آمریکا به دنبال روابط متوازن‌تر اقتصادی با چین

عکس: AP - کلینتون در حال سخنرانی خطاب به کارکنان یک مرکز تعمیرات بویینگ در فرودگاه پودونگ شانگهای

گروه بین‌الملل- شادی آذری: دیروز، یکشنبه، هیلاری رادهم کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در مذاکرات پیش‌روی اقتصادی استراتژیک خود در پکن چینی‌ها را به «روابط متوازن‌تر اقتصادی» با ایالات متحده ترغیب خواهد کرد. گفته می‌شود هدف اصلی این مذاکرات که قرار است فردا به ریاست کلینتون و وزیر خزانه‌داری ایالات متحده، تیموتی گیتنر برپا شود، جلب حمایت چین برای مجازات کره‌شمالی بخاطر غرق شدن ناوجنگی کره‌جنوبی خواهد بود. اما در عین حال مقامات آمریکایی قصد دارند روی مسایل اقتصادی نیز تمرکز کنند.

کلینتون خطاب به کارکنان یک مرکز تعمیرات بویینگ در فرودگاه پودونگ شانگهای گفت: «برای آنکه تجارت در هر اقتصادی درست انجام شود و منافعی را که می‌دانیم می‌تواند به بار آورد، در پی داشته باشد، باید فضایی وجود داشته باشد که در آن شرکت‌های داخلی و خارجی بتوانند آزادانه و به راحتی با هم رقابت کنند.»

کلینتون افزود گیتنر و هیات آمریکایی، چینی‌ها را برای شفافیت بیشتر در قوانین، عدم تبعیض، دسترسی عادلانه به بازارها و اجرای قدرتمند حقوق مالکیت معنوی تحت فشار خواهند گذاشت.

گیتنر و کلینتون ریاست هیاتی ۲۰۰ نفره از مقامات آمریکا را در پکن بر عهده دارند و این بخشی از تلاش‌ها برای کمک به باراک اوباما در جهت تحقق هدف دو برابر کردن صادرات کالاهای آمریکایی ظرف ۵ سال آینده و ایجاد ۲ میلیون شغل است. یکی از مسایلی که احتمال می‌رود در این مذاکرات مطرح شود، امتیاز تجاری است که پکن بخاطر نرخ پایین‌نگهداشته شده پول چین از آن بهره‌مند است.

همزمان با تعمیق بحران مالی اروپا، به‌نظر می‌رسد چین از اقدامات مورد انتظار برای شناورسازی نرخ ارز خود در برابر دلار آمریکا عقب‌نشینی می‌کند. با این توجیه که کاهش ارزش یورو در برابر دلار به پایین‌ترین رکورد ۴ ساله خود بر صادرکنندگانش فشار زیادی را تحمیل می‌کند.

حدود دو سال است که چین ارزش پول خود، یوآن، را در برابر هر دلار در حد ۸۳/۶ ثابت نگه‌داشته است تا بتواند صادرکنندگان خود را از بحران مالی جهان در امان نگهدارد. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که ارزش یوآن در برابر دلار تا ۴۰ درصد پایین‌تر از حد عادی نگهداشته شده است و این اقدام به صادرکنندگان چینی امتیازی غیرمنصفانه در بازارهای خارجی اعطا می‌کند.

انتظار می‌رود کلینتون ضمن طرح مسائل اقتصادی در دیدار خود با مقامات چینی تلاش کند تا چین را در مجازات کره شمالی با خود همراه سازد. یک بررسی بین‌المللی ثابت کرده است که کره‌شمالی عامل غرق شدن ناو جنگی کره‌جنوبی بوده است و کلینتون اکنون برای همراه ساختن چینی‌ها در حمایت از مجازات‌های سازمان ملل علیه کره شمالی راه دشواری را در پیش دارد.