بیداری دوباره اژدها

ظهور چین به عنوان «ابرقدرت اقتصادی» خبر اول قرن ۲۱ معرفی شد

بورس‌های جهان به دنبال بهبود اقتصاد چین به حرکت افتادند تازه‌ترین گزارش‌ها از احیای اقتصادی چین حکایت دارد

بیداری اژدها

گروه بین‌الملل- دفتر آمار پکن دیروز با انتشار ارقام جدیدی از اقتصاد چین نشان داد که این اقتصاد بزرگ آسیایی بیش از انتظار اقتصاددانان احیا شده است.

براساس این آمار تولیدات صنعتی چین در ماه نوامبر بیش از انتظار اقتصاددانان رشد کرد و کاهش صادرات این اقتصاد بزرگ به پایین‌ترین حد طی ۱۳ ماه گذشته رسید. واردات چین نیز در این ماه افزایش یافت. همه این عوامل نقش چین را به عنوان رهبر احیای اقتصادی جهان تایید می‌کند.

دفتر آمار پکن اعلام کرد میزان تولیدات صنعتی چین ۲/۱۹درصد نسبت به سال پیش رشد یافته است. این رشد ۲/۱۸ درصد از پیش‌بینی ۲۵ اقتصاددانی که بلومبرگ از آنها نظرسنجی کرده بود بیشتر است. صادرات چین ۲/۱ درصد کاهش یافت که نشان دهنده کند شدن روند کاهش صادرات است. واردات چین هم ۷/۲۶ درصد افزایش یافته است.

میزان تخصیص وام‌های جدید در چین از پیش‌بینی‌ها متجاوز شده و عرضه پول به رکورد جدیدی رسیده است. البته این نگرانی وجود دارد که رونق شدید اعتبارات موجب ایجاد حباب دارایی‌ها و تورم شود. این وضع وام‌دهندگانی از جمله بانک چین را به فکر برنامه‌ریزی برای ترمیم سرمایه‌های خود انداخته است. ایزاک منگ یک اقتصاددان ارشد از بی ان پی پاریباس پکن می‌گوید: «تولیدات صنعتی، رشد عرضه پول و ثبات در سرمایه‌گذاری برای دارایی‌ها نه تنها به سطح پیش از بحران بازگشته است، بلکه در حال نزدیک شدن به مرزی بیش از حد داغ است.

بر اساس ارقام تازه انتشاریافته توسط دفتر آمار پکن، قیمت‌های مصرف‌کننده برای اولین بار ظرف ۱۰ ماه اخیر ۶/۰ درصد رشد کرده‌اند. در فصل سوم سال میلادی جاری رشد اقتصادی چین به ۹/۸ درصد رسید این در حالی است که میزان وام‌دهی به رکورد خود رسیده است و بسته محرک مالی ۵۸۶ میلیارد دلاری این کشور که برای دو سال تدوین شده است به آسیا کمک می‌کند که از رکود جهانی بیرون آید و اقتصاد خود را احیا کند. ارقام جدید نشان می‌دهد که تقاضای آسیای جنوب شرقی به صادرات چین کمک کرده است و انتقال محموله‌های صادراتی از چین به این ناحیه رشدی ۸/۲۰ درصدی را نشان داده است این در شرایطی است که انتقال محموله‌های صادراتی از چین به آمریکا و اروپا با سرعت کمتری روند کاهشی خود را ادامه داده است.

جالب آنکه بر اساس آماری که دیروز منتشر شد، رقیب اقتصادی چین یعنی هندوستان شاهد رشد ۳/۱۰ درصدی تولیدات صنعتی خود است که کمتر از انتظارات است و علت آن تا حدودی مربوط به کاهش تولید برق در این اقتصاد نوظهور است.

رشد بالای تولیدات صنعتی چین پس از کاهش نرخ بیکاری در آمریکا دومین خبری‌است که در چند روز گذشته اقتصاددانان را غافلگیر کرد. انتشار این خبر بازارهای بورس را به شدت تحت تاثیر قرار داد. به طوری که ابتدا بازارهای آسیا و سپس شاخص فوتسی در اروپا و

وال استریت در آمریکا طی روز گذشته ارقام مثبت رشد را تجربه کردند. هر چند در چین که منشا این خوشبینی بود شاخص شانگهای کامپوزیت با افت ۲/۰ درصدی مواجه شد. در چین با توجه به علائم بهبود و خروج از بحران و با توجه به رشد درآمد بالای این کشور که طی دو سال و نیم گذشته بی‌سابقه بوده است، این نگرانی وجود دارد که بازگشت دوباره رونق به بازارها به بهای ارقام بالای تورم حاصل شود. دلیل افت شاخص شانگهای نیز این است که احتمال آن می رود که با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد نرخ تورم، دولت چین برای محدود کردن فعالیت‌های سفته بازان در راستای کنترل تورم به دخالت در اقتصاد بپردازد. در ژاپن نیز اخبار منتشر شده از سوی چین به قبول ریسک بیشتر در بازارها انجامید، به طوری که سرعت کاهش ارزش ین ژاپن افزایش یافت و به افزایش هر چه بیشتر صادرات ژاپن منجر شد. در اروپا نیز نشانه‌هایی چون اظهارنظر نخست وزیر یونان در زمینه لزوم اقدام در راستای محدود کردن کسری بودجه بالای این کشور، به افزایش ۲/۱ درصدی شاخص بورس این کشور انجامید.

در پی خبر بهبود اوضاع در چین و اروپا و با افزایش ریسک‌پذیری بازرگانان، ارزش دلار بار دیگر رو به کاهش گذاشت و همین امر باعث شد که بار دیگر سرمایه‌گذاران به طلا روی آورند و پس از سقوط شدید هفته گذشته ارزش طلا ۸/۰ درصد افزایش یابد. خبر رشد تولیدات صنعتی در چین در بازار نفت نیز باعث شد قیمت نفت با ۷/۰ درصد افزایش به ۰۴/۷۱ دلار برسد.

اقتصاد چین؛ مهمترین‌ خبر دهه اول قرن ۲۱

در آستانه آغاز دهه دوم قرن ۲۱ میلادی، یک گروه تحقیقاتی امور رسانه‌ها در آمریکا اعلام کرد ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی در جهان مهم‌ترین خبر دهه اول قرن بیست و یکم بوده است.

به گزارش روزنامه چاینا دیلی، همزمان با پایان سال ۲۰۰۹ و آغاز سال ۲۰۱۰ این گروه تحقیقاتی امور رسانه‌های جهان اعلام کرد که اخبار مربوط به «ظهور چین به عنوان یک ابر قدرت اقتصادی در جهان» بیشترین خواننده و مخاطب را در میان مردم جهان طی دهه گذشته داشته است.

این در حالی است که اخبار مربوط به جنگ عراق و حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نیز به ترتیب در رده دوم و سوم قرار دارند. «پال جی جی پیاک» رییس این گروه تحقیقاتی گفت: «ظهور چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی جدید در جهان» نظم بین‌المللی را دستخوش تغییرات چشمگیری کرده و این نظم جهانی را به چالش کشیده است. به همین دلیل اخبار مربوط به موضوع «چین ابرقدرت» برای مردم جهان بسیار مهم‌تر و جذاب‌تر از مناقشات، درگیری‌ها، فجایع اقتصادی و بلایای طبیعی بوده است.