آغاز رزمایش مشترک واشنگتن-سئول

نیروهای آمریکایی شرکت‌کننده در مانور مشترک با کره‌جنوبی- عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- دیروز، یکشنبه، رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی در شرایطی آغاز شد که پیش از آن کره شمالی آن را تهدیدی برای خود تلقی کرده بود و در برابر هرگونه اقدام تحریک آمیز علیه خود، پاسخ هسته‌ای را در نظر گرفته بود. گفته می‌شود که نیروهای کره‌شمالی نیز در حال آماده باش قرار گرفته‌اند. بنا به گزارش نیویورک تایمز، در این رزمایش، یک ناو هواپیمابرمجهز به سلاح هسته‌ای آمریکا به نام ناو «جورج واشنگتن» نیز دیروز صبح بندر بوسان را به مقصد دریای ژاپن ترک کرد و در آب‌های نزدیک به ساحل شرقی کره‌جنوبی حاضر شد. در این مانور نظامی که تا روز چهارشنبه ادامه خواهد داشت، علاوه بر این ناو هسته‌ای، حدود ۸۰۰۰ نیرو از آمریکا و کره‌جنوبی، ۲۰ فروند کشتی و زیردریایی و ۲۰۰ هواپیما شرکت دارند. این بزرگترین مانور دریایی مشترک بین دو کشور طی چندین سال اخیر است. «فیلیپ کرولی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به اظهارات روز شنبه کره شمالی که آمریکا را به آغاز «جنگ مقدس هسته‌ای» تهدید کرده بود، تصریح کرد که پیونگ یانگ از بکارگیری اظهارات تحریک‌کننده خودداری کند.

این مانور چهار ماه پس از غرق شدن کشتی کره جنوبی انجام می‌شود و پیونگ یانگ اعلام کرده که این مانور ممکن است منجر به بروز جنگ هسته‌ای شود.

واشنگتن و سئول،‌ پیونگ یانگ را عامل غرق شدن کشتی کره جنوبی معرفی کرده‌اند که طی آن ۴۶ ملوان کره جنوبی جان خود را از دست دادند. گروهی از کارشناسان کره جنوبی، ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهایی که نیروهای سازمان ملل را همراهی می‌کردند، از جمله سوئد که کشوری بی‌طرف است، در ماه مه اعلام کردند که بر اساس تحقیقات آنان اژدری که ساخت کره شمالی بوده به این ناو کره جنوبی هدایت شده است.البته در هیچ جایی نتایج این تحقیقات ثابت نشد که این اژدر ساخت کره شمالی توسط همین کشور شلیک شده است. کره شمالی هرگونه ایفای نقش در این حادثه را رد کرده است و نتایج این تحقیقات را «جعلی» خواند. با افزایش جنگ لفظی بین آمریکا و کره‌شمالی تنش در این منطقه به شدت افزایش یافته است و آمریکا هدف از این رزمایش را فرستادن پیامی به کره‌شمالی برای پذیرش مسوولیت غرق شدن ناوچه جنگی کره جنوبی اعلام کرده است.

کره‌شمالی مانور نظامی مشترک آمریکا - کره‌جنوبی را یک اقدام تحریک‌آمیز نظامی غیرقابل بخشش توصیف کرده است.

مقامات پیونگ یانگ همچنین خاطر نشان کرده‌اند که این مانور شبه جزیره کره را در آستانه جنگ پیش خواهد برد. در این مانور برای اولین بار جنگنده‌های F-۲۲ مورد آزمایش قرار می‌گیرند. ژاپن که یک رقیب تاریخی دو کره محسوب می‌شود، اکنون نقش متحد کره‌جنوبی و آمریکا را در مقابله با کره‌شمالی ایفا می‌کند و در این مانور چهار روزه ناظران نظامی را به منطقه اعزام می‌کند.

وزرای دفاع آمریکا و کره جنوبی اخیرا در سئول اعلام کرده بودند که دو کشور برای ارسال پیامی آشکار به کره شمالی در متوقف کردن رفتارهای خصمانه‌اش، این مانور نظامی را برگزار می‌کنند.

گفته می‌شود این مانور نظامی اولین مانور از مجموعه مانورهای آمریکا و کره جنوبی است که طی ماه‌های آینده برپا خواهد شد. مقامات آمریکایی در هفته گذشته هشدار داده بودند که فشارهای سیاسی ناشی از انتقال قدرت از کیم جونگ ایل، رهبر کره شمالی که اکنون بیمار است، به کوچکترین پسرش که او هم کیم جونگ ایل نام دارد، ممکن است حکومت را به بکارگیری راه‌های نظامی بیشتر وا دارد.

رادیو آسیای آزاد خبر داده است که کره شمالی نیروهای نظامی و مردم گرفتار در فقر خود را به حال آماده باش درآورده است. کیم یونگ هیون، یک تحلیلگر از کره شمالی احتمال می‌دهد که این کشور موشک‌های کوتاه‌برد و توپخانه خود را در آب‌های مورد مناقشه مورد آزمایش قرار دهد و معتقد است که حتی ممکن است کره شمالی تلاش کند موشک‌های دوربرد و سلاح‌های هسته‌ای خود را نیز به‌کار گیرد.

در این میان چین به‌طرز بی‌نظیری به مقابله با آمریکا پرداخته و مانور مشترک آن را با کره‌جنوبی مورد انتقاد قرار داده است و از این دو متحد خواسته است نیروهای خود را از دریای زرد خارج سازند.