اروپا در آستانه توافق برای نجات یونان
عکس از رویترز
شادی آذری
بر اساس اعلام مقامات ارشد اتحادیه اروپا، این اتحادیه در شرف دستیابی به توافقی است تا طی یک برنامه نجات مالی چندین میلیارد یورویی، یونان را از بحران مالی که هفته‌ها است در آن گرفتار شده است، نجات دهد.

آنها اعلام کرده‌اند این نجات در صورتی در دسترس یونان قرار خواهد گرفت که این کشور برای مقابله با کسری حساب جاری عظیم خود درخواست کمک کند. انتظار می‌رود وزرای کشورهای عضو ناحیه یورو لایحه مربوط به این برنامه نجات را که طیفی از گزینه‌ها را دربر خواهد داشت تا روز دوشنبه به مرحله نهایی برسانند.
نکته قابل تامل این است که یونان تاکنون از کشورهای اروپایی درخواست کمک نکرده است. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است هیچ معامله‌ای تاکنون مورد توافق قرار نگرفته است، اما برآوردهای فنی در حال انجام است.
یونان با بدهی ۳۰۰ میلیارد یورویی (۴۱۹ میلیارد دلاری) دست‌و‌پنجه نرم می‌کند. این کشور می‌بایست حدود ۲۰ میلیارد یورو از بازارهای اوراق قرضه بدست آورد تا بتواند آن بخش از بدهی‌های خود را که سررسید آن‌ها ماه‌های آوریل و مه است پرداخت کند. بدهی‌های فعلی یونان بیش از چهار برابر میزانی است که قوانین ناحیه یورو مجاز دانسته است. دولت یونان قصد دارد این بدهی‌ها را با به‌کاربستن راهکارهای صرفه‌جویانه‌ای که خشم مردمش را برانگیخته است، کاهش دهد. بحران مالی یونان موجب کاهش ارزش یورو نیز شده است.
مخالفان آلمانی
همه در اروپا این امید را دارند که این معامله با یونان تنها به عنوان آخرین راه‌حل باشد و اصلا چنین راه‌حلی لازم نشود. آلمان و فرانسه حامیان اصلی این طرح خواهند بود و انگلستان و سایر کشورهای غیرعضو حوزه یورو هیچ مشارکتی در آن نخواهند داشت. براساس گزارش‌های رسانه‌های اروپایی، گزینه‌های مورد بررسی در این طرح شامل شرایط پرداخت وام به یونان و صدور اوراق قرضه‌ای است که توسط کشورهای ناحیه یورو تضمین شده باشد. برخی منابع به نقل از مقامات این ناحیه گفته‌اند که میزان کمک کشورهای حوزه یورو به یونان بالغ بر ۲۵ میلیارد یورو خواهد بود.
البته طرح موضوع هرگونه بسته نجات مالی در آلمان به‌شدت بحث‌برانگیز خواهد بود، چون در این کشور مخالفان سرسختی علیه کمک به یونان وجود دارند. به علاوه احتمال به‌چالش کشیدن این طرح توسط دادگاه عالی آلمان نیز وجود دارد.
سخنگوی کمیسیون اروپا، جاناتان تاد دیروز اعلام کرد: «کمیسیون اروپا آماده است تا در صورت لزوم واکنش نشان دهد. کارهای فنی در دست انجام است، اما هنوز به مرحله جمع‌بندی نرسیده است. هر چیز دیگری حدس‌و‌گمان است.» راهکارهای صرفه‌جویانه یونان موجب تظاهرات و اعتصاب‌هایی در سطح این کشور شده است. بر اساس قوانین اتحادیه اروپا هیچ کشور عضو بلوک یورو حق ندارد کسری بودجه سالانه‌ای بیشتر از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش داشته باشد. یونان موظف است کسری بودجه خود را تا پایان سال ۲۰۱۰ از ۷/۱۲ درصد به ۷/۸ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش برساند. براساس برنامه درازمدت این کشور کسری بودجه یونان باید تا سال ۲۰۱۲ به کمتر از ۳ درصد برسد.
نگرانی‌ها از بدهی عظیم یونان موجب شده است هزینه وام‌گیری برای این کشور نسبت به سایر کشورهای اروپایی بیشتر باشد.