گروه بین‌الملل- یک مقام بانک مرکزی پاکستان روز چهارشنبه اعلام کرد پاکستان پنجمین بخش از وام ۶۶/۱۰ میلیارد دلاری صندوق بین‌المللی پول را دریافت کرده است. مبلغ این بخش از وام صندوق بین‌المللی پول ۱۳/۱ میلیارد دلار بود. سید وسیموالدین سخنگوی ارشد استیت بانک پاکستان گفت: «مبلغ ۱۳/۱ میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده‌ایم و این مبلغ در آمار میزان ذخایر ارزی که هفته آینده منتشر خواهد شد منعکس می‌شود.»

در بازنگری روز جمعه گذشته هیات‌مدیره صندوق بین‌المللی پول با پرداخت کمک ۱۳ /۱ میلیارد دلاری به پاکستان موافقت و از برخی شرایط صرف‌نظر کرد. با احتساب این مبلغ، پاکستان حدود ۲۷/۷ میلیارد دلار وام دریافت کرده است.

در هفته منتهی به ۷ مه میزان ذخایر ارزی پاکستان به ۳۶/۱۵ میلیارد دلار افزایش یافت. ذخایر ارزی پاکستان در اکتبر سال ۲۰۰۷ رکورد ۵/۱۶ میلیارد دلار را ثبت کرد، اما تا نوامبر سال ۲۰۰۸ به طور پیوسته سقوط کرد و به ۶/۶ میلیارد دلار رسید.

پاکستان خواستار لغو برخی از اهدافش ازجمله کسری بودجه فصلی و محدودیت‌های وام‌گیری دولت از استیت بانک پاکستان شده بود.

صندوق بین‌المللی پول این درخواست را پذیرفت، اما اعلام کرد اقتصاد پاکستان به شدت آسیب‌پذیر باقی خواهد ماند و فهرستی از مسائل نگران کننده از تورم مستمر گرفته تا فشار هزینه‌ای مربوط به اوراق بهادار را ذکر کرد.

پاکستان با شورشیان مرتبط با القاعده مبارزه می‌کند و در عین حال با خلاء قدرت، تورم و کمبود سرمایه‌گذاری دست و پنجه نرم می‌کند.

در نوامبر سال ۲۰۰۸ پاکستان برای اجتناب از بحران تراز پرداخت‌ها و تقویت ذخایر ارزی از صندوق بین‌المللی پول تقاضای دریافت وام اضطراری کرد.

دیروز چهارشنبه ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار بین ۳۶/۸۴ و ۴۶/۸۴ نوسان داشت. معامله‌گران براین باروند که در کوتاه‌مدت با تزریق پنجمین بخش از وام صندوق بین‌المللی پول ارزش روپیه افزایش خواهد یافت، اما در میان مدت به دلیل فشار پرداختی‌های واردات ارزش روپیه دوباره کاهش می‌یابد.