گروه بین‌الملل- در پی انصراف یک کنسرسیوم اروپایی از شرکت در مناقصه ساخت هواپیماهای سوخت‌رسان برای نیروی هوایی آمریکا و ادعای این کنسرسیوم مبنی بر اینکه در این مناقصه از شرکت آمریکایی بوئینگ حمایت می‌شده است، کشورهای انگلیس و فرانسه آمریکا را به بکارگیری سیاست‌های حمایت از صنایع هوافضای خود متهم کردند. ارزش قرارداد این مناقصه ۵۰ میلیارد دلار بوده است. به گزارش بی‌بی‌سی در واکنش به این جریان نیکلا سارکوزی رییس‌جمهوری فرانسه گفت: آمریکا باید سردمدار مبارزه با اعمال سیاست‌های حمایتی دولتی باشد، نه اینکه از بازارهای خود در مقابل سرمایه‌گذاران خارجی حمایت کند.

سارکوزی گفت که آمریکا نباید با متحدین اروپایی خود چنین برخوردی داشته باشد.

او افزود: آمریکا سیاست درستی در پیش نگرفته است و کلام و عمل این کشور باید هماهنگ باشند. گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا نیز از رفتار دولت آمریکا اظهار نگرانی کرد و گفت: «ما به تجارت آزاد، بازارهای باز و رقابت باز اعتقاد داریم.»

اما وزارت دفاع آمریکا هر نوع حمایت از صنایع داخلی در مقابل شرکت‌های خارجی را رد کرده است.

پنتاگون می‌گوید، از خدمات صنایع دفاعی اروپا استقبال می‌کند.

با کناره‌گیری کنسرسیوم اروپایی که شامل ایرباس و نورتروپ گرومن می‌شد، اکنون شرکت آمریکایی بوئینگ که مقر آن در شیکاگو است، تنها شرکت‌کننده در مناقصه ساخت ۱۷۹ تانکر هوایی است.

سال گذشته کنسرسیوم اروپایی یاد شده برنده این مناقصه اعلام شد، اما به دنبال اعتراض شرکت بوئینگ آن مناقصه لغو و مناقصه جدیدی اعلام شد.

اتحادیه اروپا به آمریکا هشدار داده است که با سیاست‌های حمایتی خود اصول اقتصاد باز و رقابت آزاد شرکت‌های بین‌المللی را زیر پا نگذارد زیرا این کار نهایتا به ضرر اقتصاد جهانی و همه کشورها تمام خواهد شد.

اظهارات نیکلا سارکوزی و گوردون براون پس از ملاقات این دو در لندن مطرح شد که عمدتا معطوف به مسائل اقتصادی بود.