طولانی‌ترین خورشیدگرفتگی هزاره سوم

تصاویری از طولانی‌ترین خورشید گرفتگی هزاره سوم- عکس‌ها:AFP

برای رصد کسوف طولانی آینده، جهان باید بیش از هزار سال دیگر صبر کند. خبر بین‌الملل

طولانی‌ترین خورشید گرفتگی هزاره سوم

گروه بین‌الملل- دیروز در برخی نقاط کره زمین خورشید گرفتگی یا کسوف قابل مشاهده بود. در‌این نوع خورشیدگرفتگی که به خورشید گرفتگی حلقوی معروف است، قرص ماه سطح خورشید را می‌پوشاند به جز حلقه‌ای نازک از محیط آن که نتیجه‌اش بدل شدن خورشید به یک حلقه طلائی است. بنابراین ماه به طور کامل خورشید را تاریک نمی‌کند و فقط نقطه «اوج زمینی» (دورترین نقطه خورشید از زمین) را می‌پوشاند.

دیروز کسوف با طلوع خورشید در ساعت ۵:۱۴ دقیقه صبح به وقت گرینویچ در مرکز آفریقا شروع شد و با گذر از اقیانوس هند در ساعت ۷:۵۱ از نقطه‌ای درست در وسط دماغه جنوبی هند و سریلانکا عبور کرد. کسوف سپس بار دیگر در برمه وارد خشکی شد و از جنوب چین گذشت تا با غروب خورشید در دریای زرد پایان یابد. دیروز طولانی ترین خورشیدگرفتگی هزاره سوم در یکی از شهرهای هند به مدت ۱۱ دقیقه و ۸ ثانیه رخ داد.‌این طولانی ترین خورشیدگرفتگی صبح دیروز جمعه در شهر «کانیاکوماری» در‌ایالت «تامیل نادو» رصد شد. در‌این شهر ۱۵ هزار علاقه مند گردهم آمدند تا شاهد‌این مهم‌ترین رویداد هزاره سوم باشند.

برای رصد طولانی‌ترین خورشید گرفتگی آینده، جمعیت جهان باید تا روز ۲۳ دسامبر سال ۳۰۴۳ منتظر بماند. پس از شهر «کانیاکوماری»، بیشترین زمان خورشیدگرفتگی مربوط به پایتخت جزایر مالدیو بود که در آن حلقه آتش اطراف خورشید ۱۰ دقیقه و ۴۵ ثانیه به طول انجامید. جنوب هند و شمال سریلانکا دیگر مناطقی بودند که بهترین رصد در آنها میسر شد.

پیش از خورشیدگرفتگی دیروز (جمعه ۱۵ ژانویه) رکورد طولانی ترین کسوف حلقوی در ۱۴ دسامبر ۱۹۵۵ ثبت شد.

در‌این خورشید گرفتگی، ماه به مدت ۱۲ دقیقه ۹ ثانیه خورشید را پوشاند. اگرچه هنوز رکورد طولانی‌ترین خورشید گرفتگی شکسته نشده است، اما کسوف دیروز رکورد طولانی‌ترین خورشید گرفتگی حلقوی هزاره سوم را رقم زد. قطر نواری که خورشیدگرفتگی حلقوی از آن به طور کامل قابل رویت بود حدود ۳۲۰ کیلومتر بود اما اغلب ساکنان آفریقا و آسیا قادر به دیدن کسوف نسبی بودند. برای مثال در کلکته و پکن میزان خورشیدگرفتگی ۷۵ درصد بود. منجمان اعلام کرده بودند که بهترین جا برای دیدن‌این کسوف در ‌ایران، جنوب کشور بود. در جنوب ‌ایران‌ این خورشیدگرفتگی ۲۰ درصد بود.‌این خورشیدگرفتگی در ‌ایران به وقت رسمی (نصف‌النهار مرزی ‌ایران) از ساعت ۹ و ۲۰ دقیقه تا ۹ و ۳۰ آغاز شد و تا ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه ادامه داشت.