واکنش بازار ونزوئلا به شوک درمانی ارزی

هجوم خریداران ونزوئلایی به فروشگاه‌های کالاهای وارداتی

دنیای اقتصاد- خریداران ونزوئلایی به دنبال تصمیم جدید هوگو چاوز برای شوک درمانی ارزی به فروشگاه‌های کالاهای وارداتی هجوم برده و صف‌های طویلی را برای خرید تشکیل دادند که روند صعودی این نوع کالاها را به دنبال آورده است. چاوز در تازه‌ترین اقدام خود تصمیم گرفت ارزش پول ملی ونزوئلا را در برابر ارزهای خارجی حدود ۵۰ درصد کاهش دهد و نرخ ارزان ارز را فقط به مصارف خاصی اختصاص دهد. در آستانه اجرای سیاست کاهش ارزش پول ونزوئلا رخ داد

هجوم خریداران ونزوئلایی به فروشگاه‌ها

گروه بین‌الملل- شادی آذری: پس از آنکه هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا تصمیم خود را مبنی بر کاهش شدید ارزش پول کشورش اعلام کرد، شهروندان هیجان‌زده ونزوئلایی تعطیلات آخر هفته خود را صرف جست‌وجو در فروشگاه‌ها برای خرید سریع اقلام مورد نظر خود به‌خصوص اقلام وارداتی کردند و جلوی درب فروشگاه‌ها صف کشیدند چون افزایش قریب‌الوقوع قیمت‌ها مورد انتظار بود.

روز جمعه مقامات ونزوئلا به رهبری هوگو چاوز تصمیم گرفتند یک رژیم نرخ ارز چند وجهی را بکارگیرند تا بتوانند اقتصاد کشور را از رکود نجات دهند و صادرات ونزوئلا را از سلطه صادرات نفت خارج سازند و صادرات سایر کالاها را تقویت کنند. کمک به صادرات، کاهش واردات کالاهای غیرضروری و خروج اقتصاد از اولین رکود شش سال اخیر، از اهداف این سیاست کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار اعلام شده است.

رییس‌جمهوری ونزوئلا روز جمعه اعلام کرد که از این پس دو نرخ ارز بکار بسته خواهد شد. یک نرخ ارز برای واردات کالاهای ضروری یا «اولویت‌دار» که برای آن‌ از یارانه دولت استفاده خواهد شد که معادل ۶۰/۲ بولیوار در برابر هر دلار خواهد بود و یک نرخ ارز برای واردات کالاهای غیرضروری که معادل ۳۰/۴ بولیوار در برابر هر دلار خواهد بود. چاوز بر این باور است که این سیاست واردات کالاهای غیر ضروری را کاهش خواهد داد و موجب تشویق صادرات خواهد شد. سیاستمداران عضو اپوزسیون از این حرکت که اکنون بخاطر انقلاب سوسیالیستی سرخ در این کشور به «جمعه سرخ» چاوز شهرت یافته است، به عنوان حربه‌ای برای حمله به دولت استفاده می‌کنند. آنها در توجیه مخالفتشان به این نکته اشاره می‌کنند که با اتخاذ چنین تصمیمی قیمت کالاها افزایش خواهد یافت و این فشاری را بر شهروندان قشر متوسط تحمیل خواهد کرد و این در شرایطی است که درآمدهای دولت از صادرات نفت دوبرابر می‌شود. آن‌ها همچنین از فساد و ناکارآمدی سخن گفته‌اند که ممکن است بکارگیری رژیم ارز چند نرخی در پی داشته باشد.

اما چاوز در واکنش به همه انتقادات گفته است که کاهش ارزش بولیوار (واحد پول ملی ونزوئلا) حداقل ۱۷ درصد رقابت‌پذیری را در این کشور بالا می‌برد و از وابستگی اقتصاد این کشور به واردات می‌کاهد.

از سوی دیگر چاوز به محتکران هشدار داده است اگر در واکنش به کاهش ارزش پول کشور دست به احتکار بزنند نیروهای نظامی کنترل بنگاه‌های اقتصادی آنان را بدست خواهند گرفت. وی از مردم خواست که نام محتکران را فاش کنند و به بنگاه‌های اقتصادی محتکر هشدار داد ارتش برای مقابله با آن‌ها "برنامه‌هایی تهاجمی" دارد. وی از گارد ملی ونزوئلا خواسته است برای مبارزه با احتکار به خیابان‌ها بروند. او اذعان داشت هیچ دلیلی برای افزایش قیمت‌ها وجود ندارد. اما برخی کارشناسان بر این باورند که عدم تغییر قیمت اجناس غیر ممکن است و حتی برخی افزایش تورم را تا ۳۳ درصد پیش‌بینی کرده‌اند.

یک مشاور وزیر دارایی سابق ونزوئلا بر این باور است که کاهش ارزش بولیوار درخواستی بود از سوی شرکت نفتی PDVSA. این شرکت نفتی دولتی که نقشی محوری در اقتصاد ونزوئلا دارد، اخیرا با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کرد.

با اتخاد این سیاست، درآمدهای این شرکت به ازای هر بشکه نفتی که بفروشد، به معیار بولیوار، دوبرابر خواهد شد. این موضوع منجر به حل مشکل نقدینگی شرکت خواهد شد و این شرکت خواهد توانست بدهی‌های معوقه خود را به مقاطعه‌کاران بپردازد.

سرمایه‌گذاران خارجی نیز از این خبر استقبال خواهند کرد چون تحلیلگران انتظار دارند این سیاست منجر به افزایش ارزش اوراق قرضه دلاری ونزوئلا در هفته جاری شود و بدین‌ ترتیب دولت ونزوئلا مجبور به تحمل بدهی‌های کمتری برای جبران کسری بودجه و کنترل نرخ‌های موازی خواهد بود.

عکس: رویترز