انتقادها به انتخاب دوباره برنانکه

گروه بین‌الملل- یک روز بعد از اینکه باراک اوباما رسما بن بر‌نانکه را به عنوان نامزد ریاست فدرال رزرو برای دومین دوره معرفی کرد موجی از اعتراضات و انتقادات به این انتخاب بلند شد. برخی مستقیما سیاست‌های برنانکه را هدف قرار دادند و با فهرست کردن ضعف‌های وی در دوره چهار ساله اول انتقاد خود را مطرح کردند و برخی دیگر به طور غیر مستقیم و با استناد به گزارش‌هایی که کاخ سفید و دفتر مطالعه بودجه کنگره در مورد کسری بودجه آمریکا در سال جاری میلادی و پیش‌بینی کسری بودجه در دهه آتی ارائه دادند انتقادهای خود را مطرح کردند. باراک اوباما در مراسم نامزدی بن‌برنانکه برای دومین دوره اعلام کرد سیاست‌های فدرال رزرو به ما کمک کرد تا روند سقوط آزاد اقتصاد را متوقف کنیم و اوضاع با ثبات تری در عرصه اقتصادی تجربه کنیم. ما بدترین بحران اقتصادی را پشت سر گذاشتیم و می‌خواهیم که از بن در کمیته تداوم رشد و خروج کامل از بحران استفاده کنیم.

این تقدیرها از بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا در شرایطی مطرح شد که کاخ سفید گزارش بسیار نا‌امید‌کننده ای در مورد اوضاع اقتصادی کشور ارائه داده است. کاخ سفید در گزارش رسمی‌خود اعلام کرده است تا ده سال آینده کسری بودجه این کشور دو‌هزار میلیارد دلار بیشتر از برآوردهای قبلی خواهد بود. بر طبق این گزارش تا ده سال آینده کسری بودجه در آمریکا از مرز ۹۰۵۰ میلیارد دلار می‌گذرد زیرا درآمد دولت با اجرای طرح‌های کاهش مالیات تقلیل پیدا کرده است.

این مرکز پیش‌بینی کرد به دلیل رشد کسری بودجه آمریکا برخی از سیاست‌های این کشور باید تغییر کند که از جمله آنها نظام مالیاتی است. انتظار می‌رود دولت برای تامین بخشی از این کسری بودجه مجبور به افزایش نرخ مالیات و کاهش هزینه‌های مصرفی به خصوص طرح‌های بهداشت و سلامت ارائه شده توسط اوباما اقدام کند تا ضمن کاهش هزینه‌ها درآمدهای خود را نیز افزایش دهد .این در حالی است که اوباما طرح کاهش نرخ مالیات را به عنوان اصلی‌ترین برنامه خود در دوران انتخابات عنوان کرد و از این طرح به عنوان یک ابزار برای حمایت از طبقات متوسط و پایین اقتصادی استفاده کرد. انتظار می‌رود افزایش نرخ مالیات در این کشور در شرایطی که کمتر از یک سال از روی کار آمدن اوباما می‌گذرد، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به محبوبیت این رییس‌جمهوری دموکرات در آمریکا وارد می‌کند.

دفتر مطالعه بودجه کنگره نیز پیش‌بینی کرد تا ده سال آینده کسری بودجه این کشور از مرز ۷۱۴۰‌میلیارد دلار می‌گذرد که ۲۷۰۰‌میلیارد دلار بیشتر از برآورد اعلام شده در ماه مارس سال جاری میلادی است. البته این مرکز انتظار ندارد این کسری بودجه موجب تغییر سیاست‌های اقتصادی دولت در داخل شود زیرا شرایط اقتصادی کشور همچنان بحرانی است و هر تغییری می‌تواند آسیب‌های جدی به اقتصاد وارد کند.

بیل گیل، اقتصاددان ارشد مرکز مطالعاتی بروکینگز در این مورد می‌گوید: «اگر برنامه‌های مالی کنونی دولت را نیز در محاسبه کسری بودجه یک دهه آینده لحاظ کنیم شاهد رسیدن کسری بودجه کشور به بیشتر از ۹هزار میلیارد دلار خواهیم بود.»

بر طبق گزارش ارائه شده توسط کاخ سفید در سال جاری میلادی اقتصاد آمریکا با نرخ ۸/۲درصد منقبض خواهد شد در حالی که در برآورد قبلی این مرکز نرخ انقباض اقتصادی برابر با ۲/۱درصد در سال ۲۰۰۹ میلادی پیش‌بینی شده بود. بر طبق گزارش جدید کاخ سفید در سال آینده میلادی نرخ رشد اقتصادی آمریکا به ۱/۰درصد می‌رسد و این رشد در شرایطی حاصل می‌شود که اعتماد مردم به اوضاع اقتصادی هنوز حاصل نشده است و بیکاری در کشور بیداد می‌کند. انتظار می‌رود در سال آینده میلادی نرخ بیکاری به ۱۰‌درصد برسد و در سال بعد از آن یعنی سال ۲۰۱۱ میلادی از مرز ۱۱‌درصد بگذرد. این در حالی است که بر طبق برآوردهای قبلی کاخ سفید در سال ۲۰۱۱ میلادی نرخ بیکاری در آمریکا با دو درصد تقلیل نسبت به سال ۲۰۱۰ میلادی به کمتر از ۸‌درصد می‌رسید.

بر مبنای هر دو گزارش منتشر شده توسط کاخ سفید و دفتر بودجه کنگره آمریکا در سال جاری میلادی کسری بودجه این کشور به حدود ۱۶۰۰‌میلیارد دلار می‌رسد و با ادامه این روند تا سال ۲۰۱۲ میلادی از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی این کشور می‌گذرد. اما تا سال ۲۰۱۹ میلادی یعنی تا انتهای بازه ده ساله مورد بررسی بدهی دولت آمریکا از ۶۹درصد تولید ناخالص داخلی این کشور نیز فراتر می‌رود که خود فاجعه‌ای بزرگ در اقتصاد این کشور محسوب می‌شود.