نتایج آزمون فشار بانک‌های اروپا منتشر شد

عکس: GETTY IMAGES

از ۹۱ موسسه مالی مورد آزمون تنها هفت موسسه نتوانستند موفق شوند

گروه بین‌الملل- نتایجی که روز جمعه از آزمون فشار بانک‌های اروپایی منتشر شد، نشان داد که تنها هفت موسسه مالی اروپایی از ۹۱ موسسه مورد بررسی نمی‌توانند در برابر فشارها تاب بیاورند. در شرایطی که دیروز، شنبه، سران دولت‌ها و صندوق بین‌المللی پول نتایج روز جمعه آزمون فشار بانک‌های اروپایی را ستودند، نگرانی بازارها نسبت به اعتبار این آزمون‌ها همچنان باقی مانده است.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه دولت‌های کشورهای اروپایی تا روز دوشنبه انتظاری سخت را تحمل می‌کنند تا با گشایش دوباره بازارها از واکنش کامل جهان به نتایج آزمون فشار بانک‌های اروپایی مطلع شوند. یک موسسه دولتی اعطای وام آلمان به نام هایپوریل‌استیت، پنج بانک پس‌انداز در اسپانیا و یک بانک یونان به‌ نام آته‌بانک نتوانستند ثابت کنند که در صورت بروز یک شوک مالی جدید می‌توانند دوام آورند. به همه این هفت موسسه مالی دستور داده شده است که سرمایه خود را احیا کنند یا از کمک‌های دولتی استفاده نمایند.

کمیته ناظران بانکداری اروپا که این آزمون‌ها را برگزار کرد اعلام کرد که این سه بانک در مجموع نیاز به بودجه‌ای ۵/۳ میلیارد یورویی (۴/۴ میلیارد دلاری) دارند. هدف از برگزاری آزمون فشار بانک‌های اروپایی، اطمینان بخشی به بازارها در زمینه سلامت نظام بانکداری اروپا بود و شاید به همین دلیل بود که رییس صندوق بین‌المللی پول و رهبران سیاسی اروپا برای تحسین آزمون‌ها و نتایج آن از خود عجله نشان دادند؛ اما بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان نسبت به نتایج آزمون فشار بانک‌های اروپایی ابراز تردید کردند.

رییس بلژیکی اتحادیه اروپا در این‌باره گفت: «مجموع نتایج آزمون فشار بانک‌ها نشان‌دهنده سطح بالای انعطاف‌پذیری بخش بانکداری اتحادیه اروپاست و این منعکس کننده حاصل تلاش‌هایی است که طی چند سال گذشته توسط بانک‌ها و برخی دولت‌ها صورت گرفته است تا اعتماد به بخش بانکداری اروپا را حفظ کند.»

وزیر دارایی بلژیک نیز گفت: «نتایج آزمون مثبت هستند؛ چون ما شفاف عمل کردیم و آزمون‌ها کاملا سخت‌گیرانه بودند.» وزیر دارایی اسپانیا، خانم النا سالگادو، هم تاکید کرد که به‌رغم شکست پنج بانک پس‌انداز، نتایج «رضایت‌بخش» هستند. او گفت: «نظام مالی اسپانیا توانسته است به خوبی از پس بحران مالی برآید.» دومینیک استراوس کان، رییس صندوق بین‌المللی پول هم اعلام کرد که آزمون فشار بانک‌های اروپایی «مسوولیتی بزرگ بودند و نشان‌دهنده برداشتن گامی مهم به سوی افزایش شفافیت و شکوفایی اعتماد بازار است.» وزیر خزانه‌داری آمریکا، تیموتی گیتنر هم اعلام کرد که اتحادیه اروپا «تلاشی مهم را برای افزایش شفافیت در مورد هریک از موسسات مالی اروپا و ثبات در بازار به اجرا گذارد.»

یکی از آزمون‌های جدی انجام شده در این راستا، سنجش تاثیر بحران بدهی‌ها بر ترازنامه‌های بانک‌هایی بود که مقادیر زیادی اوراق قرضه دولتی داشتند. براساس استانداردهای آزمون کمیته ناظران بانکداری اروپا، در صورت بروز شرایط سخت مالی طی دو سال، کل خسارت وارده بر ترازنامه‌های ۹۱ بانک مورد بررسی که ۶۵ درصد بازار بانکی اروپا را تشکیل می‌دهند، معادل ۵۶۶ میلیارد یورو (برابر با ۷۲۷ میلیارد دلار) خواهد بود.