حمله به مساجد لاهور پاکستان 80 کشته برجای گذاشت

عکس: GettyImages

گروه بین‌الملل- مردان مسلحی که کمربند انفجاری بر کمر داشتند با حمله به دو مسجد متعلق به یک اقلیت مذهبی در لاهور پاکستان به روی نمازگزاران آتش گشودند و موجب کشته شدن ۸۰ تن شدند. یک مقام پزشکی در این شهر گفت‌ این حمله که هنگام برپایی نمازجمعه انجام شد، ۱۰۸ مجروح نیز بر جای گذاشته است. رعنا آباز،‌ یک مقام پلیس محلی به خبرگزاری فرانسه گفت:‌ افراد مهاجم از پشت وارد مسجد شدند و شروع به تیراندازی کردند آنها به نارنجک، کمربند انفجاری و سایر تسلیحات مجهز بودند.

حمله با تیراندازی مردان مسلح به نمازگزاران شروع شد و پس از آن سه انفجار انتحاری رخ داد. این حمله مرگبارترین حمله در شهر لاهور با هفت میلیون جمعیت محسوب می‌شود. شبه نظامیان طالبان و القاعده تاکنون دست به انجام حملات متعددی در این شهر زده‌اند. هر دو مسجد متعلق به اقلیت مذهبی «احمدی» است. پاکستان این اقلیت مذهبی را «غیرمسلمان» اعلام کرده است. اگرچه این اقلیت دو میلیون نفری پیش‌تر نیز از سوی افراط گرایان اهل تسنن مورد حمله واقع شده بودند، اما گستردگی حملات روز جمعه بی سابقه بود. آمریکا این حملات تروریستی را به عنوان «وحشی‌گری علیه مردم بی‌گناه» محکوم کرد.

مهاجمان چند نفر را برای مدت کوتاهی به گروگان گرفتند.

نبرد مسلحانه مهاجمان و پلیس در یکی از دو مسجد مدتی ادامه یافت و شماری از مهاجمان در بالای مناره‌های مسجد سنگر گرفتند و به پلیس شلیک کردند.

یک مقام پلیس گفت نیروهای امنیتی پس از دو ساعت درگیری کنترل مسجد دیگر را به دست گرفتند. در فیلمی که از تلویزیون پخش شد یکی از مهاجمان دیده می‌شد که از بالای مناره مسجد، نارنجک پرتاب می‌کند. یکی از نمازگزارانی که موفق به فرار از مسجد شده بود به خبرگزاری فرانسه گفت: امام جمعه در حال موعظه بود که صدای تیراندازی در فاصله دور را شنیدم سپس صدای تیراندازی بیشتر و نزدیک‌تر شد و مردم شروع به فرار کردند افراد مسلح با ورود به محل سخنرانی مردم را به رگبار بستند. به گفته پلیس یکی از مردان مسلح کشته شد و دو نفر دیگر نیز دستگیر شدند. گروه‌های حقوق بشر پاکستان اعلام کردند،‌ بیش از یک سال است که اقلیت احمدی مورد تهدید واقع می‌شود.

مقام‌های پاکستانی شبه نظامیان افراط گرا را مسوول این حمله می‌دانند. شبه نظامیان پاکستان طی سه سال گذشته ۳۳۷۰ تن را به قتل رسانده‌اند.

درگیری بین پلیس و کماندوهای پاکستان با شبه‌نظامیان دو ساعت طول کشید. مقامات پلیس محلی می‌گویند در حال حاضر اولویت برای آنان رسیدگی به مجروحین و نیز دستگیری تروریست‌هاست.