گروه بین‌الملل- روز جمعه شاخص‌ها برای چهارمین روز متوالی کاهش یافتند، زیرا قرائت‌های متفاوت از شاخص‌های مربوط به مصرف‌کننده موجب سردرگمی بیشتر سرمایه‌گذاران درمورد اوضاع اقتصادی شد. شاخص‌ها در طول روز دچار نوسان شدند، اما سرانجام با کاهش روز را به پایان رساندند. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۱۷ واحد افت کرد و کاهش این شاخص طی چهار روز معاملاتی گذشته به حدود ۴۰۰ واحد رسید.

یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر راه بهبود خوب اقتصادی هزینه ضعیف مصرف‌کننده است. گزارش‌های روز جمعه درمورد وضعیت مصرف‌کنندگان و صرف هزینه توسط آنان نشان داد خرید به زودی افزایش نمی‌یابد.

وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد فروش خرده‌فروشی در ماه جولای ۴/۰ درصد رشد کرده است. این امر پس از دو ماه کاهش فروش یک بهبود به حساب می‌آید، اما این میزان افزایش کمتر از انتظار اقتصاددانان بود که افزایش ۵/۰ درصدی را پیش‌بینی کرده بودند. گرچه این گزارش افزایش فروش خودرو را به دلیل اشتیاق خریداران نشان داد، اما همچنین نشان داد که مصرف‌کنندگان از خرید دیگر اقلام خودداری می‌کنند. اما شاخص اعتماد مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان برای نیمه اول ماه اوت نشان داد مصرف‌کنندگان اندکی خوش‌بین‌تر شده‌اند. این شاخص به ۶/۶۹ واحد رسید که اندکی بیشتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران و بیشتر از سطح ۸/۶۷ واحدی در ماه جولای بود. با این وجود شرکت خرده‌فروشی جی‌سی پنی پیش‌بینی درآمدی خود را برای سال جاری کاهش داد. این امر حاکی از آن است که صرف هزینه توسط مصرف‌کنندگان کاهش خواهد یافت. این درحالی بود که شرکت کوهلز نیز روز پنج‌شنبه چشم‌انداز درآمدی خود را کاهش داده بود.

این گزارش‌ها به آمار متناقضی که موجب نگرانی سرمایه‌گذاران درمور اوضاع اقتصادی شده است افزود. هزینه مصرف‌کننده به همراه بازارکار ضعیف باقی مانده است و نشانه‌ای وجود ندارد مبنی براین که کارفرمایان آماده استخدام کافی هستند تا به بهبود اقتصادی کمک کند. روز پنج‌شنبه وزارت کار آمریکا اعلام کرد طی هفته گذشته تعداد افرادی که برای نخستین‌بار تقاضای دریافت مزایای بیکاری کرده‌اند، افزایش داشته است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۸۰/۱۶ واحد یا ۲/۰ درصد کاهش یافت و به ۱۵/۱۰۳۰۳ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۳۶/۴ واحد یا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۲۵/۱۰۷۹ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت ۷۹/۱۶ واحد یا ۸/۰ درصد سقوط کرد و به ۴۸/۲۱۷۳ واحد رسید. عملکرد شاخص‌های عمده طی هفته نشان می‌دهد که بازارسهام تا چه اندازه آشفته بوده است. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۳/۳ درصد و شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۸/۳ درصد کاهش یافت. شاخص نسدک کامپوزیت با ثبت بیشترین کاهش ۵ درصد سقوط کرد.