حمایت اوباما از ساخت مسجد در نزدیکی گرند زیرو

اوباما در مراسم ضیافت افطار کاخ سفید- عکس: AP

احسان ابطحی

باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، روز جمعه از احداث مسجد در نزدیکی محل حادثه یازدهم سپتامبر حمایت کرد و سکوت سیاسی خود را درباره موضوعی که این کشور را به شدت دو قطبی کرده بود، شکست. احداث مسجد در نزدیکی محل حادثه یازدهم سپتامبر در نیویورک به این دلیل حساسیت‌‌ها در ایالات‌متحده را بر‌انگیخته‌است که گروه تروریستی القاعده که از اسلام انحرافی سلفی پیروی می‌کنند با نام اسلام حوادث خونین یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱ را مرتکب شدند و جنایتی کم‌سابقه علیه بشریت را رقم زدند. به گزارش روزنامه لس‌آنجلس تایمز، اوباما که در ضیافت افطار کاخ سفید و در حضور جمعی از مسلمانان سخن می‌گفت در ‌این‌باره تاکید کرد که مساله ساخت مسجد و یک مرکز فرهنگی در نزدیکی گرند زیرو - محل حادثه یازدهم سپتامبر- یکی از مصادیق بارز آزادی مذهبی در ایالات‌متحده است. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده همچنین تاکید کرد که مسلمانان مانند پیروان همه ادیان دیگر حق دارند تا به دین خود و به فرایض آن عمل کنند. اوباما اضافه کرد: «این موضوع حق ساخت مسجد و مرکز فرهنگی در ملکی خصوصی در منطقه پایینی ناحیه منهتن مطابق با قوانین و مقررات محلی را نیز شامل می‌شود.»

موضع اوباما درباره ساخت مسجد در نزدیکی گرند زیرو در شرایطی عنوان می‌شود که موضوع ساخت این مسجد به یکی از جنجالی‌ترین مسایل سیاسی داخلی این کشور، دست‌کم در دوران ریاست‌جمهوری اوباما، تبدیل شده‌ است.

مخالفان می گویند که احداث این بنا در نزدیک محلی که «تندرویان مسلمان» هزاران آمریکایی را کشتند، بی‌معنی است و این کار را اهانت‌آمیز می‌دانند.

اما طرفداران بر این باورند که احداث مسجد و مرکز فرهنگی در هر نقطه‌ای از ایالات‌متحده حق مسلمانان است و چنین اقدامی به بهبود روابط پیروان ادیان مختلف کمک خواهد کرد.

اوباما ضمن تاکید بر مقدس‌ بودن محل حملات یازدهم سپتامبر تاکید کرد که حساسیت موضوع ساخت مسجد و مرکز اسلامی در نزدیکی محل دو برج ویران شده را درک می‌کند. رییس‌جمهوری ایالات‌متحده با این حال بر اهمیت آزادی دینی تاکید کرد و گفت: «این اصل که این کشور (آمریکا) به روی مردم از هر مسلکی باز است و دولت با آنها رفتار متفاوتی نخواهد داشت، بخش مهمی از هویت ماست.» اوباما اضافه کرد که گروه‌های افراطی مانند القاعده اسلام را تحریف کرده‌اند. رییس‌‌جمهوری ایالات‌متحده ادامه داد: «اینها رهبران دینی نیستند. اینها تروریست‌هایی هستند که مردان، زنان و کودکان بیگناه را به قتل می‌رسانند.»

با این همه پیتر تی. کینگ، نماینده جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ایالات‌متحده از ناحیه سوم نیویورک در بیانیه‌ای ادعا کرد که اوباما در این باره اشتباه می‌کند. کینگ در بخشی از این بیانیه مدعی شده است: «برای جمعیت مسلمان، ساخت مسجد در سایه

گرند زیرو بسیار غیر‌عاطفی و غیر‌ملاحظه‌کارانه خواهد بود.» این نماینده جمهوری‌خواه در بخش دیگری از بیانیه‌اش آورده است: «با وجود اینکه جامعه مسلمان آمریکا حق دارند تا مسجد بسازند، اما قصد دارند تا از این حق بدون اینکه نیازی به آن وجود داشته باشد، ‌استفاده کنند تا مردمی را که بسیار زجر دیده‌اند، آزار دهند. متاسفانه رییس‌جمهوری، درستی سیاست‌های آنان را تایید کرد.» این در شرایطی است که مطابق با نظر‌سنجی‌های انجام شده در سطح ملی، اکثریت مردم ایالات‌متحده با ساخت مسجد در نزدیکی گرند زیرو مخالفند. بر‌اساس نظر‌سنجی مشترک Opinion Research/CNN که اوایل ماه جاری میلادی برگزار شد، ۶۸ درصد مردم ایالات‌متحده با ساخت این مسجد و مرکز فرهنگی مخالفند و تنها ۲۹ درصد از مردم با این اقدام موافقند. مایکل بلومبرگ، شهردار نیویورک اما اخیرا طی مصاحبه‌ای از برنامه احداث مرکز اسلامی در نزدیکی گرند زیرو حمایت کرده است.

در این بیانیه که جمعه شب منتشر شد آمده است: «همانطور که هفته پیش گفتم، این مسجد پیشنهادی و مرکز فرهنگی در منطقه پایینی ناحیه منهتن آزمونی مهم در جدایی کلیسا و دولت است، همانطور که ما آن را در طول زندگی خود دیده‌ایم و من از دفاع صریح پرزیدنت اوباما که امشب از آزادی ادیان انجام گرفت دفاع می‌کنم.» این در شرایطی است که پیش از این و همزمان با اوج‌گیری بحث‌ها درباره ساخت مسجد و مرکزی فرهنگی در نزدیکی گرند زیرو، اوباما سکوت کرده و درباره این موضوع اظهارنظر نکرده بود. تنها اوایل هفته گذشته، رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، این موضوع را موضوعی مرتبط به شهر نیویورک توصیف کرد که باید توسط جامعه محلی درباره آن تصمیم‌گیری شود، اما ضیافت افطار کاخ سفید که در تالار پذیرایی رسمی این کاخ و با حضور ۹۰ مهمان برگزار شد، فرصتی بی‌نظیر در اختیار اوباما قرار داد تا در مورد این موضوع، موضع خود را مشخص کند.

اوباما در بخشی از سخنان روز جمعه خود گفت: «‌ما اکنون باید به تحولاتی که قرار است در ناحیه پایینی منهتن رخ می‌دهد، احترام بگذاریم و آن را به رسمیت بشناسیم.» رییس‌جمهوری ایالات‌متحده اضافه کرد: «حادثه یازدهم سپتامبر زخمی عمیق بر پیکر کشور ما بود. درد و تجربه‌ رنج از سوی کسانی که عزیز‌ترین نزدیکانشان را از دست دادند غیر‌قابل تصور است. بنابر این من احساساتی را که به دنبال این موضوع برانگیخته شده‌است، درک می‌کنم.» اوباما اضافه کرد: «‌اینجا آمریکا است. و تعهد ما به آزادی مذهب باید تزلزل‌ناپذیر باقی بماند.» رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در شرایطی از موضوع جنجالی ساخت مسجد در این کشور حمایت می‌کند که این موضوع می‌تواند برای او بسیار مخاطره‌آمیز باشد. نظر‌سنجی‌‌ها نشان می‌دهند که درصد قابل توجهی از مردم آمریکا به اشتباه تصور می‌کنند که او مسلمان است، در حالی که اوباما مسیحی است. دفاع از ساخت مسجد و مرکز فرهنگی در نزدیکی گرند زیرو می‌تواند این گمانه را در میان مردم آمریکا-‌که بیشترشان مسیحی پروتستان هستند- دامن بزند که او به دین اسلام باور دارد. در همین حال اوباما تلاش‌ها فراوانی انجام داده‌است که نظر مسلمانان را به سوی خود جلب کند. او سال گذشته سخنانی مهم در قاهره، پایتخت مصر انجام داد و خواستار «آغازی جدید» در روابط میان ایالات‌متحده و مسلمانان شد.