واکنش شدید بایدن به دهن کجی اسرائیل

محمود عباس(راست) و جو بایدن در رام‌‌الله-عکس: Getty Images

معاون رییس‌جمهوری ایالات‌متحده با انتشار بیانیه‌ای تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی را به شدت محکوم کرد احسان ابطحی

جوزف بایدن، معاون رییس‌جمهوری ایالات‌متحده، دیروز وارد رام‌ا... در کرانه باختری رود اردن شد تا با رهبران فلسطینی، از جمله محمود عباس رییس و سلام فیاض نخست‌وزیر دولت خود‌گردان، دیدار و گفت‌و‌گو کند. بایدن همزمان با ورود به رام‌ا... نارضایتی شدید خود را از تصمیم رژیم صهیونیستی برای ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی جدید در بیت‌المقدس شرقی اعلام کرد. تل‌آویو این تصمیم را روز سه‌شنبه اعلام کرد.

فیاض در این‌باره گفت: «‌این (‌تصمیم) بدون شک، زیان‌بار است.» نخست‌وزیر دولت خود‌گردان فلسطین ادامه داد: «‌این تصمیم چالشی بزرگ در برابر تلاش‌هایی است که به رهبری ایالات‌متحده برای ادامه روند صلح انجام می‌شود. ما بی‌تردید از بیانیه قدرتمند دولت (‌ایالات‌متحده) در محکومیت این تصمیم رضایت داریم. این موضوع قطعا اطمینان در چشم‌‌انداز روند صلح را که ما هر روز به شدت بر روی آن کار می‌کنیم، تحت‌الشعاع قرار خواهد داد.»بایدن همچنین دیروز با محمود عباس، رییس دولت خود‌گردان فلسطینی دیدار و با او درباره تصمیم اسرائیل برای ساخت ۱۶۰۰ واحد مسکونی مذاکره‌کرد. بایدن در دیدار با عباس تاکید کرد که فلسطینیان لایق یک کشور پایدارند. این در شرایطی است که صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی گفته است اسرائیل احیای روند صلح خاورمیانه را تقریبا امکان‌ناپذیر کرده است.

در حالی که بایدن روز سه‌شنبه از تعهد بی‌دریغ آمریکا نسبت به امنیت اسرائیل سخن گفت، اما ساعاتی بعد تصمیم این رژیم برای ساخت‌وساز‌های جدید را محکوم کرد و آن را اقدامی خواند که اعتمادی را که دو طرف برای از سر‌گیری مذاکرات به آن نیاز دارند، تحت‌‌شعاع قرار می‌دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آشکارا از این تصمیم الی ییشایی، وزیر کشور این رژیم و رهبر حزب راستگرای افراطی شاس که دستور ساخت‌و‌ساز‌های جدید را صادر کرده است و از اهداف اصلی او به شمار می‌رود، دست‌پاچه و شرمسار شد.در بیانیه‌ای که به نام وزارت کشور اسرائیل منتشر اما از سوی دفتر نخست‌وزیر توزیع شد آمده است که برنامه ساخت‌و‌ساز‌ها از سه سال پیش در دست تهیه بوده است و بیانیه منتشر شده طبق روال همیشگی منتشر شده و به سفر آقای بایدن بی‌ارتباط بوده‌است. در ادامه این بیانیه آمده است که شخص آقای نتانیاهو هم به تازگی از این تصمیم مطلع شده است.

نتانیاهو از ساخت شهرک‌ها در بیت‌المقدس شرقی حمایت می‌کند، اما با این وجود قصد دارد تا مذاکرات با فلسطینی‌ها را ادامه دهد و روابط قوی با ایالات‌متحده را حفظ کند. اما زمانی که او سال گذشته تلاش می‌کرد تا دولت ائتلافی خود را تشکیل دهد ناچار به ائتلاف با احزاب راست‌گرا شد و همین موضوع باعث شد تا نتواند به سیاست‌های خود برای ادامه مذاکره با فلسطینی‌ها و حفظ رابطه خوب با ایالات‌‌متحده گام بردارد.

این در شرایطی است که هدف اصلی بایدن از سفر به بیت‌المقدس اطمینان دادن به اسرائیلی‌ها در مورد این موضوع بود که واشنگتن به امنیت اسرائیل متعهد است. هدف دیگر بایدن از سفر به منطقه این بود که مذاکرات میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها از سر‌گرفته شود.او روز سه‌شنبه یادداشتی در حمایت از اسرائیل نوشت و از تعهد کامل، قطعی و همه‌جانبه دولت اوباما نسبت به امنیت اسرائیل سخن گفت.

اما در پایان همان روز لحن بایدن کاملا متفاوت شد. او با انتشار بیانیه‌ای نفس و زمان اعلام بیانیه ساخت‌و‌ساز‌های جدید در بیت‌المقدس شرقی را به شدت محکوم کرد. او در ادامه این بیانیه آورده است: «اقدامات یک‌جانبه از سوی هر کدام از طرفین نمی‌تواند درباره نتایج مذاکراتی که در مورد مشکلات دائمی انجام می‌شود، پیش‌داوری کند.»

معاون رییس‌جمهوری ایالات‌متحده در بخش دیگری از این بیانیه آورده است که انتشار بیانیه اخیر بر خلاف مذاکرات سازنده‌ای است که من در اسرائیل داشتم.

روز دوشنبه، جورج میچل، فرستاده ویژه دولت اوباما در امور خاورمیانه اعلام کرد که اسرائیل و فلسطینی‌ها موافقت کرده‌اند تا به مدت چهار‌ماه به طور غیر مستقیم با یکدیگر مذاکره کنند. این مذاکرات اولین مذاکره میان دو‌ طرف در بیش از یک‌سال گذشته خواهد بود. نبیل ابو‌رزینه، سخنگوی دولت خود‌گردان فلسطین بیانیه جدید وزارت کشور اسرائیل را «‌تصمیمی خطرناک که مذاکرات را تخریب و تلاش‌های آمریکا را محکوم به شکستی قطعی می‌کند، توصیف می‌کند.» ابورزینه اضافه کرد که اکنون مشخص شده است که حکومت اسرائیل هیچ علاقه‌ای به مذاکره و صلح ندارد.» سخنگوی دولت خود‌گردان فلسطین اضافه کرد: «‌دولت آمریکا باید به این اقدام تحریک‌آمیز اسرائیل با اعمال اقدامات اساسی واکنش نشان دهد.» ابورزینه تاکید کرد: «‌فشار شدید آمریکا بر اسرائیل اکنون به شدت مورد نیاز است تا مانع از رفتار این رژیم برای تخریب صلح باشد.»

بهار گذشته، دولت اوباما تلاش کرد تا اسرائیل را وادار به توقف همه شهرک سازی‌ها کند تا به دنبال آن مذاکرات صلح از سر‌گرفته شود. ایالات‌متحده همچنین در آن زمان ابراز امیدواری کرده بود که دولت‌های عرب در مقابل توقف شهرک‌سازی‌ها از سوی اسرائیل اقدامات اعتماد‌ساز انجام دهند. این اقدامات اعتماد‌ساز از سوی دولت‌های عربی اتخاذ نشد و اسرائیلی‌ها توقف شهرک‌سازی‌ها را رد کردند.سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره و رایزنی، اسرائیل در ماه نوامبر اعلام کرد که به مدت ۱۰ ماه ساخت شهرک‌های جدید در کرانه باختری را متوقف خواهد کرد. با این همه اسرائیل بیت‌المقدس را از این تصمیم مستثنی کرد؛ چرا که این رژیم، بیت‌المقدس شرقی را ضمیمه خاک خود کرده است و آن را بخشی از پایتخت خود می‌داند، تصمیمی که همه کشور‌های دنیا، حتی متحدان اسرائیل آن را محکوم کرده‌اند.

احداث ساختمان‌های جدید که روز سه‌شنبه اعلام شد، برای مردم محله رمت شلومو، که به شدت افراطی هستند، انجام خواهد شد.

این اولین بار نیست که یکی از اعضای تندروی دولت نتانیاهو، بدون توجه به او باعث ایجاد تنش با دیگر کشور‌ها می‌شود. ماه گذشته بود که دانیل آیالون، معاون به شدت تندروی آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل و رهبر حزب «اسرائیل خانه‌ما» در مقابل دوربین‌های تلویزیونی، سفیر ترکیه را تحقیر کرد و باعث ایجاد تنشی بی‌سابقه در روابط این رژیم با آنکارا شد.