من لازم است که بانک ژاپن و دولت اقدامی عاجل را در مورد ارزش نرخ ارز این کشور در پیش گیرند. این امکان وجود دارد که درصورت رسیدن ارزش ین به رقم ۸۰ در برابر هر دلار، دولت به‌طور مجزا مداخله کند. اما اگر این مداخله دولت با تسهیل پولی بانک مرکزی ژاپن همراه باشد، بی‌شک تاثیر بهتری خواهد داشت.»

جهش چین به جایگاه دومین اقتصاد جهان

کیسوک سومورا، معاون پارلمان ژاپن در این باره گفت تازه‌ترین آماری که دیروز از اقتصاد ژاپن منتشر شد، در فصل دوم سال میلادی جاری رسما اقتصاد چین را جلوتر از ژاپن و در جایگاه دومین اقتصاد بزرگ جهان قرار داد. اما وی افزود که برای ایجاد هرگونه تغییر در رتبه‌بندی اقتصادهای جهان، باید ابتدا منتظر انتشار ارقام سالانه بود. سومورا می‌گوید: «به دلیل آنکه ما محاسبات متفاوتی برای بررسی‌های فصلی داریم، روش درست و منصفانه‌تر این است که ارقام کل سال را با هم مقایسه کنیم.» تولید ناخالص داخلی ژاپن در فصل دوم بالغ بر ۲۸۸۳/۱ دلار شد، در حالی‌که این رقم در چین برای مدت مشابه به ۳۳۶۹/۱ دلار رسید. اما بالاترین مقام ارزی چین در ماه گذشته میلادی اعلام کرده بود که اقتصاد کشورش مدتی است که از اقتصاد ژاپن پیشی گرفته است.