استفاده از راهکارهای متفاوت برای احیای اقتصادی

خشونت تظاهرات کنندگان سیاه پوش همزمان با برگزاری اجلاس گروه ۲۰- عکس: Getty Images

گروه بین‌الملل- پس از آنکه اقتصادهای جهان توانستند به موفقیت‌های قابل توجهی در مبارزه با بحران اقتصادی جهان نائل آیند، در نخستین روز اجلاس گروه ۲۰ که در تورنتوی کانادا آغاز شد، نحوه مدیریت احیای اقتصادی جهان مورد بررسی قرار گرفت. بنا به گزارش آسوشیتدپرس، در این اجلاس رهبران کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته عضو گروه ۲۰ به این نتیجه رسیدند که باید استراتژی‌های جداگانه‌ای را برای تثبیت احیای نوپای اقتصاد جهان در پیش گیرند.

ایالات متحده آمریکا به‌مانند گذشته تاکید کرد برای بازگشت اقتصاد جهان به وضعیت پیش از بحران لازم است که هزینه‌ها افزایش یابد. اما تعداد روزافزونی از کشورها که نگران تکرار بحران بدهی‌هایی به سبک یونان هستند، ترجیح می‌دهند هزینه‌های دولتی کاهش یابد و بر مالیات‌ها افزوده گردد تا با کسری بودجه‌های عظیم مقابله شود.

براساس برنامه اجلاس، دیروز، یکشنبه، دور تازه‌ای از مذاکرات برپا شد که محور همه آنها بررسی راه‌های مبارزه با فقدان تراز تجاری بین کشورها و کاهش تفاوت بین استانداردهای نظام بانکی آن‌ها بود. هدف از این اقدامات پیش‌گیری از تکرار بحران مالی است که در پاییز ۲۰۰۸ به‌وقوع پیوست.

اجلاس کشورهای عضو گروه بیست اولین بار در اواخر سال ۲۰۰۸ میلادی با هدف مقابله با بحران مالی جهان برپا شد. رهبران گروه قدیمی‌تری از کشورهای صنعتی با عنوان گروه هشت در آن برهه احساس کردند تشکیل گروهی بزرگ‌تر که کشورهای عمده در حال توسعه از جمله چین، برزیل و هندوستان را نیز در برگیرد، اجلاسی مفیدتر را به دنبال خواهد داشت که در آن می‌توان یک استراتژی گسترده‌تر اقتصادی را تدوین نمود.

اما زمان ثابت کرد که دستیابی به چنین اجماعی دشوار است. رهبران گروه بیست که می‌دانند بروز نشانه‌هایی آشکار از اختلاف نظرشان، بازارهای مالی را نگران خواهد ساخت، تلاش می‌کنند اختلاف نظرات خود را به حداقل برسانند. آنها بر سر این موضوع توافق کرده‌اند که باید در دراز مدت با کسری بودجه‌ها مقابله کرد؛ اما در عین حال به این نتیجه رسیدند که هریک در کوتاه‌مدت برحسب میزان بدهی‌هایشان استراتژی‌های متفاوتی را به‌کار بندند.

هشدار آمریکا

اما از سوی دیگر آمریکا که در استراتژی افزایش هزینه‌ها تقریبا تنها مانده بود، به جهت هشداری که در مخالفت با توقف زودهنگام محرک‌های اقتصادی داد از سوی برخی کشورها مورد حمایت قرار گرفت.

رییس‌جمهوری فرانسه، نیکلا سارکوزی به خبرنگاران گفت که رییس‌جمهوری ایالات متحده، باراک اوباما، «به‌وضوح درباره خطرات بدهی‌ و کسری بودجه سخن گفته است.»

تیموتی گیتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز گفت رهبران جهان فهمیده‌اند که باید با یکدیگر همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که احیای اقتصادی جهان تداوم می‌یابد. تیموتی گیتنر، وزیر خزانه‌داری آمریکا روز شنبه در جریان نشست سران گروه بیست در کانادا گفت که اروپا و ژاپن باید به جای کاهش هزینه‌های دولتی تقاضای داخلی را افزایش دهند. گیتنر در نشست تورنتو هشدار داد اقتصاد جهان همچنان در حال گذار از رکود است و «آثار زخم‌های این بحران» هنوز التیام نیافته است. او افزود اجلاس گروه بیست باید متمرکز بر حفظ رشد باشد. وی افزود: اکنون وقت آن رسیده است که اروپا و ژاپن باید ایجاد تسهیلاتی برای افزایش واردات از کشورهای دیگر تقاضای داخلی را تقویت کنند. بحران مالی اخیر یونان که موجب تضعیف ارزش یورو شد، کشورهای اروپایی را وادار به کاهش هزینه‌های دولتی برای مقابله با کسر بودجه‌های خود کرده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پیش نویس بیانیه رهبران گروه بیست حاکی از آن است که آنها به توافقی نزدیک شده‌اند که طی آن کسر بودجه‌های خود را طی سه سال آینده به نصف کاهش دهند و مقررات بانکی خود را نیز تشدید کند.

رهبران گروه بیست همچنین غرق کردن ناو کره‌جنوبی توسط کره‌شمالی در مارس گذشته را محکوم کردند.

تظاهرات خشونت‌بار

چنین کنفرانس‌هایی معمولا تظاهرات کنندگان مخالف جهانی‌سازی را نیز گردهم می‌آورد. اما دیروز مخالفت‌های آنان به خشونت کشیده شد. در شرایطی که تظاهرات پیشین این مخالفان صلح‌آمیز بود، دیروز آنها با پوشیدن لباس‌های مشکی به مرکز شهر تورنتو هجوم بردند و خودروهای پلیس را به آتش کشیدند و بطری‌های شیشه‌ای به سوی آنان پرتاب کردند. تظاهرات کنندگان خشمگین شیشه بسیاری از پنجره‌ها را با چوب بیس‌بال شکستند.

در جریان این برخوردهای خشونت‌بار پلیس کانادا بیش از ۱۵۰ تن را دستگیر کرده است.