گروه بین‌الملل- روز جمعه بورس‌های جهان با افزایش روبه‌رو شدند، زیرا بهبود بزرگ صادرات چین نشان‌دهنده افزایش تقاضای جهانی بود که این امر می‌تواند موجب رشد اقتصادی دیگر کشورهای متکی به تجارت شود. صادرات چین در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته کاهش کمتری داشت و ۲/۱ درصد افت کرد. زیرا بهبود در آمریکا و دیگر بازارهای بزرگ موجب احیای تقاضا برای کالاهای چینی شد. این یک بهبود چشمگیر نسبت به ماه اکتبر بود. در ماه اکتبر صادرات ۸/۱۳ درصد کاهش داشت. افزایش خوب تولیدات صنعتی و فروش خرده فروشی چین در ماه جاری نیز نشان داد بهبود در سومین اقتصاد جهان درحال قدرت گرفتن است.در آغاز معاملات در اروپا شاخص‌های انگلستان و آلمان یک درصد یا بیشتر رشد کردند. در آسیا شاخص میانگین نیکی ۲۲۵ ژاپن ۰۵/۲۴۵ واحد یا ۵/۲ درصد افزایش یافت و به ۸۷/۱۰۱۰۷ واحد رسید. شاخص هنگ سنگ هنگ کنگ ۰۷/۲۰۲ واحد یا ۹/۰ درصد رشد کرد و به ۱۱/۲۱۹۰۲ واحد رسید. شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با ۱۷/۴ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش به ۹۰/۱۶۵۶ واحد رسید. در دیگر نقاط آسیا شاخص استرالیا ۶/۰ درصد و بورس سنگاپور ۵/۰ درصد رشد کرد. اما شاخص شانگهای چین افزایش ابتدای روز خود را از دست داد و ۲/۰ درصد کاهش یافت. روز پنجشنبه جهش صادرات آمریکا موجب افزایش شاخص‌ها در وال‌استریت شد و نگرانی در مورد افزایش تقاضا برای دریافت مزایای بیکاری را تعدیل کرد.

پس از آنکه وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد افزایش صادرات در ماه اکتبر فزونی واردات بر صادرات آمریکا را به ۹/۳۲ میلیارد دلار محدود کرده است، شاخص‌ها اندکی رشد کردند. کاهش ارزش دلار تقاضا برای کالاهای آمریکایی را افزایش می‌دهد، زیرا با کاهش ارزش دلار این کالاها برای خریداران خارج از آمریکا ارزان‌تر می‌شوند. روند کاهش ارزش دلار موجب افزایش صادرات آمریکا تا ۵/۲ درصد شده است. این ششمین افزایش متوالی ماهانه صادرات آمریکا بود.

ارقام مربوط به بخش بازرگانی ارقام متفاوت مشاغل را تعدیل کرد. وزارت کار آمریکا اعلام کرد هفته گذشته تعداد افراد اخراج شده که به دنبال دریافت مزایای بیکاری هستند بیش از حد انتظار افزایش داشته است و به ۴۷۴،۰۰۰ نفر رسیده است. این رقم بیشتر از پیش‌بینی تحلیل‌گران بود، اما میانگین چهار هفته‌ای تقاضای مزایای بیکاری کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح خود از سپتامبر سال ۲۰۰۸ تاکنون رسید. شاخص میانگین صنعتی داوجونز ۷۸/۶۸ واحد یا ۷/۰ درصد افزایش یافت و به ۸۳/۱۰۴۰۵ واحد رسید. شاخص استاندارد اند پورز ۵۰۰، ۴۰/۶ واحد یا ۶/۰ درصد رشد کرد و به ۳۵/۱۱۰۲ واحد رسید. شاخص نسدک کامپوزیت با ۱۳/۷ واحد یا ۳/۰ درصد افزایش روبه‌رو شد و در رقم ۸۶/۲۱۹۰ واحد ثابت شد. در دیگر معاملات شاخص راسل ۲۰۰۰ که مربوط به شرکت‌های کوچک‌تر است ۶۵/۲ واحد یا ۴/۰ درصد رشد کرد و به ۳۸/۵۹۵ رسید.