«عبدالله» به دور دوم راه یافت

عکس‌ها: AFP

کرزای پس از بررسی ادعای تقلب، حد نصاب را از دست داد

عبدالله پس از انتخابات افغانستان مدعی تقلب شد در پی اعلام کمیسیون تحقیق انتخابات مبنی برتقلبی بودن یک سوم آرای کرزی

انتخابات افغانستان به دور دوم کشیده شد

آرای کرزی ۴۸‌درصد برآورد شد و او نتوانست در دور اول برنده شود

شادی آذری

کمیسیون تحقیق انتخابات افغانستان اعلام کرد که یک سوم آرای کرزی مردود است، بنابراین او نتوانسته است نیمی از آرای انتخابات را از آن خود کند. در چنین شرایطی فشارها برای پذیرش دور دوم انتخابات بر کرزی افزایش یافت.

عبدالله عبدالله رقیب کرزی در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هم دیروز(سه‌شنبه) گفت در صورتی‌که برگزاری انتخابات مجدد طی چند هفته پیش‌رو دشوار یا خطرناک است، باید یک دولت موقت برای اداره کشور در زمستان سال جاری تشکیل شود.

بعد از ظهر دیروز سرانجام پس از تردیدهای بسیار سخنگوی کرزی اعلام کرد که وی نتایج را خواهد پذیرفت. انتخابات دور دوم در روز ۱۶‌آبان (هفتم نوامبر) برگزار خواهد شد. احتمال برگزاری انتخابات دوباره پس از آن قوت گرفت که یک هیات سازمان ملل روز دوشنبه یک سوم از آرای حامد کرزی را که در انتخابات روز ۲۰‌اوت به نفع او نوشته شده بود باطل اعلام کرد. پس از روزهای متمادی پافشاری رقیب کرزی، عبدالله عبدالله، مبنی بر ارتکاب تقلب در انتخابات که سرانجام منجر به کاهش آرای کرزی به کمتر از ۵۰‌درصد شد، انتظار می‌رود کرزی رقابت مجدد در دور دوم انتخابات با رقیب خود را بپذیرد. البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست که آیا کمیسیون مستقل انتخاباتی افغانستان (که تحت نفوذ کرزی است) گزارش کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی را که تحت نظارت سازمان ملل است، بپذیرد.

وحید عمر سخنگوی ستاد انتخاباتی حامد کرزی، اعلام کرده است که ستاد کرزی منتظر خواهد ماند تا کمیسیون مستقل انتخابات نظر خود را در مورد گزارش کمیسیون بررسی شکایات انتخاباتی (تحت حمایت سازمان ملل) اعلام کند.

پیشتر ستاد کرزی نسبت به این موضوع معترض بود که سه خارجی و دو افغان مسوول بررسی شکایات انتخاباتی بوده‌اند و معتقد بودند که خارجی‌ها به طور غیر‌عادلانه در نتیجه انتخابات نفوذ دارند. میشله مونتاس، سخنگوی سازمان ملل نیز در پاسخ به سوالی در مورد گزارش کمیته‌ بررسی شکایات انتخاباتی گفت:« لازم است کمیسیون مستقل انتخابات دستورات این کمیته را اجرا کند. اگر موضوع برگزاری دور دوم انتخابات مطرح شود، لازم است اجرا شود.»

بنا به گزارش سفارت ایالات متحده در افغانستان، دیروز سه‌شنبه سناتور جان کری رییس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با کرزی برای پنجمین بار طی چند روز اخیر دیدار کرد به علاوه او دیداری نیز با عبدالله، وزیر امور خارجه سابق دولت کرزی داشت.

برگزاری انتخاباتی دیگر با خطر تقلبی دیگر مواجه است. تقلبی که همه انتخابات ماه اوت را بی حاصل کرد. علاوه بر آن به بروز خشونت و تقسیم‌بندی‌های قومی دامن خواهد زد. رقابت انتخاباتی مجدد در زمستان هم ممکن است بخاطر برف زمستانی که بخش اعظم راه‌های شمال کشور را مسدود می‌کند مخدوش شود.

اولین گزینه مطرح شده یک توافق تقسیم قدرت است، هرچند جزییات آن مشخص نیست. به علاوه دستیابی به چنین توافقی بین دو رقیب ممکن است نیازمند هفته‌ها یا شاید ماه‌ها زمان باشد.

بسیاری امید داشتند با گذشت دو ماه از روز رای‌گیری ۲۰ اوت، مشروعیت دولت افغانستان بازسازی شود، اما هنوز ایالات متحده نتوانسته است دولتی را بیابد که به عنوان شریک قانونی خود در مبارزه با طالبان آن را یاری دهد. تحلیل اکونومیست را در مورد اوضاع انتخابات افغانستان بخوانید:

به نصف نرسیدی آقای کرزی!

با جلو رفتن روند انتخابات ریاست جمهوری زجرآور در افغانستان حامد کرزی دردی تلخ را متحمل می‌شود.یک بررسی مستقل فاش ساخت که نزدیک به یک سوم آرای ماخوذه کرزی در ماه اوت تقلبی بودند. نتایج بررسی‌های کمیسیون شکایات انتخاباتی که روز دوشنبه ۱۹ اکتبر منتشر شد، سهم کرزی از آرای مردم را چند‌درصد کمتر از ۵۰‌درصد اعلام کرد. این در شرایطی است که کرزی برای آنکه بدون رقابت با رقیب خود عبدالله عبدالله در دور دوم انتخابات به عنوان رییس‌جمهوری افغانستان شناخته شود حداقل به ۵۰‌درصد آرا نیاز دارد.

اما این کمیسیون انتخاباتی سازمان ملل تنها بازی‌کننده در این داستان نیست. حامیان کرزی بلافاصله قانونی بودن کمیسیون شکایات انتخاباتی را که تحت کنترل مقامات غربی است زیر سوال بردند. آن‌ها مدعی‌اند که اعلام نتیجه نهایی تنها توسط کمیسیون مستقل انتخاباتی که نهادی است مردمی و البته وفادار به رییس‌جمهوری فعلی انجام خواهد شد. دیپلمات‌ها بیم آن دارند که عدم پذیرش نتیجه اعلام شده توسط کمیسیون شکایات انتخاباتی از سوی کمیسیون مستقل انتخاباتی منجر به چالشی قانونی و «برخورد شدید» شود. در تعطیلات آخر هفته نشست‌های طولانی و داغ از به چالش کشیدن نتایج توسط کمیسیون مستقل انتخاباتی حکایت دارد. کمیسیون شکایات انتخاباتی امیدوار بود پیش از اعلام رسمی نتایج بررسی‌های خود، آن نهاد افغان را به پذیرش نتایج ترغیب کند، اما یک منبع سازمان ملل گفت که سرانجام کمیسیون وابسته به سازمان ملل مجبور شد پیش از آنکه اعلام نتایج با شکست مواجه شود آن را عملی سازد. جای چندانی هم برای مذاکره وجود ندارد. سازمان ملل مصر است که کرزی حق به چالش کشیدن نتایج را ندارد و بر اساس قانون افغانستان تصمیم کمیسیون شکایات انتخاباتی فصل‌الختام است.

نتایج شمارش آرا در ابتدا ناامید کننده بود. پس از آنکه ۳/۱میلیون رای از دور شمارش به کنار گذاشته شد، تنها رای ۳/۴میلیون نفر قانونی شناخته شد. پیش‌بینی می‌شود این تعداد از بیم افزایش خشونت‌های طالبان در دور دوم کمتر نیز بشود. به علاوه انتخابات دور دوم با فقدان جذابیت نیز مواجه خواهد شد.

بر اساس اعلام یک گروه ناظر انتخاباتی به نام دموکراسی اینترنشنال، دکتر عبدالله که سابقا وزیر امور خارجه بودشاهد افزایش‌درصد آرای خود از ۲۸‌درصد به ۳۲‌درصد شده است و تنها ۱۹۲،۰۰۰ رای از یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار رای او پذیرفته نشده است. مقامات انتخاباتی به این نکته اذعان دارند که احتمال تکرار تقلب در دور دوم دور از ذهن نیست، چون نمی‌توان در کوتاه مدت اقدامی برای پیشگیری از آن انجام داد. یک مقام سازمان ملل می‌گوید: «در هر صورت تقلب کنندگان این امکان را دارند که روی زیرکانه‌تر کردن روش تقلبشان کار کنند.»