ماه جولای ماه رکورد شکنی قیمت ده ماهه نفت

مونا مشهدی‌رجبی- سازمان کشورهای صادرکننده نفت اعلام کرد: متوسط قیمت هر بشکه نفت خام در بازار جهانی در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی ۳۸/۱۱ دلار آمریکا افزایش یافت و به ۳۶/۶۸ دلار به ازای هر بشکه رسید. این بالاترین قیمت ماهانه نفت از اکتبر سال قبل تاکنون بوده است و پیش بینی می‌شود این رکورد در ماه جولای شکسته شود. این سازمان بر این باور است تا زمانی‌که بحران در اقتصاد دنیا وجود داشته باشد و رکود به پایان برسد نمی‌توان انتظار رشد قیمت نفت و گذشتن آن از مرز ۸۰ دلار را داشت. دست‌اندرکاران بازار نفت پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت تا انتهای سال جاری میلادی از مرز ۷۰ دلار نمی‌گذرد و در سال آینده میلادی نیز متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی بین ۷۰ تا ۷۵ دلار آمریکا خواهد بود. در سال گذشته میلادی متوسط قیمت هر بشکه نفت در بازار جهانی از مرز ۱۴۰ دلار گذشت و بسیاری از کشورهای مصرف‌کننده را با مشکلات زیادی روبه‌رو کرد. برخی معتقدند رشد قیمت نفت در سال گذشته یکی از دلایل ایجاد بحران کنونی بوده است و برخی دیگر این رشد قیمت را عاملی برای تشدید بحران نسبت به برآوردهای قبلی می‌دانند. اوپک پیش‌بینی می‌کند اقتصاد دنیا در سال ۲۰۰۹ میلادی با نرخ ۴/۱درصد منقبض شود، ولی از سال ۲۰۱۰ میلادی اصلاح اقتصادی دنیا آغاز شود و در آن سال اقتصاد دنیا با نرخ ۳/۲درصد رشد کند. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ میلادی اقتصاد آمریکا با نرخ ۷/۰درصد رشد کند در حالی‌که نرخ انقباض اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۹ میلادی ۹/۳درصد خواهد بود. البته دولت آمریکا در گزارش اخیر خود اعلام کرد در سال ۲۰۰۹ میلادی نرخ رشد اقتصادی این کشور به منفی ۹/۲درصد می‌رسد و در سال آینده میلادی اقتصاد این کشور با نرخ ۲/۱درصد رشد خواهد کرد. مطالعات نشان می‌دهد در سال جاری اقتصاد ژاپن با نرخ ۴/۶درصد منقبض می‌شود و در سال ۲۰۱۰ میلادی با نرخ ۹/۰درصد رشد کند. در سال ۲۰۰۹ میلادی کشورهای در حال توسعه آسیایی کلیدی‌ترین زمینه رشد اقتصاد دنیا خواهند بود. آنها می‌توانند مانع از سقوط عمیق‌تر اقتصاد دنیا شوند. سازمان کشورهای صادرکننده نفت پیش‌بینی می‌کند در سال ۲۰۰۹ میلادی چین با نرخ ۹/۷درصد و هند با نرخ ۵/۶درصد رشد خواهد کرد. این سازمان تاکید کرد برای تقویت رشد اقتصادی دنیا در سال‌های پیش رو تزریق به اقتصاد ضرورت دارد. این تزریق‌ها که در اولین نگاه می‌تواند موجب افزایش نرخ تورم شود، ولی در آغاز می‌تواند رشد را به اقتصاد باز گرداند و مانع از تضعیف اقتصادی جهان شود.

اوپک انتظار دارد در سال ۲۰۱۰ میلادی تقاضای نفت در دنیا رشد کند. این در حالی‌است که طی دو سال گذشته نرخ رشد تقاضای نفت در دنیا منفی بوده است و در خوش‌بینانه‌ترین حالت در سال ۲۰۱۰ میلادی تقاضای نفت در دنیا ۵/۰میلیون بشکه در روز رشد می‌کند. در سال ۲۰۱۰ میلادی تقاضای نفت در کشورهای غیر عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی ۵۸/۰میلیون بشکه در روز رشد می‌کند که چین در این رشد سهم بسزایی دارد. در سال مورد بررسی، تقاضای نفت در کشور چین ۳/۰میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد. در مقابل در سال ۲۰۱۰ میلادی تقاضای نفت در کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی ۳/۰ میلیون بشکه در روز کمتر می‌شود. این در حالی‌است که تقاضای نفت در این کشورها در سال ۲۰۰۹ میلادی ۸/۱میلیون بشکه در روز کاهش داشته است. در سال ۲۰۰۹ میلادی تقاضای نفت در آمریکا ۷/۰میلیون بشکه در روز نسبت به سال قبل کاهش یافت در حالی‌که در سال ۲۰۱۰ میلادی ۲/۰میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داشت. پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت این است که مجموع تقاضای نفت در دنیا در سال ۲۰۰۹ میلادی ۶/۱میلیون بشکه در روز نسبت به سال قبل از آن تنزل پیدا کند.

در سال ۲۰۰۹ میلادی تقاضای نفت اوپک در دنیا برابر با ۵/۲۸میلیون بشکه در هر روز خواهد بود که نسبت به سال ۲۰۰۸ میلادی ۳/۲میلیون بشکه در روز کمتر خواهد بود. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ میلادی روزانه ۱/۲۸میلیون بشکه نفت اوپک تقاضا شود.

پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۱۰ میلادی عرضه نفت غیراوپکی ارتقا یابد. در این سال ۹/۵۰میلیون بشکه نفت در کشورهای غیر عضو اوپک تولید می‌شود که نسبت به سال جاری میلادی ۳/۰میلیون بشکه در روز بیشتر خواهد بود. در سال ۲۰۱۰ میلادی تولید در کشورهای برزیل، آمریکا، آذربایجان، قزاقستان، کانادا، چین و هند رشد می‌کند. در مقابل تولید نفت در کشورهای مکزیک، انگلیس و نروژ و روسیه به دلیل کاهش سرمایه‌گذاری در بخش نفت تقلیل خواهد یافت. در سال ۲۰۰۹ میلادی عرضه نفت غیر اوپکی روزانه ۲/۰میلیون بشکه بیشتر از سال قبل از آن باشد. در ماه ژوئن سال ۲۰۰۹ میلادی تولید نفت اوپکی برابر با ۴/۲۸میلیون بشکه در روز بود که ۳۹هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل از آن رشد داشت.