پاسخگویی درمورد عملیات انتحاری نافرجام آمریکا

عمر فاروق عبدالمطلب

گروه بین‌الملل- دیروز چهارشنبه باراک اوباما رییس‌جمهوری آمریکا خواستار پاسخگویی مقامات امنیتی کشورش به این پرسش شد که چرا اطلاعات موجود در مورد فرد نیجریه‌ای وابسته به القاعده که قصد منفجر کردن هواپیمای آمریکایی را در روز کریسمس داشت کنار هم گذاشته نشد و چرا عملیات انتحاری که می‌توانست روز کریسمس مردم آمریکا را به عزا تبدیل کند زودتر کشaف نشد.

وی اظهار داشت که ناکارآمدی سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی غیرقابل قبول است. اوباما گفت ایالات متحده باید از این حادثه درس بگیرد و نقض سیستم‌های نظارتی و امنیتی را اصلاح کند.

عمر فاروق عبدالمطلب که ۲۳ سال سن دارد، متهم است در روز عید میلاد مسیح سعی داشت یک هواپیمای مسافربری آمریکا با سیصد مسافر را منفجر کند. اما در هنگام اجرای آخرین مرحله و منفجر ساختن مواد منفجره دچار سوختگی شد و توسط سایر سرنشینان و خدمه هواپیما تحت کنترل درآمد. مقامات دولتی آمریکا درصدد کشف نقاط ضعف سیستم امنیتی برآمده‌اند که به عامل انتحاری اجازه داد تا عملیات خود را تا مرحله آخر به پیش ببرد.

گفته می‌شود او مواد منفجره را در لباس زیر خود جاسازی کرده بود تا هنگام بازرسی در فرودگاه کشف نشود.

عبدالمطلب از طریق هلند از نیجریه عازم آمریکا بود. او در نزدیکی دیترویت سعی کرد خود را منفجر کند که موفق نشد.

یک شاخه گروه القاعده در یمن مسوولیت این حمله ناموفق را برعهده گرفته است. عبدالمطلب هم گفت که با القاعده در تماس بوده و مواد منفجره را در یمن تحویل گرفته است. دولت آمریکا سه نوع فهرست امنیتی دارد: فهرستی شامل اسامی ۵۵۰ هزار نفر افراد «کم خطر»، فهرستی شامل نام ۱۸ هزار نفر که «خطر بالاتری» دارند و فهرست ۴ هزار نفر از افرادی که حق پرواز ندارند.

عبدالمطلب در نوامبر گذشته در فهرست نخست جای گرفت.

اوباما روز سه‌شنبه با ذکر این مطلب که اطلاعات به‌دست آمده از حادثه مذکور هشدار‌دهنده است افزود: «گزارش شده است که پدر فرد متهم در حادثه روز کریسمس به مقام‌های آمریکا در آفریقا درباره افکار تندرویانه پسرش هشدار داده بود.»

او ادامه داد: «وقتی که دولت ما اطلاعاتی را از این تندروی شناخته شده در اختیار دارد و اقدامات لازم انجام نشده است، آن گاه این فرد تندرو همراه با مواد منفجره خطرناک سوار هواپیما شد و (این حادثه) می‌توانست به قیمت جان سیصدتن تمام شود.» سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سی آی ای روز سه شنبه اعلام کرد پدر عبدالمطلب که رییس سابق یک بانک عمده در نیجریه است، در ماه نوامبر به نمایندگان این سازمان مراجعه کرده بود و در مورد افکار پسرش هشدار داده بود و خواستار کمک برای پیدا کردن او شده بود.

وزارت خارجه آمریکا روادید کثیر الورود عبدالمطلب که سال گذشته صادر شده بود را باطل نکرد و او توانست سوار بر یک هواپیمای آمریکایی شود.

در پی ناکامی این عملیات که توسط شاخه یمن القاعده هدایت شده بود، تدابیر امنیتی شدید در فرودگاه‌های مختلف جهان اندیشیده شد و حتی ارزش سهام شرکت‌های هواپیمایی در بورس‌های سرتاسر جهان دچار افت شد.