دنیای اقتصاد- دیروز رکورد افزایش ارزش سهام در بورس‌های آسیایی طی چند ساعت شکسته شد.همچنین روند افزایشی در بازارهای عمده جهانی به صورت موقتی مشاهده شد. این روند افزایشی، واکنشی سریع به چراغ سبز بانک مرکزی چین درخصوص انعطاف‌پذیر کردن ارزش یوآن بود. البته ساعتی پس از آن، این بانک طی بیانیه دیگری، تاکید کرد که این خبر به معنای افزایش یک باره نرخ یوآن نیست و هنوز معلوم نیست این اقدام چه زمانی عملی خواهد شد. همین امر باعث شد که این روند سریع افزایشی که در بازارهای جهانی ایجاد شده بود به سرعت نیز از بین برود. واکنش هیجانی بورس‌های جهان به زمزمه اصلاح ارزش یوآن

پکن هشدار داد که افزایش ارزش یوآن موجب بهبود اقتصاد جهانی نخواهد شد

شادی آذری

دیروز ارزش سهام در بورس‌های آسیایی بالاترین افزایش را طی هفت ماه اخیر از خود نشان داد. این افزایش واکنشی سریع و زودگذر بود به چراغ سبز روز یکشنبه بانک مرکزی چین که اعلام کرده بود اجازه خواهد داد ارزش یوآن در برابر دلار انعطاف‌پذیر شود. البته در همان روز این بانک طی بیانیه بعدی خود تاکید کرد که این به معنای افزایش یکباره و ناگهانی نرخ یوآن نیست و هنوز معلوم نیست این اقدام چه زمانی عملی خواهد شد. بنابراین تا آن زمان همچنان سیاست ثبات نرخ یوآن اعمال خواهد شد.

اگرچه در پی واکنش مثبت بازارهای جهان در اواخر دیروز تاثیر این هیجانات از بین رفت و شاخص‌ها و نرخ‌های ارز روندی منفی را در پیش گرفتند، اما تاثیر مثبت تصمیم ارزی چین بود که عناوین خبری همه رسانه‌ها را به خود اختصاص داد. در آسیا شاخص نیکی۲۲۵ ژاپن با ۴/۲ درصد افزایش به ۰۱/۱۰،۲۳۸ واحد رسید که این بالاترین میزان برای این شاخص طی یک ماه گذشته بود. شاخص کاسپی کره جنوبی با ۶/۱ درصد افزایش به ۶۸/۱،۷۳۹ واحد رسید و استاندارد‌اند‌پورز ای‌اس‌ایکس ۲۰۰ با ۳/۱ درصد به ۶۰/۴،۶۱۲ واحد رسید.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ هم افزایشی ۱/۳ درصدی را شاهد بود و به ۹۱/۲۰،۹۰۵ واحد رسید. شاخص شانگهای‌کامپوزیت هم ۸/۲ درصد افزایش یافت و به ۹۱/۲،۵۸۳ واحد رسید. شاخص‌های عمده در سنگاپور و تایوان هم افزایش‌هایی را شاهد بودند.

از هنگام بحران مالی جهان در سال ۲۰۰۸ تاکنون، چین نرخ ارز خود را در برابر هر دلار آمریکا در حد ۸۳/۶ ثابت نگه‌داشته و این اقدام موجب نارضایتی ایالات متحده آمریکا شده بود. آمریکا مدعی بوده است چین با دست‌کاری در نرخ ارز کشورش موجب ایجاد مزیت در صادرات شده است و به اقتصاد سایر کشورها آسیب می‌زند؛ اما در پی انتشار بیانیه اخیر بانک مرکزی چین، باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا و تیموتی گیتنر، وزیر خزانه‌داری این کشور با ابراز خرسندی از این تصمیم بانک مرکزی چین اعلام کردند امیدوارند این سیاست هرچه زودتر توسط چین به اجرا درآید. هم‌اکنون هنوز یوآن در محدوده نوسان روزانه ۵/۰ درصد معامله می‌شود. از سوی دیگر دیروز چین در واکنش به افزایش بورس‌های جهان هشدار داد که مشکلات متوازن‌سازی رشد اقتصادی جهان تنها با به اجرا درآمدن سیاست منعطف‌سازی نرخ یوآن، حل نخواهد شد و لازم است که رهبران جهان برای رسیدن به این هدف اصلاحاتی اساسی را به اجرا درآورند. این در شرایطی است که کشورهای غربی بر این باورند که افزایش ارزش یوآن می‌تواند به متوازن‌سازی رشد اقتصادی چین کمک کند و به مثابه عاملی برای ایجاد رونق در صادرات آمریکا و اروپا تلقی می‌شود. اما تاثیر عمده این اقدام می‌تواند این باشد که افت قیمت دلار در برابر یوآن اقتصاد آمریکا را رقابتی‌تر خواهد ساخت.

در روز دوشنبه نرخ یوآن در برابر هر دلار آمریکا در بازارهای نقدی به حدود ۸۲۷۲/۶ افزایش یافت. این در شرایطی است که این نرخ در روز جمعه ۸۰۱۲/۶ بود. اما ارزش هر دلار آمریکا در برابر ین ژاپن از ۳۶/۹۰ ین در روز جمعه به ۸۸/۹۰ ین در روز دوشنبه افزایش یافت.بیانیه بانک مرکزی چین حتی بر نرخ برابری یورو در مقابل دلار هم تاثیر‌گذار بود و ارزش هر یورو را از ۲۳۶۴/۱ دلار آمریکا به ۲۴۵۷/۱ دلار رساند.

تصمیم منعطف‌سازی نرخ یوآن در برابر دلار، آن هم پس از دوسال تثبیت نرخ این ارز باعث شد که شاخص فوتسی ۱۰۰ بریتانیا با ۰/۱ درصد افزایش به ۹۷/۵،۳۰۴ واحد برسد و شاخص داکس آلمان ۴/۱ درصد افزایش یابد و به ۴۵/۶،۳۰۲ واحد برسد. شاخص سی‌ای‌سی ۴۰ فرانسه هم با ۵/۱ درصد افزایش به ۷۷/۳،۷۴۰ واحد رسید. پس از افزایش شدید بورس‌های آسیایی، انتظارها برای گشایش همراه با افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت قوت گرفت و فروش آینده شاخص صنعتی داوجونز با ۳/۱ درصد افزایش به ۱۰،۵۰۳ واحد و فروش آینده استاندارد‌اند‌پورز ۵۰۰ با ۴/۱ درصد افزایش به ۲۰/۱،۱۲۵ واحد رسید.

تحلیل‌گران بر این باورند که تصمیم اخیر بانک مرکزی چین منعکس‌کننده نگرانی مقامات این کشور از فشارهایی است که پیش‌بینی می‌شود در اجلاس گروه بیست از سوی سایر کشورها بر آنها وارد آید تا در سیاست‌های ارزی این کشور اصلاحات ایجاد کنند. اجلاس گروه بیست روز شنبه آینده برگزار خواهد شد.

عکس: AP