خشم و اعتصاب سرتاسری در یونان

به دلیل اعتصاب همه پروازهای فرودگاه آتن لغو شد/ عکس: رویترز

گروه بین‌الملل- شادی آذری: دیروز صدها هزار یونانی در اعتراض به وضع قوانین صرفه‌جویی دولت برای نجات اقتصاد رو به زوال این کشور دست به اعتصاب زدند. بر اثر این اعتصاب سراسری آسمان یونان به روی همه پروازها بسته شد، حرکت قطارها و کشتی‌ها به حال تعلیق درآمد و محوطه‌های باستانی به روی بازدیدکنندگان بسته شد. این دومین اعتصاب سراسری از دوهفته پیش تاکنون است که در یونان انجام می‌شود. این اعتصاب همزمان شده است با خشم فزاینده مردم یونان بخاطر واکنش اتحادیه اروپا به این بحران.

تصمیمی که دولت سوسیالیست یونان برای فایق آمدن به این بحران گرفته است، بزرگترین تصمیم اقتصادی این دولت محسوب می‌شود که طی آن با کاهش شدید هزینه‌ها قصد دارد بدهی‌ها و کسری بودجه خود را تحت کنترل درآورد.

در حال حاضر یونان با کسری بودجه روزافزونی بالغ بر۷ /۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی خود مواجه است که این میزان بیش از ۴ برابر میزانی است که قوانین ناحیه یورو مجاز شناخته است. دولت یونان تصمیم دارد این رقم را در سال جاری به ۷/۸ درصد برساند و به علاوه بدهی ۳۰۰ میلیارد یورویی (۴۱۹ میلیارد دلاری) کشور را کاهش دهد. روش دولت برای رسیدن به این اهداف شامل تعلیق پرداخت دستمزدهای بخش دولتی، افزایش متوسط سن بازنشستگی به ۶۳ سال تا سال ۲۰۱۵ و افزایش مالیات مربوط به نفت، الکل و تنباکو خواهد بود. به علاوه دولت یونان اعلام کرده است که قصد دارد با فرار مالیاتی برخورد شدید کند. بر اساس برآوردها اقتصاد مربوط به مشاغل سیاه در یونان به اندازه ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسمی این کشور است.

بر اساس گزارش بی‌بی‌سی برای دومین بار طی ماه جاری یونان به مدت ۲۴ ساعت از سایر کشورهای جهان جدا می‌شود، چون همه پروازهای ورودی و خروجی این کشور لغو شده است. شهروندان برای رفتن به محل کار و بازگشتن به خانه هیچ نوع وسیله نقلیه عمومی در اختیار ندارند. مدارس دولتی، وزارت‌خانه‌ها و شهرداری‌ها تعطیل شدند. در بسیاری از بیمارستان‌ها فقط پرسنل بخش اورژانس کار کردند.

محوطه‌های آثار باستانی، از جمله آکروپلیس، به روی توریست‌ها بسته شد و تصویری که جهانیان از یونان در ذهن دارند کم کم رنگ می‌بازد. اعتصابات در شهرهای آتن و تسالونیکی نیز برپا شد. بنا به گزارش خبرنگار بی‌بی‌سی، تظاهرات‌کنندگان در پایتخت که تعداد آن‌ها بالغ بر ۲۰۰۰۰ نفر می‌شد، عزمی راسخ از خود نشان دادند.

دو اتحادیه صنفی بزرگ یونان یعنی جی‌سی از بخش خصوصی و آددی از بخش دولتی به شدت راهکارهای سخت‌گیرانه دولت را محکوم کرده‌اند و پیش‌بینی کرده‌اند بر اثر این راهکارهای دولت بخشی قابل توجه از دو میلیون نفر نیروی مشغول به‌کار، مشاغل خود را از دست خواهند داد.

رییس اتحادیه صنفی جی‌سی به نام یانیس پاناگوپولوس می‌گوید: «مردم یونان به خوبی از این موضوع آگاهند که وضعیت مالی کشور به شکلی وحشتناک درآمده است... اما راهکارهای تعیین شده عادلانه نیستند.» وی افزود: ما خواهان تقسیم عادلانه بار این مشکلات هستیم، طوری‌که حقوق‌بگیران و مستمری‌بگیرانمان هزینه‌های مربوط به بحرانی را که آنها پدید نیاورده‌اند، نپردازند.

پاناگوپولوس بر این باور است که دولت می‌بایست تلفیقی از سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی را بکارگیرد که منجر به رکود نشود، بلکه منجر به اشتغالزایی گردد، اما از سوی دیگر معاون نخست وزیر یونان به نام تئودوروس پانگالوس، گفت که دولت نگران این اعتصابات نیست و برنامه اقتصادی خود را به پیش خواهد برد. او گفت: «آنچه ما اکنون شاهد آن هستیم و فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده نیز شاهد آن خواهیم بود، اعتصابی بسیار آرام است. آنچه که نظرسنجی‌ها هم نشان می‌دهند، حاکی از حمایت دلگرم‌کننده مردم از دولت است.»

پانگالوس با حمله شدید به موضع رهبران سیاسی کنونی اتحادیه اروپا، گفت رهبرانی که در دهه ۱۹۸۰ در مقام آن‌ها مشغول به کار بودند، از جمله مارگارت تاچر، هلموت کوهل و فرانسوا میتران، هرگز اجازه نمی‌دادند چنین بحران اقتصادی رخ بدهد. او گفت: «این سطحی دیگر از رهبری است که ما امروز فاقد آن هستیم. کیفیت رهبری در اتحادیه اروپا امروز بسیار بسیار ضعیف است.»

پانگالوس ایتالیا را محکوم به عدم شفافیت در آمار مالی خود کرد و گفت کشور آلمان حق ندارد آتنی‌ها را مورد انتقاد قرار دهد، زیرا این آلمان بود که در دوران اشغال کشور توسط نازی‌ها اقتصاد یونان را شکننده کرد و هزاران نفر را قتل‌عام نمود. او افزود: «آلمانی‌ها طلایی را که در بانک یونان بود به غارت بردند، پول یونان را تاراج کردند و هرگز آنها را بازپس ندادند. این مساله‌ای است که لاجرم در آینده با آن مواجه خواهند شد.»

طی جنگ جهانی دوم، بیش از ۳۰۰،۰۰۰ نفر از غیرنظامیان یونان از گرسنگی جان سپردند و هزاران نفر دیگر در حملات تلافی‌جویانه جان سپردند. در آن زمان بود که اقتصاد یونان دچار فروپاشی شد و تجارت خارجی به حال تعلیق درآمد، تولیدات کشاورزی به حداقل رسید و خزانه یونان مجبور به وام‌گیری از آلمان شد. آلمان حدود ۱۱۵ میلیون مارک در سال ۱۹۶۰ بابت غرامت قربانیان دوران نازی به یونان پرداخت کرد، اما از پرداخت بودجه‌های بیشتر به یونان امتناع ورزید. یونانی‌ها هنوز بر این باورند که غرامت پرداخت شده برای قربانیان و وام به یونان کافی نبوده است.