گروه بین‌الملل‌-‌ کشورهای همسایه افغانستان حمایت خود را از طرح‌های آشتی با شبه نظامیان طالبان در آستانه برگزاری کنفرانس افغانستان در لندن به منظور ارائه چارچوبی برای واگذاری مسوولیت‌های امنیتی افغانستان به نیروهای این کشور، اعلام کردند. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، حامد کرزی رییس جمهوری افغانستان، اواخر روز دوشنبه گفته بود که او درخواست برای حذف نام‌ رهبران طالبان از لیست سیاه سازمان ملل را بار دیگر تکرار خواهد کرد.

فرماندهان ارشد ارتش آمریکا هم احتمال گفت‌وگوهای نهایی با رهبری طالبان به منظور پایان دادن به جنگی را که اکنون در نهمین سال خود به سر می‌برد مطرح کرده‌اند.

وزرا و مقامات کشورهای ایران، ‌پاکستان، ‌روسیه، ‌چین، تاجیکستان،‌ عربستان‌ و امارات متحده عربی در استانبول تشکیل جلسه دادند تا در مورد یک موضع مشترک پیش از کنفرانس لندن که قرار است امروز برگزار می‌شود، به توافق برسند.

این کشورها در بیانیه‌ای اعلام کردند که ما تعهد قاطع خود را نسبت به تمامیت ارضی، ‌استقلال‌ و اتحاد ملی افغانستان مجددا تاکید می‌کنیم.

در این بیانیه آمده است: ما از روند آشتی ملی و اتحاد بر‌اساس قانون اساسی افغانستان به طوری که در جهت منافع این کشور باشد و با اداره و رهبری این کشور انجام شود، حمایت می‌کنیم.

حمایت پاکستان و ایران با توجه به اینکه هر دوی این کشورها از سوی آمریکا به تحریک مخفیانه و تضعیف صلح در افغانستان متهم شده‌اند، قابل توجه است.

دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه انگلیس، در جمع خبرنگاران در استانبول گفت: ‌فکر می‌کنم که دولت پاکستان در موضع کاملا متفاوتی نسبت به آنچه که سه سال قبل من در پاکستان شاهد آن بودم، قرار دارد.

او اضافه کرد: ‌ما از مرحله نشانه رفتن انگشت اتهام به سمت یکدیگر، به همکاری امنیتی رسیده‌ایم.

در حالی که به نظر می‌رسد ژنرال‌های بلند‌پایه آمریکایی که نسبت به احتمال گفت‌وگوهای نهایی با رهبران طالبان برای پایان دادن به جنگ نظر مساعد دارند، وزیر امور خارجه انگلیس حذف نام ملا عمر، رهبر طالبان از لیست سیاه سازمان ملل را رد و تاکید کرد: «ملا عمر فجایع وحشتناکی را مرتکب شده است و بنا به دلایل قانع کننده‌ای در لیست تحریم‌ها قرار دارد و هیچ نشانه‌ای مبنی بر اینکه خواستار حضور در روند سیاسی افغانستان است، از خود نشان نداده است.»

ملا عمر پس از حملات ‌١١ سپتامبر که به حمله آمریکا به افغانستان منجر شد، قطع حمایت از القاعده و اسامه بن لادن را نپذیرفت.

این در حالی است که ‌افغانستان از لغو بدهی ‌٦/١ میلیارد دلاری خود به بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و کشورهای اهدا کننده برخوردار شده است. صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در بیانیه‌ای اعلام کردند که افغانستان به طور موفقیت آمیز یک برنامه لغو بدهی را از جمله اصلاحات اقتصادی به رغم چالش‌های شدید ناشی از ناامنی،‌بحران غذا و اوضاع سیاسی دشوار انجام داده است.

این در حالی است که متحدان افغانستان و همسایگان این کشور در حال تدارک حضور در کنفرانس یک روزه لندن به منظور مذاکره درباره طرح‌های نظامی برای پیشرفت در جنگ هشت ساله علیه طالبان هستند.

این لغو بدهی‌ها شامل بدهی ‌٣/١ میلیارد دلاری تحت برنامه جهانی بخشش بدهی به کشورهای اهداکننده با نظارت صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و همچنین بدهی ‌٢٦٠ میلیون دلاری به باشگاه پاریس متشکل از ‌١٩ کشور اهدا کننده است.