گروه بین‌الملل- سایه ماندگار: فرانسه و آلمان روز دوشنبه در اقدامی برای از میان‌برداشتن موانع درمورد اختلاف سیاست‌هایشان، موافقت کردند که سیاست‌های اقتصادی اتحادیه اروپایی باید توسط همه ۲۷ کشور عضو، مدیریت و تصمیم‌گیری شود. این در شرایطی است که پاریس پیشتر پیشنهاد داده بود که تنها کشورهای عضو منطقه اقتصادی یورو باید درباره سیاست‌های اقتصادی اتحادیه‌اروپایی تصمیم‌گیری کنند.

نشست رهبران فرانسه و آلمان که به نشست فرانکو‌-‌ژرمن شهرت دارد در آستانه اجلاس رهبران کشورهای اروپایی انجام می‌شود که قرار است فردا در بروکسل‌-‌ پایتخت بلژیک و مقر اتحادیه اروپایی‌-‌ برگزار شود.

به گزارش رویترز، آنگلا مرکل، صدر‌اعظم آلمان و نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه در برلین تاکید کردند که علاقه دارند تا اروپا با یک صدای واحد سخن بگوید. این دو رهبر مهم‌ترین کشورهای اروپایی همچنین وعده دادند که سیاست‌‌هایشان را بیش از گذشته هماهنگ کنند و انضباط بودجه‌ای خود را با هدف مهار بحران جاری بدهی‌ها افزایش دهند.

سارکوزی که در کنفرانس مشترک مطبوعاتی با مرکل حاضر شده بود، در همین‌باره گفت: «‌آلمان و فرانسه بیش از هر‌زمان دیگری مصمم هستند تا با صدایی واحد سخن بگویند و این ابزار را در اختیار اروپا قرار دهند تا بتواند به بلند‌پروازی‌های مشروعش دست یابد.»

رییس‌جمهوری فرانسه ادامه داد: «‌بنابر این ما سیاست‌های اقتصادی خود را توسط ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی مدیریت و اعمال خواهیم کرد و در شرایط اضطراری نشست‌هایی برگزار خواهد شد تا نگرانی‌ها درباره یورو در منطقه اقتصادی یورو مورد بررسی قرار گیرد.»

این در شرایطی است که اتحادیه اروپایی باید بازار‌های مالی را قانع کند که این اتحادیه واکنشی مشترک به بدترین بحران اقتصادی منطقه یورو از زمان تاسیس آن نشان خواهد داد و می‌تواند مانع از آن شود که مشکل بدهی‌های دولتی یونان به سایر کشورها سرایت کند. منطقه اقتصادی یورو شامل ۱۶ کشور است و ۱۱ سال پیش تاسیس شده‌است. به گفته یک منبع آگاه در دولت فرانسه، برلین و پاریس پیشتر بر سر جهت‌گیری درباره مدیریت متحد‌تر اقتصادی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند و تصمیم گرفتند تا نشستی را که ابتدا قرار بود هفته گذشته برگزار شود تا روز دوشنبه این هفته به تعویق بیاندازند چرا که از این موضوع هراس داشتند که نتوانند به توافقی در این زمینه دست‌یابند.

مرکل هم در این نشست مطبوعاتی مشترک تاکید کرد که مدیریت اقتصادی همه ۲۷ کشور برای او مهم است و اقداماتی که باهدف تنبیه متخلفان از قوانین بودجه‌ای اتحادیه اروپایی انجام می‌شود، باید افزایش یابد.

صدر‌اعظم آلمان ادامه داد: «ما نیاز داریم تا ثبات اتحادیه اروپایی و پیمان رشد اقتصادی را تقویت کنیم. ما همچنین بر روی این موضوع توافق کردیم که باید در برخی از پیمان‌های اتحادیه اروپایی تغییراتی ایجاد کنیم.» او همچنین اضافه کرد که آلمان و فرانسه به زودی پیشنهاد‌هایی را در این زمینه تنظیم و ارائه خواهند کرد.

مرکل ادامه داد: «‌یکی از اقداماتی که می‌تواند انجام شود این است که حق رای از کشورهایی که در زمینه کسری بودجه دچار تخلف شده‌اند گرفته شود و این موضوع برای ما مهم است چرا که ما حقیقتا به پیمان‌هایی نیاز داریم که به ثبات و رشد فرهنگ کار کمک کنند.»

سارکوزی و مرکل همچنین تاکید کردند که قصد ندارند نهاد‌هایی جدید در اتحادیه اروپایی تاسیس کنند تا دیدگاه‌های آنان را درک کند.

رییس‌جمهوری فرانسه در این‌باره گفت: «‌من هم مانند «مادام» مرکل باور دارم که راه حل مشکل اروپا ایجاد نهاد‌های جدید نیست اما باید بتوانیم نشست‌هایی عملیاتی و عملگرایانه برگزار کنیم.»

رهبران دو کشور مهم اروپایی اعلام کردند که به‌زودی نامه‌ای به استیفن هارپر، نخست‌وزیر کانادا که ریاست گروه ۲۰ را بر‌عهده دارند خواهند نوشت و به دنبال شتاب بخشیدن به اعمال اصلاحات در قوانین مالی خواهند بود.

سارکوزی و مرکل همچنین درخواست‌هایشان برای وضع مالیات بر بانک‌های جهانی و مالیات‌های معاملات بانکی را تکرار کردند.

سقوط اعتماد به اقتصاد آلمان

بر اساس تازه‌ترین تحقیقی که توسط یک مرکز تحقیقات اقتصادی اروپا واقع در شهر مانهیم صورت گرفت و نتایج آن دیروز منتشر شد، اعتماد سرمایه‌گذاران به اقتصاد آلمان در ماه ژوئن به پایین‌ترین حد از سال ۲۰۰۸ تاکنون رسیده است. علت این بی‌اعتمادی نگرانی از آن است که بحران بدهی‌های اروپا چشم‌انداز صادرات این منطقه را تیره‌و‌تار کند و مانع از رشد اقتصادی بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا شود.

بنا به گزارش بلومبرگ بر اساس آماری که این مرکز تحقیقاتی دیروز منتشر کرد، شاخص انتظارات سرمایه‌گذاران و تحلیلگران که با هدف پیش‌بینی روند اقتصادی در شش ماه پیش‌رو ارایه می‌شود، از رقم ۸/۴۵ واحد در ماه مه به ۷/۲۸ واحد کاهش یافت. این کاهش بیشترین میزان از اکتبر سال ۲۰۰۸ تاکنون را نشان می‌دهد. این در شرایطی است که اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند این شاخص به ۴۲ کاهش یابد.

وضعیت نزدیک به فروپاشی اقتصاد یونان دولت‌ها را از برلین گرفته تا مادرید بر آن داشته است که بودجه‌های خود را کاهش دهند تا بتوانند به سرمایه‌گذاران اطمینان بخشند که می‌توانند از پس مشکل کسری بودجه‌هایشان برآیند. مشکل کسری بودجه کشورهای اروپایی خطر کاهش تقاضا و ضربه وارد کردن به احیای اقتصادی منطقه را در پی خواهد داشت. با وجود این که سقوط ۱۵ درصدی ارزش یورو در برابر دلار در سال جاری می‌تواند به رونق صادرات به خارج از منطقه یورو کمک کند، اما ۱۶ کشور عضو ناحیه یورو مهم‌ترین بازار برای آلمان به شمار می‌رود.