زلزله مخرب در هائیتی

شدید‌ترین زلزله هائیتی طی دو قرن اخیر

گروه بین‌الملل‌-‌ زلزله‌ای به قدرت ۷ ریشتر جنوب پورت آو پرنس، پایتخت هائیتی را لرزاند. گفته می‌شود که ممکن است تلفات این زلزله به صد‌ها نفر در این کشور حوزه دریای کارائیب برسد.

به گزارش بی.‌بی.‌سی شدید‌ترین زلزله دو قرن اخیر در هائیتی مقر سازمان ملل، کاخ ریاست‌جمهوری و شمار دیگری از ساختمان‌ها را لرزاند.

سازمان ملل متحد اعلام کرده است که شمار زیادی از پرسنل سازمان ملل متحد پس از این انفجار کشته شده‌اند. در تمام طول شب، پایتخت هائیتی در تاریکی به سر می‌برد و بسیاری از مردم از ترس وقوع زلزله‌‌های دیگر خارج از خانه‌های خود خوابیدند.

سفیر هائیتی در ایالات‌متحده با توصیف زلزله اخیر به عنوان یک فاجعه، اعلام کرد که خسارات ناشی از آن ممکن است به میلیارد‌ها دلار برسد.

این در حالی است که شماری از کشور‌ها از جمله ایالات‌متحده، بریتانیا و ونزوئلا اعلام کرده‌اند که قصد دارند نیروهای کمکی به هائیتی اعزام کنند.

زلزله اخیر که در ۱۵ کیلومتری جنوب غرب پورت آو پرینس به وقوع پیوست، با دو پس‌لرزه شدید همراه بود که اولی ۹/۵ ریشتر و دومی ۵/۵ ریشتر قدرت داشت.موسسه زمین‌شناسی ایالات‌متحده اعلام کرد که این زلزله در ساعت ۲۱ و ۵۳ دقیقه روز سه‌شنبه به وقت گرینویچ؛ ۱۸:۲۳ دقیقه به وقت تهران؛ به وقوع پیوست و خطوط تلفن هائیتی اندک زمانی پس از وقوع زلزله قطع شد.

هیچ آمار رسمی در مورد تلفات و وسعت ویرانی‌ها منتشر نشده و گفته می‌شود آمار نخستین در این مورد تا صبح روز چهارشنبه‌ -‌دیروز‌‌-‌ اعلام نشود. گروه‌های کمک‌رسان و گزارشگرانی که بلافاصله از هائیتی گزارش دادند میزان کشته‌شدگان را صد‌ها و یا حتی هزاران نفر تخمین زدند.

خبرگزاری رسمی چین هم گزارش داد که هشت‌نفر از پاسداران صلح که اهل این کشور بودند در هائیتی کشته شده‌اند و از حدود ۱۰ نفر از آنان خبری در دست نیست.

خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که ارتش اردن اعلام کرده است که سه نفر از پاسداران صلح این کشور در هائیتی جان خود را از دست داده و ۲۱ نفر دیگر هم مجروح شده‌اند.

مقامات فرانسوی هم به خبرگزاری فرانسه گفتند که حدود ۲۰۰ نفر که در هتل مونتانا اقامت داشتند مفقود شده‌اند. این هتل، هتلی است که بسیاری از توریست‌هایی که به هائیتی می‌روند، در آنجا اقامت می‌کنند.گزارش‌ها همچنین حاکی از آن است که در طول شب و پس از وقوع زلزله به غارت مغازه‌ها و خانه‌ها پرداختند. رچمانی دمرسنت، مدیر‌عامل موسسه خیریه غذا برای فقرا به خبرگزاری رویترز گفت که در طول شب پایتخت هائیتی به طور کامل در تاریکی به سر می‌برد. او ادامه داد: «‌‌‌هزاران نفر از مردم در طول شب در خیابان‌ها نشسته بودند و هیچ‌جایی نداشتند که بروند. مردم می‌دویدند، گریه می‌کردند و فریاد می‌زدند.»

دمرسنت اضافه کرد: «‌مردم تلاش می‌کردند تا با چراغ قوه قربانیان زلزله را پیدا کنند. من فکر می‌کنم که صد‌ها نفر در این زلزله جان خود را از دست داده‌اند.»

پیشتر اجساد مردم که با گرد‌و‌خاک سفید پوشانده شده بود در پشت کامیون‌ها انبار شده بود و برخی دیگر وسایل نقلیه در حال انتقال مجروحان به بیمارستان بودند.

هائیتی فقیر‌ترین کشور در نیمکره غربی است و همواره از این فجایع طبیعی رنج برده‌است. در سال ۲۰۰۸ بود که یک توفان سهمگین در این کشور به کشته‌شدن صد‌ها نفر منجر گردید.

کوتاه زمانی پس از زلزله اخیر در هائیتی، سازمان ملل متحد در نیویورک با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مقر محلی سازمان ملل متحد در هائیتی به همراه دیگر تاسیسات این سازمان متحمل خسارات سنگین شدند و شمار زیادی از پرسنل آن مفقود شده‌اند.آلین لو روی، فرمانده پاسداران صلح سازمان ملل گفت که مشخص نیست چند نفر در هنگام وقوع زلزله در ساختمان سازمان ملل متحد حضور داشتند.

عکس: AFP