گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه تصمیم چین برای کاهش وام‌دهی و این احتمال که این امر موجب کندی احیای اقتصادی می‌شود، موجب افت بورس‌های آسیایی برای ششمین روز متوالی شد. دیروز شاخص همه بورس‌های عمده آسیایی منفی بودند و بازارهای اروپایی هم با کاهش ۱ درصدی یا بیشتر کار خود را شروع کردند. سرمایه‌گذاران قادر نبودند نگرانی خود را از تصمیم چین مبنی بر کاهش وام‌های بانکی برای پیشگیری از حباب دارایی‌ها مخفی کنند. آنها نگران شدند که این تصمیم چین می‌تواند رشد اقتصادی این کشور را موتور محرکه احیای اقتصادی جهان است، با کاهش مواجه سازد.

از سوی دیگر سرمایه‌گذاران تصمیم اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا برای محدودسازی فعالیت بانک‌های بزرگ آن کشور را از نزدیک دنبال کردند و در انتظار سخنرانی سالانه او در اواخر روز چهارشنبه بودند. به علاوه بازار نگرانی‌هایی هم در مورد جلسه دو روزه فدرال رزرو داشت که قرار بود موضوع آن نرخ بهره بانکی در آمریکا باشد. در شرایطی که انتظار می‌رود فدرال رزرو نرخ بهره را در حد نزدیک به صفر نگهدارد، برآورد آن در مورد وضعیت بزرگترین اقتصاد جهان به شدت مورد توجه است.

در اروپا شاخص فوتسی۱۰۰ انگلیس ۴/۱ درصد کاهش یافت. شاخص سی‌ای‌سی۴۰ فرانسه ۹/۰ درصد افت داشت و داکس آلمان ۳/۱ درصد کاهش یافت. در وال‌استریت هم شاخص‌ها افت داشتند. استاندارد ‌اند‌پورز ۲/۲ واحد یا ۲/۰ درصد سقوط کرد و به ۱،۰۸۵ واحد رسید.

در آسیا شاخص میانگین نیکی۲۲۵ ژاپن ۲۰/۷۳ واحد یا ۷/۰ درصد سقوط کرد و به ۰۸/۱۰،۲۵۲ واحد رسید و بازار بخاطر فروش سنگین سهام تویوتا ضربه خورد. شرکت شماره یک خودروسازی جهان فروش ۸ مدل از خودروهای خود را در آمریکا متوقف کرد تا یک مشکل مربوط به پدال این خودروها را که خطری بالقوه برای سرنشینان محسوب می‌شد، برطرف کند. ارزش هر سهم این شرکت ۳/۴ درصد سقوط کرد.

شاخص کاسپی کره‌جنوبی با کاهشی ۷/۰ درصدی به ۴۸/۱،۶۲۵ واحد رسید. بورس هندوستان ۱/۲ درصد، شاخص اصلی استرالیا ۶/۱ درصد و شاخص‌های بورس تایوان ۵/۰ درصد کاهش یافتند. بورس شانگهای ۱/۱ درصد افت داشت و شاخص عمده آن به ۶۱/۲،۹۸۶ واحد رسید. سرمایه‌گذاران آن در پی اخبار مربوط به کاهش وام‌دهی دولت چین بودند. شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۲۶/۷۶ واحد یا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۰۷/۲۰،۰۳۳ واحد رسید.

سهام غول آلومینیوم‌سازی روسیه، یعنی شرکت یوسی روسال در اولین روز عرضه در بورس هنگ‌کنگ نزدیک به ۱۱ درصد افت کرد که علت آن نگرانی از بدهی‌های شرکت بود. در وال‌استریت شاخص داوجونز ۷۵/۲ واحد یا کمتر از ۱/۰ درصد افت کردو به ۲۹/۱۰،۱۹۴ واحد رسید. شاخص استاندارداندپورز ۵۰۰، ۶۱/۴ واحد یا ۴/۰ درصد افت کرد و به ۱۷/۱،۰۹۲ واحد رسید. شاخص نسدک‌کامپوزیت ۰۷/۷ واحد یا ۳/۰ درصد کاهش یافت و به ۷۳/۲،۲۰۳ واحد رسید.