مذاکرات استراتژیک ایالات‌متحده و پاکستان

عکس: GETTY IMAGES

گروه بین‌الملل‌- ‌سایه ماندگار: هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا دیروز وارد پاکستان شد تا در مذاکرات استراتژیک دو روزه درباره توسعه و امنیت این کشور با مقامات اسلام‌آباد شرکت کند. به گزارش بلومبرگ، کلینتون در جریان تور آسیایی خود علاوه بر پاکستان به افغانستان، کره‌جنوبی و ویتنام هم سفر خواهد کرد. وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در ویتنام در نشست انجمن کشورهای آسیایی جنوب‌شرقی (آسه‌آن) شرکت خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایالات‌متحده در جریان سفر به پاکستان رهبری هیاتی را بر‌عهده خواهد داشت که با هدف ارتقای سطح مدیریت آب، بهبود ظرفیت انرژی و برابری جنسیتی با مقامات اسلام‌آباد مذاکره خواهند کرد. این مذاکرات همچنین بخشی از هدف بزرگ‌تر ایالات‌متحده برای تعمیق روابط با پاکستان است؛ کشوری که دولت باراک اوباما، رییس‌جمهوری ایالات‌متحده آن را برای پیروزی در جنگ افغانستان، متحدی استراتژیک می‌داند.

کلینتون پس از سفر به پاکستان به افغانستان خواهد رفت تا در کنفرانس کابل شرکت کند؛ کنفرانسی که قرار است حامد کرزی، رییس‌جمهوری افغانستان در آن در مورد برنامه‌های آینده‌اش برای تقویت حکمرانی، حاکمیت قانون و توسعه اقتصادی برای ۷۰ کشوری که در این کنفرانس شرکت می‌کنند و از کشورهای کمک‌کننده به افغانستان به شمار می‌روند، سخنرانی کند. دبیر‌کل سازمان ملل متحد هم در این نشست شرکت خواهد کرد.

ریچارد هالبروک، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان روز چهاردهم ماه ژوئیه در این‌باره گفت: «آنچه که در افغانستان رخ می‌دهد تاثیری بسیار عظیم نه‌تنها برای اهداف ما در افغانستان که برای ثبات در آسیای جنوب مرکزی و امنیت ملی ایالات‌متحده دارد.» هالبروک اضافه کرد: «هدف دولت ایالات‌متحده تقویت ثبات سیاسی، اقتصادی و امنیتی پاکستان و همچنین حمایت از دولت اسلام‌آباد در راه مبارزه با افراط‌‌گرایان و تشویق این دولت برای تقویت روابط با افغانستان است.»

این در شرایطی است که دولت آمریکا برای رسیدن به این اهداف کمک‌های غیر‌نظامی به پروژه‌های عمرانی و کمک‌های مشروط نظامی برای پیشرفت مبارزه با افراط‌گرایی و تقویت دموکراسی را به دولت اسلام‌آباد سه برابر کرده است.

بر اساس گزارش ماه ژوئن مرکز تحقیقات و کمک‌های انسان‌دوستانه کنگره ایالات‌متحده که گروهی فراحزبی است، تا پایان سال مالی ۲۰۱۰ میلادی، پاکستان در قالب کمک‌های توسعه و انسان‌دوستانه ۶ میلیارد دلار از ایالات‌متحده دریافت خواهد کرد. این مبلغ مجموع کمک‌هایی است که از سال ۲۰۰۱ تا پایان سال مالی ۲۰۱۰ میلادی از واشنگتن دریافت می‌کند.

هیلاری کلینتون و شاه محمود قریشی، وزیر امور خارجه پاکستان قرار است در جریان مذاکرات استراتژیک خود موضوعاتی همچون پروژه‌های آموزشی، انرژی، تقویت قانون، بهداشت، مبارزه علیه تروریسم، دست‌یابی به بازار آزاد، علوم و فن‌آوری، امنیت، تقویت زنان، اقتصاد دفاعی و دیپلماسی عمومی را مورد بررسی قرار دهند. همچنین قرار است در جریان این سفر هیلاری کلینتون در نشستی عمومی به پرسش‌های حاضران پاسخ دهد و همچنین در یک مصاحبه تلویزیونی شرکت کند.

سفر وزیر امور خارجه آمریکا به پاکستان در شرایطی انجام می‌شود که حملات تهاجمی اخیر پاکستان به مناطق آشوبزده قبایلی در شمال غرب این کشور، با واکنش‌های متضادی روبه‌رو شده و موفقیت آن نسبی بوده است. در حالی که رهبران پاکستان با جو خشونت فزاینده، خشم عمومی و احساسات ضد آمریکایی مردم این کشور مواجهند، ممکن است اعلام حمایت آمریکا از پاکستان به آنان در برخورد با این مشکلات کمک کند. این در شرایطی است که ناظران می‌گویند کلینتون مانند سفر قبلی خود به پاکستان این بار نیز با پرسش‌های دشواری از جانب کسانی که از دوستی آمریکا با کشورشان مطمئن نیستند، روبه‌رو خواهد شد. برای رفع یک چنین تردیدهایی انتظار می‌رود هیات همراه وزیر خارجه آمریکا در این سفر، یک رشته پروژه‌هایی به ارزش چند صد میلیون دلار و همچنین حمایت آمریکا از بخش خصوصی در پاکستان را اعلام کنند. این پروژه‌ها در زمینه بهداشت، انرژی، کشاورزی و آب رسانی است.

انفجار انتحاری در کابل در آستانه کنفرانس بین‌المللی افغانستان

در همین حال و در آستانه برگزاری کنفرانس بین‌المللی افغانستان در کابل در اثر یک انفجار انتحاری در این شهر دست‌کم سه نفر کشته شدند. به گزارش بی.‌بی.‌سی این انفجار در نزدیکی یک بیمارستان خصوصی در نواحی شرقی شهر کابل روی داد. یک سخنگوی وزارت بهداشت افغانستان در همین‌باره گفت که علاوه بر کشته شدن سه نفر، ۴۵ نفر دیگر نیز در این حادثه زخمی شده و به بیمارستان منتقل شده‌اند. این انفجار دو روز پیش از برگزاری کنفرانس بزرگ بین‌المللی در شهر کابل رخ ‌داد. محل انفجار، فاصله کمی از خیابان منتهی به فرودگاه کابل دارد. در روزهای اخیر، تدابیر ویژه امنیتی در شهر کابل به اجرا گذاشته شده بود و ایست‌های بیشتر بازرسی برای عبور و مرور خودرو‌ها در نظر گرفته‌شده بود. تامین امنیت این کنفرانس که برگزاری آن در نوع خود برای کابل بی‌سابقه است، از چالش‌های اصلی برای نیروهای امنیتی افغانستان به شمار می‌رود. اخیرا وزیر کشور و رییس امنیت ملی افغانستان در پی حملات موشکی به اجلاس مشورتی صلح کابل، مجبور به استعفا شده بودند.

افزایش کمک‌های بریتانیا به افغانستان

کنفرانس بین‌المللی افغانستان در حالی آغاز به کار خواهد کرد که بریتانیا در نظر دارد کمک‌های خود به برنامه‌های توسعه‌ای در افغانستان را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. ‌هدف از اجرای این برنامه، ایجاد ثبات در افغانستان و کمک به تسریع روند خروج سربازان بریتانیایی از این کشور است. انتظار می‌رود اندرو میچل، وزیر توسعه بین‌المللی بریتانیا در سخنرانی امروز خود کمک به توسعه در افغانستان را «اولویت درجه یک» خود اعلام کند. بریتانیا اخیرا تعهد کرده‌است که پانصد میلیون پوند را در برنامه‌های توسعه‌ای در افغانستان تا پنج سال آینده مصرف می‌کند.