حضور آمریکا در مراسم  بمباران اتمی هیروشیما

عکس: AP

گروه بین‌الملل‌- ‌مراسم یادبود قربانیان بمباران اتمی شهر هیروشیمای ژاپن توسط ایالات‌متحده در جنگ‌جهانی دوم، دیروز در شرایطی برگزار شد که برای اولین بار نماینده‌ای از آمریکا در این مراسم شرکت می‌کرد. شصت و پنج سال پیش، ایالات‌متحده حمله‌ای اتمی به هیروشیما و ناکازاکی انجام داد. این اولین و آخرین باری بود که یک کشور علیه کشوری دیگر از بمب اتم استفاده می‌کرد. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، برگزار کنندگان مراسم دیروز امیدوارند تا این مراسم بتواند تلاش‌های جهانی برای خلع سلاح هسته‌ای را تقویت کند. دانش‌آموزان در محل فرود بمب اتمی در هیروشیما سرود خواندند. زنگ صلح هم در سال ۸:۱۵ دقیقه صبح؛ همان ساعتی که ایالات‌متحده بمب اتم بر سر مردم هیروشیما فرو انداخت، به صدا در آمد. پس از آن به احترام قربانیان بمباران اتمی هیروشیما چند لحظه سکوت اعلام شد. این در شرایطی است که شهردار هیروشیما از تصمیم واشنگتن برای اعزام جان روس، سفیر ایالات‌متحده در ژاپن به مراسم دیروز استقبال کرد.

تاداتوشی آکیبا، شهردار هیروشیما همچنین ابراز امیدواری کرد که باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، در آینده از شهر هیروشیما دیدار کند؛ ایده‌ای که اوباما گفته‌است آن را بررسی خواهد کرد، اما این اقدام می‌تواند در ایالات‌متحده بسیار جنجال بر‌انگیز و بی سابقه باشد و بعید به نظر می‌رسد که اوباما دست‌کم در دوران ریاست‌جمهوری‌اش بتواند این اقدام را انجام دهد. شهردار هیروشیما در بخشی از سخنان دیروزش که در جمع ۵۵ هزار نفر بیان شد، گفت: «ما نیاز داریم تا برای خلع سلاح هسته‌ای و کسانی که در این زمینه فعال هستند، با هر گوشه دنیا ارتباط بر قرار کنیم.»

آکیبا همچنین از دولت ژاپن خواست تا نقش رهبری در خلع سلاح هسته‌ای را بر‌عهده بگیرد تا صفحه‌ای جدید در تاریخ بشریت گشوده شود. علاوه بر ایالات‌متحده، بریتانیا، فرانسه و دبیر‌کل سازمان ملل متحد هم برای اولین بار در مراسم یادبود قربانیان بمب اتم در هیروشیما شرکت کردند. در مجموع ۷۴ نماینده در این مراسم شرکت داشتند، اما چین که در سال ۲۰۰۸ میلادی یکی از مقامات نه چندان بلند‌پایه خود را به این مراسم اعزام کرده بود، به مراسم دیروز نماینده‌ای اعزام نکرد. به گفته مقامات رسمی، پکن برای این اقدام دلیلی ارائه نکرده است. ناظران سیاسی می‌گویند که مقامات هیروشیما به شدت مراقبند که در عین حالی که طی برگزاری مراسم، یاد قربانیان را زنده نگه می‌دارند، بر جهت‌گیری‌های آینده تمرکز کنند و قصد دارند تا تلاش‌هایی انجام دهند که باعث جلوگیری از حملات اتمی در آینده شود.