ایسنا- کارشناس برجسته آمریکایی در تعیین «خطرناک‌ترین کشورهای جهان»، آمریکا را در صدر فهرست کشورهای خطرناک‌ جهان که موجب ناامنی‌ در بسیاری از کشورهای جهان شده‌اند، قرار داد. دیوید روتکوپف تحلیلگر و نویسنده برجسته آمریکایی و عضو موسسه صلح بین‌المللی کارنگی با انتشار نتایج بررسی‌های خود در مجله فارن پالیسی (Foreign Policy)، آمریکا را از جمله خطرناک‌ترین کشورهای جهان نام برد. این فهرست شامل ونزوئلا، عراق و عربستان سعودی، اتحادیه اروپا، نیجریه و کنگو، سرزمین‌های فلسطینی و اشغالی، روسیه، پاکستان، چین و آمریکا است.

روتکوپف گفته است: به طور کلی آمریکا قدرتی است که باید آرامش را در جهان برقرار کند و این همان هدف باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا است. اما نمی‌توان این مساله را انکار کرد. تنها کشوری که طی دهه گذشته با رویکردی نظامی به مسایل جهان پرداخته، آمریکا بوده است. آمریکا توان نظامی قوی دارد. هیچ کشوری در جهان قدرتی بالاتر از قدرت آمریکا ندارد و این بدان معناست که هیچ کشوری نمی‌تواند به اندازه آمریکا به دلیل اشتباهات یا حتی عدم اقدام مناسب و بجا به جهان خسارت وارد کند. هم‌چنین در رابطه با چین و اتحادیه اروپا گام‌های نادرست ما در عرصه اقتصادی باعث مشکلات در سراسر سیاره خاکی و شواهدی دال بر اینکه ما اقدامات لازم را برای ممانعت از مشکلات دیگر طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۹ انجام داده باشیم، دیده نمی‌شود. از خودتان سوال کنید چه کسی به بیشترین تعداد مردم جهان خسارت وارد کرده است. خشونت، تروریسم یا فساد در وال استریت.

چین نیز دومین کشوری است که در این فهرست قرار دارد. روتکوپف می‌گوید: به نظرمن چین یک تهدید نظامی جدی و قریب‌الوقوع برای آمریکا یا هیچ کشور دیگری نیست. این کشور در لیست خطرناک‌ترین کشورها است، چراکه قدرت زیادی پیدا کرده است. این کشور قدرت اقتصادی، سیاسی و یا نظامی خود را گسترش داده و بیشترین تاثیر را بر جهانیان می گذارد. در مورد چین باید گفت که اگر این کشور مورد توجه قرار نگیرد و همچنان به عنوان یک قدرت بدون تمایل به حضور بین‌المللی باقی بماند و نقشی را در سیستم بین‌المللی مطابق با قدرتش برعهده نگیرد، سیستم تعادل و نظم جهانی برهم خواهد خورد.

این تحلیلگر اعلام کرده است: پکن سال‌های طولانی است که در درگیری‌های داخلی که آخرین این درگیری‌ها درگیری‌ با اویغور‌های مسلمان چین است، وارد شده است که ماه گذشته این درگیری‌ها ده‌ها قربانی داشت. به علاوه آنها اکنون درگیری‌های داخلی را دارند که می‌تواند به یک جنگ طولانی تبدیل شود. این امر می‌تواند چین را در آینده درگیر با جهان اسلام کند که ابعاد وسیعتر آن کشیده شدن این درگیری به آسیای میانه است.

پاکستان در رتبه سوم این فهرست قرار گرفته است. روتکوپف گفته است: پاکستان کشوری متشکل از بخش‌های مختلف است که دولت کنترل کاملی بر تمامی آنها ندارد. حتی برخی قسمت‌ها هستند که هرگز خود را جزو ملت پاکستان نمی‌دانند. حال قدرت هسته‌ای، تاثیر هند و افغانستان، القاعده و طالبان را به این کشور نماد اسلام رادیکالی بیافزایید. درمی‌یابید که این کشور بزرگترین پتانسیل را برای تاثیرگذاری بر جهان طی سال‌های آینده خواهد داشت. روسیه در مکان چهارم قرار دارد. روتکوپف می‌افزاید: روسیه نیز می‌تواند در آینده‌ای نزدیک به عنوان یک محرک تنش‌های دیپلماتیک و سیاسی به خطری بزرگ، بسیار خطرناک‌تر از تهدید نظامی مستقیم علیه جهان خارج و به دور از همسایگان خود تبدیل شود. پوتین با تصاویرش در حال اسب سواری مرا بسیار نگران ساخته است.

براساس گزارش فارن پالیسی، سرزمین‌های اشغالی و سرزمین‌های فلسطینیان نیز‌ در این فهرست قرار داده شده‌اند.

روتکوپف اظهار داشته است: این منطقه خطرناک است. خصومت یا اقدام نامناسب هریک طرفین می‌تواند بی‌ثباتی منطقه را موجب شود که بر بازار انرژی جهان تاثیر جدی خواهد داشت. تنها دلیل بی‌توجهی به این مساله تنها یک چیز است؛ همه به این درگیری‌ها عادت کرده‌اند، به طوری که پیامدهای آن حتی اگر برای دوره‌ای به نقطه جوش هم برسد، کسی آن را نمی‌بیند.

نیجریه و کنگو نیز در رتبه بعدی این فهرست دیده می‌شوند. روتکوپف می‌گوید: نیجریه به لحاظ منابع نفتی و دیگر ذخایر از کشورهای مهم آفریقا محسوب می‌شود. این کشور بازیگر بزرگی در صحنه انرژی جهان است و با تهدیدهای چندگانه داخلی و از جانب همسایگانش روبه‌روست. کنگو نیز صحنه مرگبارترین درگیری‌های جهان طی دهه گذشته بوده است. اینها می‌تواند بی‌ثباتی در آفریقا را موجب شود که از نگرانی‌های اصلی آمریکا و فرماندهان نظامی اروپا محسوب می‌شود.

اتحادیه اروپا نیز در میان خطرناک‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته است. به عقیده روتکوپف، اروپا باید ثبات را در جهان ایجاد کند؛ اما اتحادیه اروپا بدون سیاست خارجی موثر و بدون توان برعهده گرفتن بار نظامی برای برقراری امنیت جهان با داشتن اعضای بسیار زیاد، خلاء بزرگی را در جهانی که به قدرت نیاز دارد، ایجاد کرده است.

روتکوپف با قرار دادن عربستان و عراق در این لیست، می‌افزاید: فصل نهایی در عراق هنوز نوشته نشده است. صدام تهدیدی را که بوش مدعی آن بود، نداشت؛ اما تقسیم و جدایی در بخش‌هایی از این کشور بخصوص کردستان می‌تواند بی‌ثباتی منطقه را به دنبال داشته باشد و مشکلاتی واقعی را برای ترکیه، ایران و روسیه ایجاد کند. قدرت در میان عربستانی‌ها و نحوه انتصاب سران قدرت پیچیده است و ترجیحا عربستانی‌ها نخستین کسانی هستند که اقدام به واکنش به برنامه هسته‌ای ایران آن هم با برنامه‌های خودشان خواهند کرد، به علاوه آنها از جایگاه محوری در سازمان اوپک برخوردارند.

ونزوئلا در رتبه آخر قرار دارد. روتکوپف می‌گوید: درست است که هوگو چاوز، رییس جمهور ونزوئلا هرگز هیچ جنگ جهانی را آغاز نخواهد کرد، اما با توجه به نفوذش و حمایتی که از سوی نیروهای انقلابی مسلح کلمبیا می‌شود و هم چنین با توجه به روابطش با روسیه، چین و خاورمیانه، مهمترین فردی است که احتمالا می‌تواند وضعیت آمریکای لاتین را در آینده نزدیک دگرگون سازد.