دنیای اقتصاد- بر مبنای طرح توافق شده در بانک‌های مرکزی اروپا که از ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز می‌شود و تا سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان می‌رسد، در مجموع ۲هزار تن طلا(هرسال ۴۰۰تن) از مجموع ذخایر موجود فروخته می‌شود. پیش از این اعلام شده بود سالانه ۵۰۰‌تن طلا از ذخایر طلا فروخته خواهد شد، ولی با گذشت زمان و اعلام اخباری مبنی بر اصلاح نسبی اوضاع اقتصادی دنیا، حجم طلای فروخته شده توسط صندوق بین‌المللی پول با ۲۰‌درصد کاهش به ۴۰۰‌تن در سال تقلیل یافت. بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی توافق کردند

فروش سالانه ۴۰۰‌تن طلا برای تعدیل بازار

مونا مشهدی رجبی- بانک‌های مرکزی کشورهای اروپایی توافق کردند تا برای سومین دوره پنج ساله طلا بفروشند.

طبق این توافق، سالانه بین ۴۰۰ تا ۴۰۳‌تن طلا از مجموع ذخایر صندوق ذخایر ارزی به فروش می‌رسد تا بودجه لازم برای تامین کمک مالی به کشورهای فقیر در جریان بحران مالی جهانی تامین شود. بر مبنای این طرح که از ۲۸ سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز می‌شود و تا سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی به پایان می‌رسد در مجموع ۲هزار تن طلا از مجموع ذخایر صندوق فروخته خواهد شد. پیش از این اعلام شده بود سالانه ۵۰۰‌تن طلا از ذخایر طلای این مرکز فروخته خواهد شد ولی با گذشت زمان و اعلام اخباری مبنی بر اصلاح نسبی اوضاع اقتصادی دنیا حجم طلای فروخته شده توسط صندوق بین‌المللی پول با ۲۰‌درصد کاهش به ۴۰۰‌تن در سال تقلیل یافت. این طرح پیش از این در دهه ۱۹۹۰میلادی اجرا شد و به موجب آن قیمت طلا در بازار جهانی تحت کنترل درآمد ولی از ابتدای قرن حاضر اجرای این طرح در سطح جهانی متوقف شد‌. برخی بر این باورند دلیل رشد فزاینده قیمت طلا در بازار جهانی در سال‌های اخیر توقف ناگهانی این طرح بود‌. مطالعات نشان می‌دهد در سال ۱۹۹۹ میلادی و بعد از اجرای طرح فروش طلا توسط بانک مرکزی انگلیس قیمت این فلز ارزشمند در بازار جهانی به کمترین سطح طی ۲۳ سال پیش از آن رسید‌. البته فاکتورهای دیگری از قبیل افزایش تقاضا برای جواهرات و تغیر الگوی خرید سرمایه‌گذاران و تغییر تولید در معادن طلای جهان نیز در این تقلیل قیمت موثر بود‌. جان رید، تحلیلگر بازار فلزات گران بها در لندن بر این باور است که کاهش سقف فروش طلا از ۵۰۰‌تن در سال به ۴۰۰‌تن در سال به نفع بازار طلا است و نرخ کاهش قیمت طلا بعد از عرضه آن را تقلیل می‌د‌هد. در همین زمان بانک مرکزی کشور سوئیس یکی از ده بانک مرکزی بزرگ دنیا که بیشترین ذخایر طلا را در دنیا دارد گفت:«در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی بیشترین طلای عرضه شده به بازار جهانی به این بانک تعلق داشت. بنابراین در دوره جاری بانک مرکزی سوئیس اقدام به فروش ذخایر طلای خود نمی‌کند. زیرا طلا یکی از مهمترین بخش‌های سازنده ذخایر پولی در این کشور است.» سوئیس دارای ۱۰۴۰‌تن ذخیره طلا و هفتمین کشور بزرگ دارنده ذخایر طلای دنیا است‌.

هم اکنون روسای بانک‌های مرکزی کشورهای آلمان و ایتالیا اعلام کرده اند به دلیل شرایط حاکم براقتصاد داخلی خود ممکن است اقدام به فروش طلا نکنند. گفته می‌شود اگراین دو کشور در طرح فروش طلا با دیگر کشورهای دنیا همکاری نکنند امکان عرضه ۴۰۰تن طلا در سال به بازار مصرف وجود ندارد. برخی از تحلیل‌گران بر این باورند در شرایطی می‌توان این طرح را اجرا کرد که کشورهایی همچون چین و روسیه اقدام به خرید سهمی‌از این ذخایر کنند. چین دارای ۱۰۵۴‌تن ذخیره طلا است و رتبه ششم در جهان را از آن خود کرده است در حالی که روسیه با داشتن۵۳۷‌تن طلا در جایگاه دهم دنیا قرار گرفته است‌.

فروش طلا ی صندوق بین‌المللی پول

با وجود اینکه مدتها است طرح فروش طلای موجود در صندوق برای کمک به کشورهای فقیر در خروج از بحران اقتصادی در برنامه کاری این سازمان قرار دارد ولی هنوز طرح مذکور توسط هیات مدیره این صندوق تایید نشده است‌. در ماه ژوئن سال جاری میلادی کنگره آمریکا به نمایندگان خود در صندوق دستور داد تا با طرح فروش ذخایر طلای صندوق برای کمک به کشورهای فقیر موافقت کنند. فروش ۴۰۰‌تن طلا در سال معادل ۸۶/۱۲میلیون اونس برابر با یک ششم تولید سالانه طلا در معادن دنیا است‌. با توجه به قیمت ۹۲۰‌دلاری هر اونس طلا در سال جاری میلادی ارزش مالی این طرح برابر با ۸/۱۱میلیارد دلار آمریکا اعلام شد‌.

طبق سهمیه کنونی فروش سالانه ۱۴۰‌تن طلا از ذخایر طلای دنیا به بازار مصرف عرضه می‌شود که بیشترین سهم از آن به کشورهای فرانسه و اتحادیه اروپا اختصاص دارد‌. از سال ۲۰۰۵ میلادی تاکنون یعنی از سالی که روند قیمت فزاینده طلا در بازار جهانی آغاز شد به میزان مصوب طلا به بازار فروش ارسال نشد. ناتالیا نقوی تحلیل گر بازار طلا در مرکز سرمایه‌گذاری بارکلیز بر این باور است که سقف فروشی که اعلام شده است بسیار کمتر از میزانی است که می‌تواند بازار را تحت تاثیر قرار دهد‌. حتی اگر میزان فروش صندوق بین‌المللی پول را به میزان طلای فروخته شده توسط بانک‌های مرکزی اروپایی اضافه کنیم باز هم کمتر از پتانسیل فروش است‌. شایان ذکر است از سال ۲۰۰۵ میلادی تا‌کنون که سقف فروش طلا توسط بانک‌های مرکزی در جهان تقلیل یافته است قیمت هر اونس طلا در دنیا تقریبا سه برابر شد و انتظار می‌رود در صورت اجرای طرح افزایش فروش تا ۴۰۰‌تن در سال دوباره قیمت این فلز ارزشمند در بازار جهانی متعادل شود‌.