گروه بین‌الملل- در پی تصمیم دولت چین برای کاهش میزان وام‌دهی بانک‌های این کشور که منجر به ایجاد نگرانی‌هایی در زمینه کند شدن احیای اقتصادی سایر کشورها شد، بازارهای جهانی در روز چهارشنبه با افت مواجه شدند. بیشترین میزان افت شاخص‌ها در هنگ‌کنگ و چین روی داد اما شاخص‌ها در سایر بازارهای اروپایی حدود ۵/۱ درصد یا کمتر افت داشتند. برخی از بورس‌های اروپایی با کاهش‌های ملایمی روبه‌رو شدند.

علاوه بر موضوع چین، کاهش اشتیاق برای خرید موجب شد غول آلومینیوم‌سازی آمریکا یعنی شرکت آلکوآ درآمدی ناامیدکننده را گزارش دهد و همین امر موجب مطرح شدن پرسش‌های بیشتری در این زمینه شد که آیا افزایش ده ماهه ارزش جهانی سهام می‌تواند دوام یابد یا نه.

تصمیم چین برای افزایش سهمی از سپرده‌ها که بانک‌ها باید به عنوان ذخایر خود در اختیار داشته باشند، می‌تواند منجر به خدشه‌دار شدن تبعات احیای اقتصادی شود. این ذخایر منبع مهم رشد برای صادرکنندگان آسیا و سایر نقاط جهان در زمان رکود اقتصادی خواهند بود.

دیروز در معاملات بورس‌های اروپایی شاخص فوتسی ۱۰۰ انگلیس ۱/۰ درصد کاهش یافت، شاخص سی‌ای‌سی-۴۰ فرانسه کمتر از ۱/۰ درصد افت کرد و داکس آلمان ۱/۰ درصد افزایش یافت.فروش آینده سهام در آمریکا افزایش کمی را شاهد بود. فروش آینده اس ‌اند‌پی با ۸/۱ واحد یا ۲/۰ درصد افزایش به ۷۰/۱،۱۳۵ واحد رسید.

در آسیا میانگین شاخص نیکی ۲۲۵، ۱۱/۱۴۴ واحد یا ۳/۱ درصد سقوط کرد و به ۰۳/۱۰،۷۳۵ واحد رسید که علت آن نگرانی از کاهش رشد اقتصادی چین و سقوط آزاد سهام ژاپن‌ایرلاینز بود.

شاخص هنگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰۴/۵۷۸ یا ۶/۲ درصد افت کرد و در چین شاخص اصلی شانگهای با ۱/۳ درصد سقوط به ۶۶/۳،۱۷۲ واحد رسید.دیروز چهارشنبه، در کره جنوبی شاخص کاسپی با ۶/۱ درصد افت به ۴۱/۱،۶۷۱ واحد رسید و شاخص سنگاپور ۸/۰ درصد سقوط کرد. بازار استرالیا نیز شاهد افتی ۶/۰ درصدی بود.

در توکیو ارزش سهام ژاپن‌ایرلاینز پس از سقوط آزاد ۴۵ درصدی روز سه‌شنبه در روز چهارشنبه سقوط شدیدتر ۸۱ درصدی را تجربه کرد. علت این سقوط شدید، انتظار اعلام ورشکستگی شرکت ژاپن‌ایرلاینز، این بزرگترین شرکت حمل‌نقل آسیا بود.

شرکت‌هایی که در زمینه کالاها و ماشین‌آلات فعالیت می‌کنند، نگران کاهش تقاضا از سوی چین هستند. شرکت کاماتسو که یک سازنده تجهیزات ساخت‌ساز است، روز چهارشنبه خود را با افت ۹/۲ درصدی ارزش سهام خود پشت‌سر گذاشت. سهام شرکت نیپون استیل نیز ۳/۳ درصد افت کرد و شرکت رقیب آن یعنی جی‌اف‌ایی شاهد افت ۵ درصدی سهام خود شد.

یک تحلیلگر اعتبارات به نام شینیا یامادا در گزارشی گفته است: «این احتمال وجود دارد که کاهش تقاضای چین که ۵۰ درصد تقاضای جهانی فولاد جهان را به خود اختصاص می‌دهد، موجب وارد آمدن ضربه‌ای شدید بر پیکره صنعت فولاد ژاپن وارد آورد.»