زیان 7/1 میلیارد دلاری شرکت‌های هواپیمایی

عکس: GettyImages

گروه بین‌الملل‌- ‌خطوط هواپیمایی جهان به دلیل آتشفشان ایسلند و اختلال در انجام پرواز‌ها در قاره اروپا حدود ۷/۱ میلیارد دلار معادل ۱/۱ میلیارد پوند انگلیس از در‌آمد‌هایشان کاهش پیدا کرده است. به گزارش منابع خبری انجمن بین‌المللی حمل‌و‌نقل هوایی موسوم به یاتا (IATA) اعلام کرد که آتشفشان ایسلند در اوج خود یک سوم پرواز‌های جهانی را مختل کرده است.

این سازمان هوایی همچنین تخمین‌زده است که ۲/۱ میلیون مسافر در روز از این بحران متاثر شده‌اند.

این در شرایطی است که سه‌شنبه شب، هواپیما‌ها پس از شش روز تعطیلی کامل بر فضای هوایی بریتانیا فرود در فرودگاه‌های این کشور را آغاز کردند.

تصمیم برای لغو ممنوعیت پرواز‌ها پس از آن اتخاذ شد که آزمایش‌های امنیتی نشان داد که موتور هواپیما‌ها می‌تواند در مناطقی که تراکم خاکستر آتشفشان در آن‌جا کم است بدون ایجاد مشکل به کار خود ادامه دهد.

در‌خواست غرامت

یاتا در بخش دیگری از گزارش خود یاد‌آوری کرده است که خطوط هواپیمایی حدود ۱۱۰ میلیون دلار در روز به دلیل پرواز نکردن هواپیماهایشان سوخت ذخیره کرده‌اند. این سازمان اما اعلام کرد که خطوط هواپیمایی به دلیل اینکه در فرودگاه‌ها و هنگام پرواز به دنبال مسافران سرگردان بودند، متحمل هزینه‌های اضافی شده‌اند.

جیوانی بیسیگنانی، مدیر اجرایی یاتا درباره بحران اخیر ناشی از آتشفشان ایسلند گفت: «‌برای صنعتی که ۹/۴ میلیارد دلار در سال گذشته از دست داد و پیش‌بینی می‌شود که ۸/۲ میلیارد دلار دیگر در سال ۲۰۱۰ از دست بدهد، این بحران ویرانگر بود.»

بیسیگنانی همچنین از دولت‌ها به دلیل آنکه در تعطیلی فضای هوایی کشورهایشان شتاب‌زده عمل کردند انتقاد کرد و خواستار آن شد که این دولت‌ها به خطوط هوایی غرامت پرداخت کنند.

مدیر اجرایی یاتا در این مورد گفت: «‌فضای هوایی بر‌پایه نمونه‌های نظری تعطیل شد، نه برپایه حقایق. پرواز‌های آزمایشی نشان داد که نمونه‌ها اشتباه بوده‌اند.»

او اضافه کرد: «‌این بحران وضعیتی فوق‌العاده بود که به وسیله روند تصمیم‌سازی ضعیف توسط دولت‌های ملی بزرگ‌نمایی شد. دولت‌ها باید به شرکت‌های هوایی کمک کنند تا این شرکت‌ها بتوانند هزینه‌های ناشی از اختلال در پرواز‌ها را جبران نمایند.»

تاثیر بیشتر

اظهارات مدیر اجرایی یاتا در شرایطی عنوان می‌شود که چند روز پیش هم خطوط هوایی بریتیش ایرویز از دولت بریتانیا در‌خواست غرامت کرده و اعلام کرده بود که روزانه ۲۰ میلیون‌دلار معادل ۱۵ میلیون پوند از دست می‌دهد.

بزرگ‌ترین شرکت مسافرتی اروپا - TUI Travel-، مالک شرکت تامس اند فرست چویس، هم اعلام کرد که اختلال اخیر در پرواز‌ها برای این شرکت روزانه ۵ الی ۶ میلیون پوند هزینه داشته است. این در حالی بود که گرداننده فرودگاه‌های بریتانیا موسوم به BAA هم اعلام کرد که ممنوعیت در انجام پرواز‌ها برای این شرکت هزینه‌هایی مشابه در برداشته است.

اما تاثیرات این بحران به خارج از صنعت مسافرتی هم رسید و ده‌ها هزار از مردم سرگردان قادر نبودند به موقع به سرکار‌های خود بروند. از سوی دیگر تولید‌کنندگان کالاهای فاسد و خراب شدنی مانند تولید‌کنندگان غذا و گل هم دچار زیان‌های هنگفتی شدند.

شرکت خودروسازی نیسان هم به دلیل آنکه نتوانست قطعات مربوط به ساخت خودرو را از جمهوری ایرلند وارد کند، یک روز تولید خود را متوقف کرد.

از سرگیری پرواز‌ها در اروپا

این تحولات در شرایطی رخ داد که فرودگاه‌های اروپایی دیروز و پس از حدود یک هفته از فوران آتشفشان ایسلند که به ایجاد توده ابر خاکستر منجر شده‌بود برای انجام فعالیت‌های تجاری بازگشایی شدند.

بر اساس اعلام آژانس ترافیک هوایی یوروکنترل، قرار بود دیروز حدود ۷۵‌ درصد پرواز‌های اروپایی از سر‌گرفته شوند. با این حال انتظار می‌رفت که به دلیل لغو ۹۵ هزار پرواز در یک هفته گذشته برخی پرواز‌ها با تاخیر انجام شوند.

آژانس حفاظت مدنی ایسلند هم اعلام کرد که از شدت آتشفشان ایافیالایوکول از هفته گذشته تا‌کنون حدود ۸۰ درصد کاسته شده‌است اما با این وجود وضعیت همچنان قابل تغییر است.